Leder for seksjon HR
Finanstilsynet
- Frist 16.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Vil du lede og videreutvikle HR-arbeidet i en kunnskapsorganisasjon med et viktig samfunnsoppdrag?
I Finanstilsynet jobber vi for et trygt og velfungerende finansmarked, og vi er en virksomhet som har høy tillit, solid faglig integritet og et viktig samfunnsoppdrag.
Du får en viktig rolle med å utvikle mennesker, kultur og organisasjonen. Som HR-leder vil du være en strategisk partner for toppledelsen og en pådriver for å utvikle en organisasjon med faglig dyktige og engasjerte kollegaer. Vi søker deg som motiveres av å kombinere strategisk HR med operativ ledelse, og som vil være med på å forme framtidens Finanstilsyn.
HR-seksjonen har åtte medarbeidere og dekker hele bredden av HR-området inkludert rekruttering, leder- og medarbeiderutvikling, organisasjonsutvikling, HMS, lønn og personalforvaltning. Som seksjonsleder vil du ha personalansvar for medarbeiderne i seksjonen og inngå i ledergruppen i avdelingen for virksomhetsstyring. Du rapporterer til avdelingsdirektør for virksomhetsstyring.Arbeidsoppgavene er å
· lede og videreutvikle HR-seksjonens arbeidsområde
· sikre etterlevelse av lov- og avtaleverk
· videreutvikle Finanstilsynets prosesser for bl.a. rekruttering, kompetanseutvikling og medarbeideroppfølging
· følge opp partssamarbeidet, inkludert IDF og lønnsforhandlinger
· veilede og støtte ledere i HR-relaterte spørsmål
· representere HR i ulike fora internt og eksterntKompetanse og erfaring som er viktig i denne rollen
Vi ser etter deg som har relevant høyere utdanning, gjerne på masternivå, og solid erfaring fra HR-arbeid og HR-ledelse, fortrinnsvis fra offentlig sektor. Du må ha god kjennskap til statlig arbeidsgiverpolitikk og statlig lov- og avtaleverk, særlig arbeidsrett.Vi legger særlig vekt på at du har erfaring med
· strategisk HR-arbeid og organisasjonsutvikling
· lederstøtte, gjerne fra omstillingsprosesser
· håndtering av komplekse personalsaker og konflikter
· arbeid med rekruttering, kompetanseutvikling og medarbeideroppfølging
Videre ser vi etter deg som har interesse for og gjerne erfaring med digitalisering og endringsledelse. Du vil få en viktig rolle i å bidra til utvikling av en helhetlig digital kompetanseplan for virksomheten. Arbeidsgiverprofilering er også en del av ansvarsområdet, og erfaring med eller motivasjon for å jobbe med dette vil bli vektlagt. Det vil også være positivt om du har erfaring fra endringsarbeid og endringsledelse.
Du må kommunisere meget godt, både skriftlig og muntlig, på norsk og beherske engelsk skriftlig og muntlig godt..Personlige egenskaper
Som leder i HR-seksjonen er det viktig at du samarbeider og kommuniserer godt, og at du kan bygge gode relasjoner og håndtere uenigheter på en god og konstruktiv måte. Du evner å bygge tillit ved å motivere, engasjere, gi ansvar og skape et trygt og åpent arbeidsmiljø. Du setter klare mål og forventninger, har strategisk forståelse og evner å prioritere og ta beslutninger.Hvorfor skal du velge oss?
· Finanstilsynet har et viktig samfunnsoppdrag, spennende arbeidsoppgaver og et godt arbeidsmiljø med kunnskapsrike og engasjerte kollegaer og medarbeidere
· gode velferdsordninger og en fleksibel personalpolitikk, med gode muligheter til å planlegge egen arbeidsdag
· hyggelige kontorlokaler med beliggenhet i Oslo sentrum
· store muligheter for faglig utvikling i et miljø med høy kompetanse
· pensjonsordning og mulighet for lån i Statens pensjonskasse
· mulighet for trening i arbeidstiden (en time i uken) og gode treningsfasiliteter
· mulighet for hjemmekontoravtale (per i dag inntil to dager i uken), men som personalleder forventes høy grad av tilstedeværelse
· tiltredelse og lønn etter avtaleVi ønsker oss ulike mennesker
Finanstilsynet skal være en arbeidsplass med mangfold, og vi oppfordrer derfor alle kvalifiserte kandidater til å søke jobb hos oss, uansett alder, kjønn, funksjonsevne, etnisk bakgrunn eller hull i CV-en. For positiv særbehandling, se: http://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandlingInformasjon til deg som søker stillingen
· Stillingen er en ledende stilling, jf. aml. § 10-12
· For å bli vurdert for stillingen må du legge ved vitnemål og relevante attester
· Du kan skrive søknaden på nynorsk eller bokmål
· Etter at søknadsfristen har gått ut, vil vi utarbeide en offentlig søkerliste, jf. offentlighetsloven § 25
· Vi utfører bakgrunnssjekk av den som ansettes i stillingen
· Alle ansatte i Finanstilsynet må følge våre etiske retningslinjer, se
https://www.finanstilsynet.no/jobb-hos-oss/#Etiskeretningslinjer
Les mer om Finanstilsynet på vårt nettsted - www.finanstilsynet.no
ref. nr. 25-45.
FerdigheterAI-generert
- Administrere personell
- Digitalisering
- Kjennskap til offentlig virksomhet og lov - og avtaleverk
- Kunnskap innen arbeidsrett
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Revierstredet 3, 0151 Oslo
- Bransje: Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: HR, personal og rekruttering, Ledelse
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442869985
- Sist endret