
Seksjonsleder Anskaffelser
Statens vegvesen
- Frist 11.1.2026
- Ansettelsesform Fast
Vil du gjøre en forskjell i utvikling av anskaffelser i Drift- og vedlikeholdsdivisjonen?
Vi søker en strategisk og handlekraftig leder til seksjonen Anskaffelser. Seksjonen har ansvar for råd og veiledning ved planlegging, gjennomføring og kvalitetssikring av anskaffelser knyttet til kontrakter for drift og vedlike, utbedring og mindre investeringstiltak. Som seksjonsleder vil du ha en sentral rolle i å utvikle kontraktsstrategier og sikre at våre prosesser i Kvalitetssystemet er effektive, transparente og i tråd med regelverket.
Stillingen er organisert under avdeling Kontrakt og marked i Divisjon Drift og vedlikehold. Kontorsted for stillingen er Bergen, Lillehammer, Stavanger, Trondheim, Bodø eller Tromsø.
Statens vegvesen har et viktig samfunnsoppdrag: Vi skal sørge for et sikkert, effektivt og miljøvennlig transportsystem. Drifts- og vedlikeholdsdivisjonen har ansvar for å holde riksvegnettet trygt og tilgjengelig året rundt. Anskaffelser er en nøkkelrolle i dette arbeidet - vi inngår kontrakter for drift og vedlikehold av riksvegnettet og sikrer at prosessene følger lovverk og gir best mulig verdi for samfunnet.
Arbeidsoppgaver
Dine hovedoppgaver:
Lede og utvikle seksjonen med ca. 9 medarbeidere.
Ansvar for strategisk og operativt arbeid med anskaffelser
Veilede medarbeidere som bistår prosjektene med:
kvalitetssikring av konkurransegrunnlag
forhandlinger med leverandører og entreprenører
tilbudsevaluering
Sikre at seksjonen yter god støtte slik at divisjonen gjennomfører anskaffelser henhold til regelverket om offentlige anskaffelser.
Bidra til innovasjon og digitalisering av anskaffelsesprosesser.
Samarbeide tett med interne og eksterne aktører.
Personalansvar for egen enhet. I tillegg til ansvar for hele avdelingens budsjett som deltaker av avdelingens ledergruppe
Delta i lederteamet og bidra til helhetlig styring av avdelingen
Bidra til standardisering og forbedring av anskaffelsesprosesser og anskaffelsesstrategier
Ledelse i Statens vegvesen
Som leder i Statens vegvesen forventes det at du følger lederprinsippene våre - vårt felles kompass for godt lederskap:
Sett retning - jeg ser framover, ivaretar helheten og viser vei.
Vær til stede - jeg lytter, tar vare på medarbeiderne og motiverer til innsats.
Skap sammen - jeg er drivkraft for samarbeid og deling. Jeg gjør det trygt å utforske nye muligheter.
Prinsippene bygger på våre verdier og gir retning for hvordan vi leder, samhandler og utvikler oss - både som enkeltledere og som organisasjon.
Hvorfor skal du velge oss?
Som ansatt i Statens vegvesen blir du en del av et solid og kunnskapsdelende fagmiljø. Hos oss får du mange muligheter gjennom å bli en del av en landsdekkende, solid og viktig virksomhet. Samtidig er det også opp til deg å bidra til bevegelse og kontinuerlig utvikling - både for deg selv og for oss.
Vi jobber for alle - for deg og meg - og har en reell påvirkning på folks hverdag. Du får ansvarsfulle oppgaver og mulighet til faglig og personlig utvikling. Vi tar godt imot deg i et godt arbeidsmiljø over hele landet.
Vi tilbyr deg også disse godene:
Fleksitid og avspasering - vi vet at balansen mellom arbeid og fritid er viktig, og vi tilbyr fleksible arbeidstider.
God pensjonsordning og lån - trygg fremtid med gode pensjonsordninger og gunstige lån.
Trening i arbeidstida - muligheter for trening i arbeidstiden eller støtte til treningsaktiviteter.
Faglig påfyll - mange muligheter for kurs og videreutdanning.
Din lønn avtales i samsvar med vår lønnspolitikk.
Kvalifikasjonskrav
Du må ha:
Utdanning fra universitet eller høgskole, minimum 3 år. Fortrinnsvis innen fortrinnsvis innen økonomi, jus, innkjøp eller prosjektledelse. Omfattende og relevant ledererfaring eller erfaring innenfor de aktuelle fagområdene kan kompensere for manglende formell utdanning.
God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Det er ønskelig at du har:
Erfaring med offentlige anskaffelser og kontraktsarbeid.
Ledererfaring med gode resultater.
Gode kommunikasjonsevner og evne til å koordinere fag.
God forståelse for regelverk og anskaffelsesprosesser.
Dersom du har tatt hele eller deler av utdanningen din i utlandet, anbefaler vi en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra HKDIR (https:hkdir.no/utdanning-fra-utlandet).
Personlige egenskaper:
Vi søker deg som:
Har en tydelig og inkluderende lederstil.
Er analytisk, strukturert og en trygg beslutningstaker.
Er resultatorientert og løsningsorientert.
Er god på å bygge relasjoner og skape engasjement.
Har et strategisk blikk og evne til å tenke helhetlig
Som ansatt i Statens vegvesen er det dessuten viktig at du er sikkerhetsmessig skikket og har god dømmekraft, pålitelighet og lojalitet.
Om søknadsprosessen
Krav til søknaden
Vi har gjort det enklere for deg! I stedet for et tradisjonelt søknadsbrev, ber vi deg svare på noen relevante spørsmål. Husk å fylle ut feltene for "Utdannelse" og "Arbeidserfaring", og last opp dine vitnemål og eventuelle attester. Dette hjelper oss med å få et godt bilde av din bakgrunn og kvalifikasjoner.
Tester og bakgrunnssjekk
For å sikre at vi finner den beste kandidaten, kan vi bruke arbeidspsykologiske tester som en del av vår rekrutteringsprosess. Disse testene gir oss innsikt i dine egenskaper og ferdigheter, og hjelper oss med å gjøre en rettferdig og objektiv vurdering, slik at vi finner den best kvalifiserte kandidaten. Vi gjennomfører også bakgrunnssjekk for å verifisere informasjon som er viktig for rekrutteringsprosessen.
Positiv særbehandling
Vi i Statens vegvesen verdsetter mangfold og ønsker å skape en inkluderende arbeidsplass. Vi oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Hvis du har en funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, vil du få mulighet for positiv særbehandling.
Søkerlista er offentlig
Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må du begrunne dette. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke kan imøtekomme ønsket ditt.
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Statens vegvesen er hjertet i Norges veisektor, og vi jobber hver dag for å sikre et effektivt, trygt og helhetlig transportsystem. Som den største aktøren innen veitransport i Norge, har vi ansvaret for riks- og europaveiene, samt sikkerheten til alle som ferdes langs veien. Vårt oppdrag er å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde denne kritiske infrastrukturen.
Vi utvikler regelverk og standarder som gjelder for alle veieiere i Norge, og gjennom vårt arbeid med trafikanter og kjøretøy, ny teknologi og digitale tjenester, sørger vi for at både folk og næringsliv har tilgang til enkle, effektive, trygge og miljøvennlige transportmuligheter.
Statens vegvesen består av to forvaltningsnivåer - et direktorat og seks landsdekkende divisjoner, som sammen jobber for å gjøre veiene våre bedre for alle.
Noe av det viktigste vi gjør for samfunnet og miljøet er å ta vare på det vegnettet vi allerede har. I divisjon Drift og vedlikehold har vi ansvaret for løpende helårlig drift av riksvegene, inkludert ferje. Vi er en digital, kompetent og profesjonell veieier som tar vare på og utvikler riksveiene.
Drift og vedlikehold har rundt 900 medarbeidere over hele landet, og en årlig omsetning på om lag 17 milliarder kroner. Les mer om divisjon Drift og vedlikehold her.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Nygårdsgaten 112, 5008 Bergen
- Flere arbeidssteder: Stakkevollvegen 35-37, 9010 Tromsø, Dronningens gate 18, 8006 Bodø, Industrigata 1, 2619 Lillehammer, Sorgenfriveien 11, 7031 Trondheim
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Ledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
anskaffelser, kontrakter, ledelse
(1/2)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442291379
- Sist endret