Barnevernskonsulent
Bærum kommune
- Frist 05.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Barnevernskonsulent
Barnevernstjenesten i Bærum kommune er en av Norges største barnevernstjenester med cirka 160 ansatte og 190 fosterhjem, besøkshjem og støttekontakter. Barnevernstjenesten består av seks fagavdelinger og en forvaltningsavdeling. Avdeling barn har ansvaret for oppfølging av barn 0-13 år og deres familier som har vedtak om tiltak fra barnevernstjenesten.
Barnevernstjenesten ønsker å gå foran innen kvalitetsutviklingsarbeid på barnevernsområdet, gjennomfører oppvekstreformen gjennom blant annet barnevernsfaglig tiltaksavdeling, drifter spesialiserte hjelpetiltak som RFT, MST-CAN, ABC og PMTO, har egne veilederteam for fosterhjem og for foreldre etter omsorgsovertakelse, og er vertskommune for Asker og Bærum barnevernvakt. Barnevernstjenesten i Bærum har formalisert samarbeid med flere forsknings- og kompetansemiljøer om utvikling og implementering av barnevernsfaglige tiltak etter barnevernsloven. Barnevernstjenesten i Bærum har de siste årene utviklet en forebyggende tjenesteprofil, med parallell nedgang i behovet for mer inngripende barnevernstiltak/plasseringer.
Barnevernstjenesten holder til i Kommunegården i Sandvika, med gode kollektivforbindelser og kort reisevei både til Oslo og Asker/Drammen.
Arbeidsoppgaver
- Saksbehandling og faglig oppfølging av barnevernssaker etter lov om barnevernstjenester
- Utstrakt kontakt og samarbeid med barn, foreldre og samarbeidende instanser
- Forvaltningsoppgaver og skriftlig dokumentasjon iht. lov om barnevernstjenester
- Representere barnevernstjenesten i saker for barneverns- og helsenemnd og rettsinstanser
- Delta i barnevernstjenestens utviklingsarbeid
- Delta i, og følge opp, eget veiledningsforløp med fast fagleder etter utarbeidet plan og rollebeskrivelse
- Bidra til veiledning av studenter etter barnevernsloven
- Aktivt bidra til et trygt og positivt arbeidsmiljø og kollegafelleskap
Kvalifikasjoner
- Relevant bachelor, hovedsakelig barnevernspedagog eller sosionom. Andre grunnutdanninger i kombinasjon med relevant barnevernsfaglig videreutdanning eller mastergrad kan vurderes
- Det er nødvendig å ha oppdatert erfaring og/eller kompetanse i barnevernsfaglig arbeid og forvaltning
- Erfaring fra arbeid med barn, unge og familier vektlegges
- Erfaring fra saksbehandling i førstelinjetjeneste vektlegges
- Spesifikk erfaring og eventuelt videreutdanning relevant for barnevernsfaglig oppfølgingsarbeid barn 0-13 år vil vektlegges
- God skriftlig og muntlig fremstillingsevne. Søkere fra land utenfor Skandinavia må ha bestått min. norskprøve B2, skriftlig og muntlig
- Gode engelskferdigheter muntlig og skriftlig
- Førerkort klasse B
Personlige egenskaper
- Evne til god og tillitsbyggende kommunikasjon med mennesker i vanskelige livssituasjoner, kollegaer og samarbeidsinstanser
- God rolleforståelse og samarbeidsevner
- Evne til, og erfaring fra, å jobbe strukturert og planmessig
- Selvstendig og initiativrik
- Gode evner til faglig og etisk refleksjon
- Stor arbeidskapasitet
- Lærevillig, robust og trives med et variert og tidvis høyt arbeidstempo
Personlig egnethet tillegges stor vekt
Vi tilbyr
- Arbeid i en av Norges største barnevernstjenester som:
- aktivt deltar på en rekke utviklingsarenaer og etterstreber å være i forkant av den faglige utviklingen
- tør å satse og prøve ut nye veier og metoder innen barnevernsfaget, og arbeider strategisk og systematisk med kvalitetsutvikling
- er utviklingsorientert og endringsrettet, og som fokuserer på et godt og trygt arbeidsmiljø
- Offentlig tjenestepensjon
- Mulighet for kompetanseutviklingsstipend
- Påvirkningsmuligheter i en klimaklok kommune som jobber for et bærekraftig samfunn
Annet
- Bærum kommune legger vekt på mangfold på arbeidsplassen og oppfordrer alle kvalifiserte kandidater til å søke. Vi har et personalpolitisk mål om å oppnå en balansert alders- og kjønnssammensetning og rekruttere personer med flerkulturell bakgrunn
- Bærum kommune er en IA (inkluderende arbeidsliv)-virksomhet
- Originale vitnemål og attester vil etterspørres
Gyldig politiattest iht. § 12-11 i Barnevernsloven må fremlegges før ansettelse
FerdigheterAI-generert
- Kjøre
- Saksbehandle søknader
- Skrive
- Utviklingsarbeid
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Sammen skaper vi et godt og inkluderende samfunn for over 130 000 innbyggere, både i dag og i årene som kommer. Vi skaper rammer som bidrar til at de aller minste kan leke og lære og at de som trenger en hjelpende hånd får en hverdag preget av mestring, mening og verdighet. Vi gjør et bredt spekter av arbeidsoppgaver, og felles for oss alle er at vi får tillit og myndighet til å påvirke vår egen arbeidshverdag for å skape et samfunn som er godt å leve i. Hos oss kan du bli med og sette spor.
Etter søknadsfristens utløp vil det
utarbeides offentlig søkerliste. Ber du om å bli unntatt fra denne listen, må
det grunngis i søknadsportalen. Begrunnelsen vil bli vurdert i forhold til
offentlighetsloven § 25, jfr §11. Hvis ditt ønske ikke imøtekommes, vil du få
mulighet til å trekke søknaden før offentliggjøring.
Før ansettelse i Bærum kommune skal identitet dokumenteres og oppholdstillatelse være gyldig.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Arnold Haukelands plass 10, 1338 Sandvika
- Bransje: Helse og omsorg
- Stillingsfunksjon: Barnevernspedagog
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
barnevern, barnevernspedagog, barnevernskonsulent, sosionom, saksbehandler
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442117427
- Sist endret