
Familieveileder - samvær, veiledning og oppfølging av foreldre etter omsorgsovertakelse.
Asker kommune
- Frist 05.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Familieveileder - samvær, veiledning og oppfølging av foreldre etter omsorgsovertakelse.
Vi ser etter deg som har erfaring med tiltaksarbeid og gjerne oppfølging og veiledning av foreldre som ikke har barna boende hjemme, enten som følge av frivillig hjelpetiltak eller omsorgsovertakelse, i 1. linje barnevern. Du må ha en god forståelse av rammene innenfor kommunalt barnevern, samt god innsikt i og kunnskap om Lov om barnevern og de føringer som foreligger, både lovens vilkår og forventninger i arbeid med barn og familier. Vi ønsker at du har god oversikt over ulik metodikk som anvendes i tiltaksarbeid og at du kjennskap til tiltaksarbeid i ulikt omfang og med utgangspunkt i ulike problemområder
Som familieveileder i Asker barnevernstjeneste inngår du i et stort fagmiljø, bestående av 112 medarbeidere i ulike roller og funksjoner, organisert i 6 spesialiserte avdelinger.
For å oppfylle vårt mandat er vi opptatt av helhetlig forståelse, kontinuerlig forbedring og alltid med barn, ungdommer og familiers opplevde verdi i fokus. Hjelpen vi gir skal iverksettes raskt, være treffsikker og av høy kvalitet. Vi er opptatt av gode overganger og god samhandling internt i tjenesten og med våre samarbeidspartnere. Du vil inngå i avdeling omsorg og fosterhjemsteam.
Avdeling omsorg har ansvar for oppfølging av barn under barnevernets omsorg og hele systemet rundt. Avdelingen har to team med kontaktpersoner og et fosterhjemsteam. Fosterhjemsteamet som har ansvar for rekruttering, kursing og veiledning av fosterhjem. Asker kommune ønsker å bli best på å ivareta Askers barn og sikre god kvalitet i arbeidet med fosterhjem og foreldre iht. føringer i oppvekstreformen. Vi er i prosjekt på utvikling av gode systemer og rutiner på helhetlig oppfølging, både internt og i samarbeide med andre kommuner.
Vi utvider, og har ledig 2 faste 100% stillinger som familieveileder med ansvar for tilsyn under samvær, veiledning og oppfølging av foreldre som ikke har barna boende hjemme, enten som følge av frivillig hjelpetiltak eller som følge av omsorgsovertakelse. Her vil du kunne være med på å bygge opp teamet og forme hvordan vi skal jobbe med dette fremover.
Arbeidsoppgaver
- Oppfølging og veiledning av foreldre som har barn under barnevernets omsorg med mål om gjenforening, gode samvær og godt samarbeid.
- Koordinere, gjennomføre og tilrettelegge for trygge og utviklingsfremmende samvær mellom barn og foreldre, og være tilsyn på samvær v behov.
- Bidra inn i utviklingsarbeidet av hvordan tjenesten skal jobbe med dette området og oppfølgingsansvaret for foreldre med barn under omsorg
- Kontakt med barn, fosterforeldre, foreldre og samarbeidspartnere
- Tett samarbeid med kontaktperson og fosterhjems koordinator
- Dokumentere arbeidet i rapporter og fagsystemer.
- Stille i rett og nemd ved behov, delta i familieråd
- Deltakelse i barneverntjenestens strategi- og kvalitetsutviklingsarbeid
- Holde kurs, samlinger og bidra på andre oppgaver i teamet.
- Det kan tilkomme andre oppgaver i det videre utviklingsarbeidet av ansvarsområdet
Kvalifikasjoner
- Relevant grunnutdanning på bachelor nivå - med sosialfaglig retning - fortrinnsvis barnevernspedagog, sosionom, psykologi
Annen relevant utdanning med relevant videreutdanning kan vurderes - Videreutdanning er ønskelig og da innen rettinger som: veiledning, familieterapi, samspill, rus, psykisk helse, traume forståelse, vurderinger av barnets beste, kulturkompetanse e.l - erfaring kan veie opp for manglende videreutdanning.
- Erfaring fra veiledning av voksne, samtaler med barn, vurdering av samspill og omsorg, tilsyn og akutt arbeid er ønskelig.
- God og aktuell erfaring fra arbeid innen barnevern, fosterhjem, veiledning
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne
- Gode kommunikasjons- og formidlings ferdigheter i små og store forsamlinger
- Nødvendig med førerkort klasse B
- Ønskelig med erfaring fra; Familieråd/nettverksarbeid
- Ønskelig med kjennskap til Lean-metodikk og arbeid med prosjekt
- Det kreves politiattest
Personlige egenskaper
- Raus, nær, modig og skapende
- Være strukturert, nytenkende, målrettet og handlekraftig
- Kunne være tydelig i samarbeid med også ydmyk
- God evne til refleksjon
- God relasjonskompetanse og forståelse av følelsesuttrykk
- God evne til å forstå egen og andres rolle
- Beherske et høyt arbeidstempo og tidvis store arbeidsmengder
- Fleksibel og endrings villig og mulighet til å skifte fokus raskt.
- Selvstendig og god til å samarbeide
- Personlig egnethet vektlegges tungt
Vi tilbyr
- Høyt fokus på faglig utvikling og være med på å utforme egen arbeidshverdag
- Dedikerte og engasjerte kollegaer som trives godt sammen - godt arbeidsmiljø
- Arbeidstid vil være variabel og fleksibel med arbeidsplan inntil 2 kvelder pr uke og det må påregnes arbeid i helg ca en gang pr mnd.
- Noe reisevirksomhet må også påregnes.
- Lønn i henhold til kommunens lønns- og stillingsregulativ.
- Gode pensjons- og forsikringsordninger
FerdigheterAI-generert
- Kjøre
- Utarbeide dokumentasjon for utførte arbeider
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Asker kommune er landets åttende største kommune med om lag 100 000
innbyggere og 6 500 ansatte. Vi er stolte av arbeidsplassen vår, og har som visjon at vi sammen skal skape et nærere, mer aktivt og bærekraftig samfunn med respekt, raushet og nysgjerrighet. Vi har derfor med oss kommunens verdier nær, skapende, raus og modig i det arbeidet vi gjør. Asker kommune skal gi gode og likeverdige tjenester til innbyggerne, og er opptatt av nytenkning og utvikling.
Vi mener inkludering og mangfold er en styrke, og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsevne eller kulturell bakgrunn.
Alle søkere føres opp på offentlig søkerliste. Det kan søkes om anonymitet, men det må foreligge særskilte omstendigheter for å få innvilget unntak, jamfør Offentleglova § 25.
Gyldig politiattest må fremlegges til stillinger der dette er et krav.
Attester, vitnemål og vedlegg må legges ved søknaden. Vi oppfordrer til å benytte Vitnemålsportalen. Utdanning gjennomført utenfor Norge må være godkjent av HK-dir (tidligere NOKUT), og godkjenning må dokumenteres.
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 2
- Sted: Katrineåsveien, 3440 Røyken
- Bransje: Helse og omsorg
- Stillingsfunksjon: Barnevernspedagog, Omsorg og sosialt arbeid, Sosionom
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Barnevern, Tilsyn, Veiledning, Samvær, Foreldre
Annonseinformasjon
- FINN-kode 441446501
- Sist endret

