
Prosjektleder digitalisering og tjenesteutvikling
Nittedal kommune
- Frist 09.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Prosjektleder digitalisering og tjenesteutvikling
Nittedal kommune søker en engasjert og selvstendig prosjektleder og tjenesteutvikler som evner å se «hele bildet» og bidra til å utvikle tjenestene våre. Du vil ha en utadvendt rolle i organisasjonen, der du jobber tett med ulike fagområder, fanger opp behov og oversetter dem til konkrete prosjekter og utviklingsløp.
Kommunen står i en spennende omstillingsprosess, hvor vi har fokus på å løse kommunens oppdrag på en smartere og mer effektiv måte gjennom blant annet ny teknologi. For oss handler digitalisering ikke bare om å «sette strøm på papir», men om å videreutvikle arbeidsprosesser, tjenester og måten vi jobber på – altså reell endring i måten vi leverer tjenester til innbyggere og ansatte.
Prosjektveiviseren, Prosjektportalen og KS sin Innovasjonguide ligger til grunn for vår prosjekt- og porteføljestyring.
Avdeling Innovasjon og digitalisering består av 6 årsverk. Avdelingen er en del av enhet HR, digitalisering og organisasjonsutvikling i sektor fellestjenester. Avdelingen samhandler tett med kommunalområdenes digitaliseringsrådgivere og kommunens IT-drift. Stillingen rapporterer til avdelingsleder for innovasjon og digitalisering.
Ansvar og arbeidsoppgaver
Som prosjektleder hos oss, vil du blant annet få ansvar for å...
- Lede digitaliseringsprosjekter og tjenesteutviklingsprosesser på tvers av kommunen som prosjekt- og prosessleder
- Planlegge, lede og følge opp digitaliseringsprosjekter og forbedringsarbeid
- Gjennomføre og fasilitere innsiktsarbeid
- Lede tverrfaglige arbeidsgrupper og sikre involvering av brukere og ansatte
- Bidra i anskaffelse og innføring av digitale løsninger i tett samarbeid med fag og IT.
- Kartlegge, dokumentere og formidle resultater på en forståelig og konkret måte til ledelse og organisasjon
- Følge utvikling regionalt og nasjonalt, og delta i aktuelle fora i KS og andre digitaliseringsnettverk.
Kvalifikasjoner
- Evne til å se helheten og drive strategiske prosesser.
- Erfaring med å lede og fasilitere tjenesteutviklingsprosesser, på tvers av fagområder
- Prosjektledelederkompetanse - kan planlegge, strukturere og følge opp prosjekter og legge til rette for effektiv realisering av gevinster.
- Flere års erfaring med bruk av prosjektmetodikk som f.eks. Prosjektveiviseren eller Prince2.
- God forståelse for hvordan teknologi kan skape verdi, men du trenger ikke ha en formell IT-utdannelse.
- Relevant utdannelse på bachelor eller master- nivå. Dokumenterbar erfaring kan kompensere for manglende formell utdannelse.
- Meget god formidlingsevne på norsk, både skriftlig og muntlig
- Erfaring fra kommunal sektor er en fordel, men ikke et krav.
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi ser etter deg som:
- snakker enkelt og forståelig om digitalisering, tjenesteutvikling og innovasjon – uten å drukne folk i fagspråk
- klarer å oversette «teknologi- og prosjektprat» til et praktisk språk som ledere og medarbeidere kjenner seg igjen i
- er dyktig på å skape engasjement og motivasjon i team og prosjekter, og på å få folk med deg gjennom endringer
- er strukturert, systematisk og har høy gjennomføringsevne
Vi tilbyr
- En spennende og viktig rolle i en fremoverlent kommune.
- Store muligheter for faglig og personlig utvikling.
- Lønn etter avtale og kvalifikasjoner.
- Gode arbeidsbetingelser og fleksibilitet.
FerdigheterAI-generert
- Digitalisering
- Dokumentasjon
- Lede utviklingsprosesser
- Prosjekteringsledelse
- Prosjektstyringsmetodikk
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Nittedal kommune har ca. 26.000 innbyggere og ligger 15 minutter fra Sinsenkrysset i grønne og landlige omgivelser. Vi har et rikt kulturliv innen idrett, friluftsliv, musikk, dans og teater, kunst og håndverk. Mer enn 150 ulike lag og foreninger gjør at de fleste vil føle seg hjemme her også i fritiden. Vi er et populært utfartsmål for friluftsinteresserte både sommer og vinter.
Kommunens overordnede styringsmål er at vi skal være klima- og miljøvennlige, ha fokus på livskvalitet hele livet og jobbe med engasjement og samskaping. Det skal være godt å leve i Nittedal!
Våre organisasjonsmål er framtidsrettet og attraktiv. Målene bygger på kommunens verdier som er raushet, redelighet og respekt. Dette gjenspeiler måten vi organiserer tjenestene våre, hvordan vi jobber sammen og hvordan vi møter innbyggerne våre.
Bli litt mer kjent med Nittedal kommune ved å høre på vår podcast!
Vi er Nittedal på Spotify
- Sektor: Offentlig
- Sted: Rådhusveien 1, 1482 Nittedal
- Bransje: HR, organisasjonsutvikling og rekruttering, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Prosjektledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Tjenesteinnovasjon, Prosjektledelse, Prosesskartlegging
Annonseinformasjon
- FINN-kode 440826479
- Sist endret

