Rådgiver - økonomisk tilsyn - vergemål
Statsforvalteren i Innlandet
- Frist 01.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Ledig stilling hos Statsforvalteren
Om stillingen
Hos Statsforvalteren i Innlandet er det ledig fast stilling innen økonomifeltet på vergemålsområdet.
Avdelingen har ca. 20 ansatte og er plassert i virksomhetsområde beredskap, vergemål, justis, kommunal og regional samordning. Vergemålsenheten er lokal vergemålsmyndighet i Innlandet. Avdelingens hovedoppdrag er å opprette vergemål og å oppnevne verger og representanter, administrere løpende vergemål, herunder samtykke til disposisjoner som kjøp og salg av eiendom, arv og skifte, odelssaker m.m. En hovedoppgave er videre å forvalte midler på vegne av personer under vergemål samt å rekruttere, lære opp og føre tilsyn med verger og representanter. Som førstelinjetjeneste har enheten også ansvar for å veilede publikum om vergemålsordning og de private alternativene til vergemål. Enheten har utstrakt kontakt med samarbeidspartnere som blant annet NAV, leger og helsepersonell samt domstol, politi og advokater. Vi prosederer saker om fratagelse av rettslig handleevne for domstolen.
Stillingen har kontorsted på Hamar. Det er anledning til å arbeide deler av arbeidsuken fra hjemmekontor.
For mer informasjon om vergemålsordningen se våre nettsider eller www.vergemal.no (http://www.vergemal.no).
Arbeidsoppgaver
Stillingen vil være sentral i utviklingen og gjennomføringen av Statsforvalterens tilsynsoppgaver på vergemålsområdet, særlig innenfor økonomisk tilsyn. Den som ansettes skal være en pådriver for faglig utvikling og for digitaliseringsarbeid innen sitt fagfelt. Oppgavene vil også omfatte saksbehandling på økonomifeltet.
Kvalifikasjoner
For at du skal lykkes i stillingen er det viktig at du både er selvstendig, men også er god på samarbeid. Du må ha gode evner i bruk av digitale verktøy og evne til å arbeide effektivt, strukturert og målrettet.
Krav
- Økonomiutdanning på bachelornivå eller tilsvarende fra høyskole- eller universitet
Det er i tillegg en stor fordel om du har:
- Erfaring fra tilsyns- eller kontrollarbeid
- Kunnskap om datadrevet analyse- og risikoarbeid
- Kunnskap om programmering og modellering
Vi legger vekt på personlig egnethet og ser etter deg som er:
- Analytisk og strukturert
- Samarbeidsorientert
- Selvstendig og initiativrik
- Nytenkende
Søkerne vurderes utfra kvalifikasjoner, praksis og personlige egenskaper. De første 6 månedene er prøvetid.
Dersom du har tatt hele eller deler av din utdanning i utlandet, ber vi om en autorisert oversettelse av dine papirer og godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir): https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet (https://eur03.safelinks.protection.outlook.com/?url=https%3A%2F%2Fhkdir.no%2Futdanning-fra-utlandet&data=05%7C02%7Ckristin.snilsberg%40statsforvalteren.no%7C95471b2e760e47d4effd08dc808570f1%7C8a6fa58e51534bfa9a8b573d985a4186%7C0%7C0%7C638526557819008753%7CUnknown%7CTWFpbGZsb3d8eyJWIjoiMC4wLjAwMDAiLCJQIjoiV2luMzIiLCJBTiI6Ik1haWwiLCJXVCI6Mn0%3D%7C0%7C%7C%7C&sdata=xUnWpEgiprr3wXKj9%2FUsxWk9u1O3Y%2BUIXYCHYPwVWeE%3D&reserved=0)).
Hva kan du forvente som ansatt hos oss?
Som ansatt hos oss vil du få
- Utfordrende arbeidsoppgaver i et godt og bredt tverrfaglig arbeidsmiljø.
- Arbeidsmiljø preget av høy kompetanse, engasjement og faglig spennende oppgaver.
- Avlønning som Rådgiver, lønnsspenn pr. i dag 600.00- 725.000, avhengig av kvalifikasjoner.
- Medlemskap i Statens Pensjonskasse med gode pensjons-, låns-, og forsikringsordninger.
- Fleksibel arbeidstid og mulighet for delvis fjernarbeid
- Familievennlig og fleksibel personalpolitikk
- Moderne kontorlokaler
- Trening i arbeidstiden
Vi ønsker mangfold
Inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike kompetanser, livserfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi tilrettelegger for medarbeidere som har behov for det. Vi oppfordrer derfor kvalifiserte kandidater til å søke, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, alder, nedsatt funksjonsevne eller hull i CV-en.
Dette må du ha med i søknaden
Du må legge inn CV og skrive søknaden din i jobbnorge-portalen. Du må også legge ved vitnemål (gjerne tilgang til Vitnemålsportalen) og relevante attester for å bli vurdert for stillingen.
Om du ønsker å reservere deg fra offentlig søkeliste må dette begrunnes. Vi gjør oppmerksom på at opplysninger om søkerne kan bli offentliggjort, selv om en ber om ikke å bli ført opp på den offentlige søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil søkeren bli varslet om dette før offentlig søkeliste utformes.
Hva gjør Statsforvalteren?
Statsforvalteren er statens representant i Innlandet, og har ansvar for å følge opp vedtak, mål og retningslinjer fra Stortinget og regjeringen. Statsforvalteren er et viktig bindeledd mellom kommunene og sentrale myndigheter. Vi har oppdrag fra 12 departementer og 9 direktorater og er organisert i 4 virksomhetsområder. Vi har sektorvise forvaltningsoppgaver som tilsyn, klagebehandling og veiledning, samt at vi skal bidra til et helhetlig perspektiv overfor kommunene. Statsforvalteren i Innlandet har hovedkontor på Lillehammer. Vi er en kompetansearbeidsplass med 240 dyktige medarbeidere. Som statens representant ønsker vi å bidra til å bygge Innlandet sterkt.
Hvis du lurer på hva som er Statsforvalterens rolle og hva vi jobber med kan du få informasjon om det ved å se på denne videoen.
Video: https://www.youtube.com/watch?v=2KkVU7bvdig&pp=ygUQc3RhdHNmb3J2YWx0ZXJlbg%3D%3D
FerdigheterAI-generert
- Bruke verktøy
- Risikoanalyse
Om arbeidsgiveren
Statsforvalteren er statens representant i Innlandet, og har ansvar for å følge opp vedtak, mål og retningslinjer fra Stortinget og regjeringen. Statsforvalteren er et viktig bindeledd mellom kommunene og sentrale myndigheter. Vi har oppdrag fra 12 departementer og 9 direktorater og er organisert i 4 virksomhetsområder. Vi har sektorvise forvaltningsoppgaver som tilsyn, klagebehandling og veiledning, samt at vi skal bidra til et helhetlig perspektiv overfor kommunene. Stataforvalteren i Innlandet har hovedkontor på Lillehammer.
Vi er en kompetansearbeidsplass med 240 dyktige medarbeidere. Som statens representant ønsker vi å bidra til å bygge Innlandet sterkt.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Parkgata 36, 2317 Hamar
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Saksbehandler
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Annonseinformasjon
- FINN-kode 440341133
- Sist endret
