
Avdelingssjef Eiendomsdrift
Sykehuset Innlandet HF
- Frist 7.12.2025
- Ansettelsesform Fast
Avdelingssjef Eiendomsdrift
Er du motivert for å lede et bredt fagmiljø som skal sikre god drift og utvikling av sykehusets eiendomstjenester?
Sykehuset Innlandet HF leverer spesialisthelsetjenester til innbyggerne i Innlandet. Avdeling Eiendomsdrift har ansvar for drift og vedlikehold av bygningsmassen og teknisk infrastruktur i hele helseforetaket. I divisjon Eiendom og internservice (EIS) vektlegges samarbeid mellom de ulike fagmiljøene, evnen til å bistå hverandre med kompetanse på tvers og et felles ansvar for divisjonens servicegrad. Nå søker vi en strategisk og utviklingsorientert avdelingssjef for eiendomsdrift. Stillingen byr på varierte, spennende og utfordrende arbeidsoppgaver.
Avdeling for eiendomsdrift er en av 7 avdelinger i EIS. Avdelingen har 102 medarbeidere og et årlig budsjett på ca. 250 millioner kroner. Avdelingens ledergruppe består av avdelingssjef og 8 driftssjefer/seksjonsledere som rapporterer til avdelingssjefen.
Som avdelingssjef har du det overordnede ansvaret for utvikling av avdelingen, avdelingens driftsresultat, økonomi og personal. Du har en sentral rolle i å sikre trygg, effektiv og bærekraftig drift og vedlikehold av sykehusets eiendommer. Videre er det viktig at bygningsmasse, tekniske installasjoner og støttetjenester fungerer optimalt for pasientbehandling, arbeidsmiljø og økonomi. Du vil lede et bredt fagmiljø med god kompetanse, og bidra til å utvikle eiendomstjenestene i takt med framtidens behov.
Avdelingssjefen rapporterer til divisjonsdirektør og inngår i direktørens ledergruppe. Avdelingssjefen har en svært viktig rolle i divisjonens lederlinje, og rollen krever erfaring, stort engasjement og mye samhandling. Er du en fremtidsrettet, synlig og inkluderende leder som trives i et hektisk og produktivt miljø, da kan dette være jobben for deg. Personlige lederegenskaper er viktig for å lykkes som avdelingssjef, og vil derfor bli vektlagt i rekrutteringsprosessen.
Arbeidsoppgaver
- Overordnet ansvar for drift av bygg, tekniske installasjoner og tilhørende tjenester
- Personal-, budsjett- og resultatansvar for avdelingen
- Sikre god gjennomføring av FDVU-arbeid og driftsplaner, herunder følge opp tilstandsanalyser og gjøre prioriteringer av midler for å sikre at mål for teknisk tilstand oppfylles
- Lede og utvikle avdelingens seksjonsledere og øvrig fagmiljø
- Ivareta lov- og forskriftskrav, HMS, sikkerhet og beredskap
- Samhandle med klinikkene og øvrige støttefunksjoner
- Bidra i strategisk planlegging, investeringsprosjekter og utvikling av eiendomsporteføljen
- Samarbeide med eksterne leverandører og følge opp kontrakter
- Styrke digitalisering og datastøttet eiendomsdrift
- Rapportering og kontinuerlig forbedringsarbeid
Kvalifikasjoner
- Må ha høyere relevant utdanning innen tekniske fag, eiendomsdrift eller tilsvarende
- Må ha ledererfaring, gjerne fra tilsvarende fagområde
- Bør ha erfaring fra forvaltning, drift eller prosjekter innen relevante fagområder
- Bør ha erfaring fra endringsprosesser
- God økonomisk forståelse og erfaring med anskaffelser og kontrakt- og resultatoppfølging
- Kjennskap til relevant lovverk innen bygg, SHA/HMS og tekniske anlegg
- Ønskelig med kompetanse innen energioptimalisering, miljø og bærekraft Må beherske norsk skriftlig og muntlig, herunder god evne til å utarbeide skriftlige anbefalinger
Personlige egenskaper
- Tydelig og trygg leder som evner å engasjere og motivere egne medarbeidere
- Gode samarbeids- og kommunikasjonsevner
- Strukturert og handlekraftig, med god gjennomføringsevne
- Evne til å se helhet og prioritere Løsningsorientert og utviklingsfokusert
Personlig egnethet vil bli vektlagt.
Vi tilbyr
- En utfordrende og meningsfylt lederrolle i et samfunnsoppdrag av stor betydning
- Et tverrfaglig og kompetent arbeidsmiljø
- Muligheter for faglig og personlig utvikling
- Gode pensjons- og forsikringsordninger i KLP
- Fleksibel arbeidshverdag
- Lønn etter avtale
Ønskelig med tiltredelse senest 1. mai 2026.
FerdigheterAI-generert
- Digitalisering
- Forsyningsledelse
- Helse- og sikkerhetsbevissthet
- Kunnskap om relevante lover og forskrifter
- Norsk
- Oppfølging av serviceavtaler
- Teknisk utdannelse
Om arbeidsgiveren
Sykehuset Innlandets oppgaver er pasientbehandling, utdanning, forskning og opplæring av pasienter og pårørende. Vi har virksomhet på mer enn 40 steder i Innlandet innenfor somatikk, psykisk helsevern, rusomsorg og prehospitale tjenester. Som ett av landets største helseforetak med 9 000 ansatte og et stort antall faggrupper, er vi Innlandets største kompetansemiljø.
Sykehuset Innlandet ønsker at våre ansatte skal gjenspeile befolkningens mangfold. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsnedsettelse, kulturell og etnisk bakgrunn. Det samme gjelder om du har hatt et lengre avbrudd fra arbeidslivet.
Divisjon Eiendom og internservice forvalter helseforetakets eiendomsmasse og leverer tjenester til alle helseforetakets over 40 lokasjoner i Innlandet. Divisjonen har seks fagavdelinger, Renhold og tekstil, Forsyning og transport, Servicetorg, Eiendomsdrift og utvikling, Innkjøp og kontrakt og Matforsyning. Våre om lag 700 medarbeidere er nøkkelen for å lykkes, og divisjonen legger til rette for et godt og utviklende arbeidsmiljø som er rekrutterende og som sikrer riktig kompetanse tilpasset fremtidige behov.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Furnesvegen 26, 2382 Brumunddal
- Bransje: Helse og omsorg
- Stillingsfunksjon: Ledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Nøkkelord
Eiendomsdrift, Vedlikehold, Eiendomstjenester, Bygg, FDVU-arbeid
Annonseinformasjon
- FINN-kode 438046751
- Sist endret

