
Prosjektleder for nytt nødnett i HDO
Helsetjenestens driftsorganisasjon for nødnett HF
- Frist 9.1.2026
- Ansettelsesform Fast
Vil du være med å utvikle fremtidens nødnett for helsetjenesten?
Vi ser etter en initiativrik og strukturert prosjektleder som motiveres av å finne gode løsninger i komplekse prosjekter – og som er dyktig til å lede og inspirere team mot felles mål. Nå har du en unik mulighet til å ta en nøkkelrolle i et samfunnskritisk prosjekt!
HDO søker en dedikert prosjektleder som vil være med å forme fremtidens nødnett for helsesektoren. Dette er et samfunnskritisk prosjekt der teknologi møter trygghet – for å gi helsepersonell sikre rammer og styrke beredskapen for hele befolkningen når det virkelig gjelder.
Om Prosjekt nytt nødnett:
Nytt nødnett skal styrke kommunikasjonen i totalforsvaret og være en sentral del av nasjonal sikkerhet og beredskap. Målet er å bygge et så sikkert og robust nytt nødnett som Norge kan tilby. Et nytt nødnett basert på ny teknologi og nye tjenester vil gi et rikere felles situasjonsbilde og raskere informasjonsutveksling. Dette vil styrke samvirket mellom nød- og beredskapsaktørene, og bidra til mer effektiv oppdragshåndtering. Det skal erstatte dagens nødnett som har begrenset levetid.
Les mer om prosjektet: Nytt nødnett - HDO HF
Som prosjektleder får du en sentral rolle i Prosjekt nytt nødnett. Du vil lede et dedikert, tverrfaglig team med høy kompetanse innen samfunnskritiske løsninger i akuttmedisinsk kjede, samt teknologi- og tjenesteutvikling. Sammen med teamet vil du være drivkraften som sikrer fremdrift og kvalitet i et samfunnskritisk prosjekt.
Du samarbeider tett med nøkkelaktører som Nkom, nødetatene, Helsedirektoratet, NHN, regionale helseforetak og kommunehelsetjenesten.
Dette er en unik sjanse til å kombinere ledelse, faglig tyngde og samfunnsansvar – og bidra til løsninger som styrker beredskapen i hele helsesektoren.
Din arbeidshverdag vil bestå av å:
Lede helsetjenestens prosjekt for nytt nødnett, inkludert alle prosjektaktiviteter og ressurser i prosjektteamet.
Koordinere og være kontaktpunkt mot andre etaters prosjekter og sentralprosjektet i Nkom.
Sikre nødvendig medvirkning, forankring og beslutning hos relevante aktører.
Ha ansvaret for økonomi, risikohåndtering og gevinstrealisering i prosjektet.
Sikre informasjonsflyt og rapportering til styringsgrupper og ledelse.
Representere HDO og helsesektoren i eksterne prosesser og samarbeidsfora.
Vi ser for oss at du har følgende bakgrunn:
Relevant høyere utdanning, minimum bachelorgrad.
Erfaring med prosjektledelse/prosjektkoordinering i større prosjekter.
Erfaring med og interesse for innsiktsbasert digital tjenesteutvikling.
God teknologiforståelse og evne til å sette deg inn i ny teknologi.
Gjerne erfaring med smidige prosesser- og kultur.
Gjerne kjennskap til nødmeldetjenesten eller tilsvarende.
God forståelse for økonomistyring, risikohåndtering og gevinstrealisering.
Gode kommunikasjonsevner på norsk og engelsk, både skriftlig og muntlig.
Hvem er du?
Vi ser etter en person med sterke samarbeids- og lederegenskaper, som evner å skape struktur og fremdrift i komplekse prosjekter. Du trives i et miljø med høyt tempo og mange interessenter, og motiveres av å bygge gode relasjoner og drive utvikling.
Du kjennetegnes av:
Struktur og gjennomføringsevne, med en løsningsorientert tilnærming
Evne til å bygge relasjoner, motivere og engasjere andre
Endringsdyktighet og fleksibilitet, samt nysgjerrighet på ny teknologi
Høy integritet, med solid forståelse for sikkerhet og konfidensialitet
Hvorfor skal du jobbe hos oss?
Du vil få en sentral og svært spennende rolle i en organisasjon som leverer samfunnskritiske tjenester. Her jobber du i et innovativt og tverrfaglig team med stor påvirkningskraft på morgendagens nødnett og akuttmedisinske tjenester.
Hovedkontor på Gjøvik, men mulighet for hjemmekontor om ønskelig, og fleksibel arbeidstid.
Spennende samarbeidsflater med eksterne aktører.
Konkurransedyktige betingelser med gode pensjons- og forsikringsordninger.
Aktivt bedriftsidrettslag og trening i arbeidstiden.
Blir en del av et solid, utviklingsorientert og faglig sterkt selskap med rundt 110 ansatte, som arbeider mye i team og etter smidig metodikk.
Det må påregnes noe reisevirksomhet, da flere av de viktigste møteplassene er i Oslo. Normalt innebærer dette 1–2 dager i Oslo per uke, med øvrige arbeidsdager på Gjøvik. Rollen gir likevel stor fleksibilitet, blant annet gjennom muligheten for hjemmekontor ved behov.
Er dette noe for deg?
Send oss din CV og noen ord om din motivasjon og hva du har gjort som er mest relevant innen søknadsfristen: 09.01.2026.
Har du spørsmål om stillingen?
Ta kontakt med Fredrik Boldt (974 03 134) – rådgiver i The Assessment Company, Hilde Berg Larsen (920 52 299) – leder for forretningsutvikling (CBDO) i HDO, eller Guro Pedersen, personalleder i HDO (47024748), for mer informasjon.
HDO ønsker mangfold og oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, etnisitet og funksjonsnedsettelser. Etter søknadsfristens utløp blir det utarbeidet offentlig søkerliste. Søkere som anmoder om å bli unntatt fra denne, bes begrunne dette i søknaden. Helseforetaket vil gjøre en vurdering av om kriteriene for å bli unntatt offentlighet jf offentlighetsloven § 25, annet ledd, er oppfylt. En søker kan bli offentlig selv om søkeren har bedt om å ikke bli ført opp på søkerlisten. Søkeren vil i så tilfelle bli varslet om dette.
HDO benytter personlighets- og evnetester og utfører Semac bakgrunnssjekk i denne rekrutteringsprosessen. Det er per tidspunkt ikke krav om sikkerhetsklarering for stillingen, men et slikt krav kan bli aktuelt senere.
FerdigheterAI-generert
- Digital produktutvikling
- Prosjekteringsledelse
- Rapportering
- Teknisk forståelse
Om arbeidsgiveren
HDO eier, drifter og forvalter dagens primære kommunikasjonsløsninger for telefoni- og radiokommunikasjon med tilhørende materiell for alle landets AMK-sentraler, legevaktsentraler og akuttmottak. Løsningen kjennetegnes ved at helsetjenesten settes i stand til å kommunisere med publikum på 113 og 116 117, samt kommunisere via nødnett internt i helsetjenesten og med de øvrige nød- og beredskapsetatene. Denne sammenhengende kommunikasjonskjeden mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten betegnes som den akuttmedisinske kjede.
Gode tekniske løsninger er helt avgjørende for å redde liv og helse, og HDOs tjenester er derfor et viktig bidrag for å sikre en velfungerende og effektiv medisinsk nødmeldetjeneste i Norge. HDO er organisert som en del av spesialisthelsetjenesten og er eid av de fire regionale helseforetakene Helse Sør-Øst, Helse Midt, Helse Nord og Helse Vest. Du kan lese mer om HDO på www.hdo.no.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Hans Mustads gate 31, 2821 Gjøvik
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: IT, Konsulent og rådgivning, Telekommunikasjon
- Stillingsfunksjon: Forretningsutvikling og strategi, Produktledelse, Prosjektledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Nøkkelord
Prosjektledelse, Teknologi, nød, kommunikasjon, beredskap
(1/6)
Annonseinformasjon
- FINN-kode 439305202
- Sist endret


