Trygg og utviklingsorientert seksjonsleder
Miljødirektoratet
- Frist 08.11.2025
- Ansettelsesform Fast
Unik ledermulighet innen sirkulær økonomi og EU/EØS-koordinering
Om stillingen
Vi ser etter en trygg og erfaren leder som er utviklingsorientert, har god rolleforståelse og som er tydelig i sitt lederskap. Du har god forståelse for direktoratsrollen og interesse for å innføre nytt regelverk og forvaltningspraksis innenfor sirkulær økonomi. En viktig del av jobben er innføring av nye produsentansvarsordninger, EU/EØS-koordinering internt i Miljødirektoratet samt å bidra til utvikling av avdelingen som helhet i ledergruppen i avfall-, kjemikalie- og tilsynsavdelingen.
Seksjon for sirkulær økonomi har i dag 16 ansatte og er en av åtte seksjoner i avfall-, kjemikalie- og tilsynsavdelingen med om lag 130 ansatte. Seksjonen har ansvar for EU/EØS-koordinering, for bærekraftig produksjon og bruk, regelverksutvikling og gjennomføring av produsentansvarsordninger innenfor sirkulær økonomi av tekstiler, batterier, plast, elektronikk og andre produkter som har stor klima- og miljøbelastning. Mange av oppgavene er tett knyttet opp mot arbeidet med å følge opp EUs grønne giv og nye initiativ og regelverk under EUs konkurransekompass (fra ny Europakommisjon), som Clean Industrial Deal og Circular Economy Act. Seksjonen er i gang med å videreutvikle arbeidsprosesser med forenkling og digitalisering for mer effektiv gjennomføring av nytt regelverk innen sirkulær økonomi.
Som seksjonsleder rapporterer du til avdelingsdirektøren for avfall, kjemikalier og tilsynsavdelingen, og vil jobbe tett med alle seksjonsledere i avdelingen. I tillegg har seksjonen tette koblinger til flere andre fagavdelinger og seksjoner i Miljødirektoratet. Seksjonen har god og viktig kontakt med Klima- og miljødepartementet, andre offentlige etater, næringslivet og ulike interesseorganisasjoner. Vi samarbeider også godt med våre nordiske og europeiske kollegaer.
Seksjonen har arbeidssted i moderne og attraktive lokaler på Helsfyr i Oslo, med mulighet for hjemmekontor.
Dette er noe av det du vil jobbe med
- ledelse og videreutvikling av kompetente og engasjerte medarbeidere i et svært godt arbeidsmiljø
- planlegge, prioritere og forankre seksjonens leveranser i tråd med overordnede mål
- sikre utvikling og forenkling av seksjonens arbeidsprosesser og digitale løsninger
- skape konstruktive og gode samarbeidsrelasjoner internt i direktoratet og med ulike eksterne aktører
For å lykkes i denne rollen
- har du relevant utdanning på masternivå. Dokumentert ledererfaring kan kompensere for kravet om mastergrad.
- har du solid ledererfaring, gjerne fra offentlig sektor
- har du god forvaltnings- og rolleforståelse, og gjerne kjennskap til et av avdelingens ansvarsområder
- har du meget god muntlig og skriftlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
- har du erfaring med effektivisering gjennom digitalisering
Og du er en person som
- viser trygghet i lederrollen, og evner å inspirere og motivere høyt kvalifiserte medarbeidere gjennom arbeidsglede og et godt arbeidsmiljø
- har et strategisk blikk, og følger opp prioriterte mål for seksjonen
- er effektiv og har god gjennomføringsevne
- er utviklingsorientert og vant til å tenke nytt innenfor rammene som forvaltningsorgan
- sterk kommunikator som både er lyttende og som kommuniserer klart og tydelig til medarbeidere og kollegaer
- bygger sterke relasjoner og samarbeider godt med andre
Vi legger vekt på personlig egnethet og ditt bidrag inn i avdelingens ledergruppe.
Vi tilbyr
- fast stilling som seksjonsleder med lønn fra kr. 900 000 til kr. 1 130 000 etter erfaring og kvalifikasjoner. Særlig kvalifiserte søkere kan vurderes høyere.
- en spennende og utfordrende lederjobb på et samfunnsviktig område
- gode muligheter for faglig og personlig utvikling
- et godt og bredt nettverk av kollegaer i og utenfor Miljødirektoratet
- et bredt tilbud av sosiale, kulturelle og sportslige aktiviteter, inkludert trening i arbeidstiden
- mulighet for avtale om hjemmekontor inntil 2 dager i uka
- nyoppussede kontorlokaler på Helsfyr og kantine med høy kvalitet
- fleksible arbeidstidsordninger og pensjons- og boliglånsordninger i Statens pensjonskasse (http://www.spk.no)
Har du spørsmål?
Kontaktperson for stillingen er avdelingsdirektør Anne-Marie Vikla, telefon 91 74 88 82, e-post anne-marie.vikla@miljodir.no.
Send gjerne e-post eller sms og oppgi referanse 87-2025 ASØ, så ringer vi deg opp igjen.
Generelle opplysninger
Du søker på stillingen via Jobbnorge.no. Du skriver søknaden på norsk, og legger ved relevante attester og vitnemål for utdanning tatt i utlandet. Vitnemål for utdanning tatt i Norge må du laste opp fra Vitnemålsportalen.
Søkerlistene blir offentlige når søknadsfristen har gått ut. Ønsker du å bli unntatt fra den offentlige søkerlisten, så må du begrunne hvorfor. Vi tar kontakt med deg dersom vi ikke tar ønsket ditt til følge, og du får mulighet til å trekke søknaden din.
Vi oppfordrer deg til å krysse av i jobbportalen dersom du har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Vi innkaller minst én kvalifisert søker fra hver av disse gruppene til intervju. Du kan lese mer om dette på Statens arbeidsgiverportal (https://arbeidsgiver.dfo.no/strategisk-hr/inkluderingsdugnaden/bli-bedre-pa-rekruttering/hvordan-skrive-stillingsannonser-som-0). Avkrysningen brukes også til anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i årsrapportene sine.
Mer informasjon om hvordan vi behandler opplysninger om deg som søker, kan du finne i personvernerklæringen (https://www.miljodirektoratet.no/personvernerklaring/) vår.
FerdigheterAI-generert
- Digitalisering
- EU-direktiver
- Kjennskap til lovverk og regelverk
- Public Management
- Utviklingsarbeid
Om arbeidsgiveren
Miljødirektoratet jobber for et rent og rikt miljø. Våre hovedoppgaver er å redusere klimagassutslipp, forvalte norsk natur og hindre forurensning.
Vi er et statlig forvaltningsorgan underlagt Klima- og miljødepartementet. Vi har om lag 830 faste ansatte ved kontorene våre i Trondheim, Oslo, Svolvær og Tromsø og ved Statens naturoppsyn (SNO) sine lokalkontor. I tillegg har vi om lag 130 deltidsansatte rovviltkontakter spredd over hele landet.
Det er stor variasjon i arbeidsoppgavene i Miljødirektoratet. Vi utvikler og følger opp regelverk, gir råd til Klima- og miljødepartementet, gjennomfører samfunnsøkonomiske analyser, overvåker og kartlegger arter, fører oppsyn og tilsyn, regulerer nasjonalparker og naturreservat. Noen oppgaver krever at ansatte med ulik fagkompetanse jobber sammen på tvers. På den måten sikrer vi størst mulig faglig tyngde i leveransene våre. Vi lærer av hverandre og utvikler oss internt. Andre arbeidsoppgaver krever selvstendig jobbing. For å løse samfunnsoppdraget vårt på best mulig måte har vi behov for medarbeidere i alle aldere, med ulike fagkombinasjoner, kompetanse, livserfaringer og perspektiver. Er du kvalifisert til en ledig stilling, så oppfordrer vi deg til å søke!
Se alle ledige stillinger i Miljødirektoratet.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Grensesvingen 7, 0661 Oslo
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Ledelse
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Annonseinformasjon
- FINN-kode 432484689
- Sist endret

