Bildegalleri
2 bøker om skipet Altmark og hendelsen i Jøssingfjorden
Til salgs
120 kr
Beskrivelse av varen
Tilstand: Godt brukt - Synlig brukt
Bøkene:
"Altmark-saken 1940. Aktstykker i Det Kgl. Utenriksdepartementets arkiv." Utgitt av Reidar Omang. Trykket i 1953. 309 sider.
"Fangeskipet Altmark og kampen i Jøssingfjorden" av W. Frischauer og R. Jackson. Trykket i 1955. 286 sider. Vedlagt et avisutklipp.
Selges samlet for 120,- kroner
Porto: 69,- kroner (Postnord)
--------------------------------------------------
Altmark var et tysk hjelpeskip som ble brukt av den tyske marinen under andre verdenskrig. Det er spesielt kjent for Altmark-saken.
Altmark opererte som hjelpeskip for lommeslagskipet Admiral Graf Spee i Sør-Atlanterhavet til denne ble senket i desember 1939. Altmark greide å unnslippe, men ble i februar 1940, på vei til Tyskland, avskåret av den britiske jageren HMS Cossack i norsk farvann under kontroversielle omstendigheter, se Altmark-saken.
Tilbake i Tyskland ble Altmark omdøpt Uckermark og opererte deretter i Stillehavet og det indiske hav som hjelpeskip for hjelpekrysseren Thor. Det eksploderte som følge av en ulykke under vedlikeholdsarbeid mens det lå i havn i Yokohama 30. november 1942 og sank. Thor, som lå fortøyd ved siden av gikk også tapt i eksplosjonen.
Altmark tilhørte Dithmarschen-klassen som normalt var utrustet med tre 15-centimeter kanoner, to 37-millimeter luftvernkanoner og fire 20-millimeter luftvernkanoner.
Standard deplasement: 20 860 tonn
Lengde: 178 meter
Topphastighet: 21 knop
Rekkevidde: 12 500 nautiske mil
- - - -
«Altmark»-saken var en hendelse under andre verdenskrig der flåtestyrker fra Storbritannia bordet et skip fra fiendestaten Tyskland utenfor kysten av Norge, som da var nøytralt. Hendelsen skulle få meget store konsekvenser for det videre krigsforløpet for Norge, og bidro i stor grad til å akselerere den tyske planleggingen av et angrep nordover mot Norge og Danmark. Samtidig var bordingen av «Altmark» i Jøssingfjorden den inntil da mest alvorlige krenkelsen av norsk nøytralitet, og også norske myndigheter reagerte skarpt på hendelsen.
14. februar 1940 kom det tyske hjelpefartøyet «Altmark» inn på norsk sjøterritorium utenfor Fosenhalvøya på hjemvei til Tyskland. Skipet hadde vært hjelpeskip for lommeslagskipet «Admiral Graf Spee» i Sør-Atlanteren, og hadde 299 britiske krigsfanger fra senkede handelsskip om bord. Under eget navn og med tysk flagg fikk «Altmark» lov til å seile gjennom norsk territorialfarvann i tråd med folkeretten, eskortert av en norsk torpedobåt. Den tyske kapteinen motsatte seg imidlertid inspeksjon av norske myndigheter, noe som førte til at admiral Carsten Tank-Nilsen ville nekte skipet passasje gjennom Bergen krigshavn. Kommanderende admiral, Henry Diesen, opphevet imidlertid ordren om dette, av frykt for at britene ville gå til aksjon mot skipet. Fulgt av norske eskortefartøy passerte «Altmark» dermed Bergen krigshavn, noe som var i strid med gjeldende nøytralitetsregler.
Den påfølgende dagen ble «Altmark» oppdaget av britiske fly, og seks britiske jagere tok kort tid etter opp jakten på skipet. Den britiske jageren «Cossack» avskar om formiddagen 16. februar «Altmark» og forsøkte å stoppe den. «Altmark» søkte tilflukt i Jøssingfjorden i Rogaland, mellom Flekkefjord og Egersund. Fjorden var islagt, og «Altmark» ble beskyttet av de norske torpedobåtene «Skarv» og «Kjell», samt sikringsbåten «Firern», i fjordmunningen. Samme kveld klokken 22.20 gikk «Cossack» inn i Jøssingfjorden og bordet «Altmark», mot protest fra de norske fartøyene, som riktignok ikke løsnet skudd. I et forsøk på å ramme det britiske skipet bakket «Altmark» rett mot «Cossack», men gikk i stedet på grunn. Britiske tropper bordet deretter «Altmark».
Det utspant seg en kort kamp, der seks tyskere ble drept og flere såret. Én av de sårede døde senere på sykehus. Ifølge norske vitner besvarte ikke tyskerne den britiske ilden. «Cossack» befridde de britiske fangene og stakk til sjøs.
Etter folkeretten hadde «Altmark» som militært hjelpeskip rett til fri gjennomfart på norsk sjøterritorium. I egenskap av statsskip var det berettiget til å avslå en norsk anmodning om ransaking. Det var derimot uriktig og i strid med de norske nøytralitetsregler at «Altmark» fikk tillatelse fra norske myndigheter til å passere Bergen krigshavn, og det til og med om natten. Likevel gav det ikke den britiske regjering rett til å gripe inn på egen hånd.
Hendelsen førte til en skarp tysk protest, der det fra tysk side ble anført at Norge forsømte sine plikter som nøytralt ved at de norske torpedobåtene ikke forsøkte å hindre «Cossack» i å trenge inn i Jøssingfjorden. Fra norsk side ble det understreket at en nøytral stat ikke har rettslig plikt til å hindre nøytralitetskrenkelser overfor en sterk overmakt. Samtidig protesterte også norske myndigheter skarpt overfor britiske myndigheter, som på sin side hevdet at de kun hadde krenket norsk nøytralitet i teknisk forstand, og dessuten hadde den moralske retten på sin side.
«Altmark»-saken førte uansett til en opptrapping av planene for en tysk invasjon av Norge og Danmark. Fem dager etter hendelsen, den 21. februar 1940, fikk general Nikolaus von Falkenhorst i oppdrag av Adolf Hitler å starte planleggingen av det som fikk navnet operasjon Weserübung. Denne operasjonen ble iverksatt mot Danmark og Norge den 9. april 1940.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 21.11.2025 kl. 22:51 ・ FINN-kode: 417937988
