POSITIVE TENDENSER: Første halvår 2021 viste svært positive tendenser for boligmarkedet i Norge, med mange nye annonsepubliseringer og høy trafikk inn til disse, viser tall fra FINN eiendom (foto: Getty Images).

– Det har skjedd en tydelig endring i eiendomsmarkedet

I vår så man både et høyt tilbud og mange interessenter. Denne tendensen har endret seg de siste månedene, ifølge FINN eiendom-leder Jørgen Hellestveit.

Publisert 29. oktober 2021 kl. 10.57

Første halvår 2021 viste svært positive tendenser for boligmarkedet i Norge, med mange nye annonsepubliseringer og høy trafikk inn til disse.

Tall fra FINN eiendoms bolig til salgs-kategori viser at det var en vekst på henholdsvis 3,7 og 12,8 prosent i nye annonsepubliseringer i årets første kvartal (perioden januar til og med mars) og andre kvartal (perioden april til og med juni) sett mot samme periode i 2020.

Og trafikken var også veldig god, kan Jørgen Hellestveit, leder for FINN eiendom, fortelle:

- Trafikken inn til kategorien Bolig til salgs “gikk varm”, som vi sier. Og selv om det var mye ute på tilbudssiden, så virket det som at temperaturen i markedet holdt seg oppe fordi interessen var så høy. I første kvartal hadde vi faktisk nesten 22 prosent mer trafikk per boligannonse målt mot samme kvartal året før.

Endring over sommeren

I tredje kvartal (perioden juni til og med september), så man imidlertid en endring.

- Når det gjelder årets tredje kvartal viser statistikken vår at ting er i ferd med å snu litt. Trenden for volumet av boligannonser går nedover, og interessen for disse følger ikke de samme rekordtidene som vi så forrige vinter. Altså; det er færre boliger til salgs og færre interessenter, sier Hellestveit.

Tallene for tredje kvartal viser en nedgang på 5,6 prosent i nye annonsepubliseringer i bolig til salgs-kategorien, og en nedgang på 7 prosent i trafikk sett mot samme periode i fjor.

- Dette har nok en sammenheng med økningen i styringsrenten i september, og antagelig at markedet har begynt å “stabilisere” seg litt igjen etter koronapandemien. Det at vi har hatt en god vekst i annonsetrafikken hittil i år, er jo veldig gledelig å se og et godt tegn. Totalt for alle de tre kvartalene ligger veksten på gode syv prosent, forteller Hellestveit.

Oslo-markedet påvirker mest

Dykker man enda lengre ned i tallene, ser vi at det er Oslo som står for den største nedgangen i volum og interesse på FINN eiendom.

I september i år ble det lagt ut 15 prosent færre annonser i Oslo, og gjennomsnittlig trafikk per annonse hadde en nedgang på 19 prosent.

- Det er altså her temperaturen i boligmarkedet ser ut til å synke først, og følgelig - med så høyt volum som det er i denne byen påvirker det de nasjonale tallene vesentlig, forklarer Hellestveit:

- Ser man på statistikken for Rogaland, Trøndelag og Agder, øker trafikken på annonsene og viser sånn sett et helt annet bilde.


Også roligere for fritidsboliger

Markedet for fritidsboliger hadde en sterk start på 2021, med nesten 70 prosent vekst i antall nye annonser i første kvartal sett mot fjoråret.

Etter dette har det roet seg, og i årets tredje kvartal ble det publisert 16 prosent færre nye annonser med fritidsboliger til salgs enn samme kvartal i fjor.

- Fjoråret var helt unikt når det gjelder fritidsboligmarkedet, og årets første kvartal var spinnvilt når det gjaldt interesse fra kjøpere. Alle nordmenn var på jakt etter et sted å tilbringe feriene og helgene sine, i og med at vi ikke kunne reise til utlandet. Men det er nok rimelig å anta at både renteøkning og lettelser i reiserestriksjoner har påvirket dette markedet den siste tiden og at vi kommer til å se en normalisering også her, sier Hellestveit.

Drømmen om småbruk

Svært mange nordmenn bruker FINN og FINN eiendom til å drømme, og det ser vi tydelig på folks søkemønster på markedsplassen.

- Å se på boliger er nærmest blitt en hobby for mange av oss, noe tallene våre tydelig viser. Over 3,3 millioner nordmenn er på FINN eiendom hvert år, og de ser på boligannonser i snitt 7,5 timer hver i året, forteller Hellestveit i FINN.

På topplisten over de 10 mest brukte søkeordene på FINN eiendom for årets tredje kvartal finner vi “småbruk”, og dette søkeordet har lenge vært blant de mest populære på markedsplassen.

- I snitt får småbrukannonsene tre ganger så mange besøk som en ordinær boligannonse, noe som tyder på at det antagelig er mange nordmenn der ute som går med en drøm om et lite småbruk hvor man kanskje kan leve litt mer i pakt med naturen. Vi så også at pandemien bidro til at enda flere drømte seg bort til et fint sted på landet, sier Hellestveit.