Clive Owen - den ultimate filmsjåfør for BMW

Clive Owen - den ultimate filmsjåfør for BMW

Hva gjør en ambisiøs bilprodusent som tenker utradisjonelt og ønsker å markedsføre seg på nye måter?

Publisert 11. oktober 2021 kl. 14.51

Man blir filmprodusent!

BMW skilte seg fra alle andre ved å satse på en serie filmer som ikke er reklamefilmer i tradisjonell forstand. De står på egne ben med actionfylt handling. Vi snakker om tidlig innholdsmarkedsføring.

I 2001 og 2002 fikk BMW laget åtte kortfilmer i en unik kampanje med fellestittelen «The Hire». Kjente og prisvinnende regissører fra hele verden fikk oppdraget med å produsere filmene.

Hovedrollen i alle spilles av den engelske skuespilleren Clive Owen, som har vunnet en rekke priser for sine roller i kjente spillefilmer. Han er alltid sjåfør og kjører selvsagt alltid en smekker og sprek BMW. Kombinasjonen tøff sjåfør og formidabelt kjøretøy viser seg alltid å ha en forbløffende virkning.

Filmene ble laget for DVD og internett og har skrevet seg inn i reklamehistorien. De ble sett over 100 millioner ganger bare de første fire årene. Femten år etter den første filmen fikk serien et comeback med en ny produksjon i 2016. Filmsatsingen inspirerte flere av de andre store bilprodusenter til å komme etter med egne filmer.

Budskapet er hele veien at navnet BMW er ensbetydende med «The Ultimate Driving Machine». Den samme meldingen har vi fått banket inn i hjernebarken i utallige reklamefilmer.

Dette er et godt eksempel på langvarig og konsekvent merkevarebygging. Trolig har den vært medvirkende til at BMW nå troner helt på topp blant verdens bilmerker.

Se alle BMW til salgs på FINN

Se flere på FINN.no