Audi – diskret eleganse

Audi – diskret eleganse

Gjennomarbeidet tysk kvalitet. Pålitelig. Elegant på en diskret må. Moderne luksus. Teknisk overlegen.

Dette er uttrykk du må regne med å høre hvis du stiller en Audi-eier det grunnleggende spørsmålet «hvorfor»?

Er det tysk kvalitet du går for, har du jo flere høyt rangerte og populære bilmerker å velge mellom. Men hvis du synes at VW er kjedelig, mens BMW og Mercedes er litt for flashy, må det selvsagt bli en Audi.

Audi har lenge krøpet oppover på popularitetsbarometeret i Norge. I 2015 var bilmerket nr. 10 på salgsstatistikken. Så lå Audi på 7. – 8. plass i flere år – inntil populære nye modeller i e-tron serien kom på markedet. Og etter at Audi Q4 e-tron kom til Norge i 2021, tok det helt av.

  • Begynte med Horch

    Audis røtter går tilbake til de første årene av 1900-tallet da August Horch begynte å produsere biler under navnet Horch i byen Zwickau. Etter få år kom August på kant med de andre eierne – og ble presset ut. Da han grunnla en ny bilfabrikk, bestemte domstolen at han ikke kunne bruke navnet Horch.

    Det tyske ordet horch betyr lytt, og den latinske oversettelsen er audi. Du kjenner det igjen fra ord som auditiv og engelske audible. Et klokt hode foreslo derfor Audi som navn på bilene.

  • Auto Union

    I 1932 ble Audi slått sammen med tre andre tyske bilmerker; Horch, DKW og Wanderer. Det nye navnet ble Auto Union. Og logoen var fire sammenkoblede ringer. Auto Union gjorde det sterkt på racerbanen og vant en rekke rallyer og mesterskap før krigen.

    Fabrikkene ble bombet under krigen, og bilproduksjonen ble flyttet til Ingolstadt i Bayern. En av de etterspurte modellene på 1950-tallet var DKW med totaktsmotor.

    Audi Sport R8 LMS Cup 2019 - Foto: Audi
  • Volkswagen

    Daimler Benz kom inn som hovedeier i 1958. Utover på 1960-tallet skjedde store endringer. Den største var at Auto Union i 1966 ble kjøpt opp av Volkswagen-konsernet.

    Nå ville folk ha firetaktsmotor, og den nye eieren kvittet seg med DKW-navnet fordi det ble oppfattet som gammeldags.

    Så ble Audi-navnet hentet fram igjen, mens logoen var den samme – med de fire ringene i kjede. I 1969 ble også bilprodusenten NSU – kjent for modellen Prinz og wankelmotor – innlemmet i familien. Strengt tatt er det altså fem tyske bilmerker som skjuler seg bak de fire ringene, men det var ingen grunn til å endre et innarbeidet merke – spesielt ikke så lenge 5 ringer-symbolet var opptatt.

    Et annet tydelig kjennetegn er grillen. Dagens Audier har i front et stort område med horisontale og vertikale riller, og med et svart felt for registreringsskiltet.

    Konsernet het Audi NSU Auto Union fra 1969 til 1985. Så gikk navnene Auto Union og NSU over i historien.

  • Quattro gir forsprang

    Da hadde den første firehjulstrekkeren Audi Quattro forlengst markert seg som en bil for fremtiden. Og de fire ringene fikk en ny betydning, nemlig permanent firehjulsdrift. Logoen brukes i dag både for bilmerket Audi og for systemet Quattro firehjulsdrift.

    Bilene som gjør det bra i rally, gjør det også bra i det brede markedet. Siden Audi Quattro ble lansert i 1980, har det bare skjedd én gang at en tohjulstrekker har vunnet rally-VM – det var en Lancia i 1983.

    Etter hvert har Audi og Quattro blitt ensbetydende med kvalitet, luksus – og, som det heter i slagordet – forsprang gjennom teknikk. Uttrykket «Vorsprung durch Technik» ble lansert i 1970 og fungerer fortsatt utmerket i bilreklamen i et land som setter ingeniørkunsten høyt.

    Tyskernes omfavnelse av Audi gir seg også uttrykk i den spøkefulle betegnelsen på det venstre kjørefeltet på motorveien: Audifeltet.

Utvalg av Audi til salgs på FINN:

Se flere på FINN.no