Når du har funnet en eller flere modeller om passer dine behov og økonomiske forutsetninger, er det på tide å tenke på totale kostnader for bilen. Erfaring viser at de fleste undervurderer månedskostnaden ved å ha bil - så rund oppover!
Drivstoff er den største direkte utgiften. Kjører du mange mil per år? Pass på å skaffe deg en drivstoffekkeftiv bil. Det sparer deg for penger i det lange løp, selvom salgsprisen er noe høyere. Driftskostnaden på eldre biler domineres av drivstoffregningen, og er derfor viktig for bruktverdien til en bil.
Verditap
Dette er et viktig punkt. Bilens verditap er ikke en utgift som sådan, men snarere det du taper i kroner og øre på å eie bilen, før du eventuelt selger den videre. En tommelfingerregel, er at jo nyere og dyrere bilen er, desto større verdiminsking. Det som påvirker denne mest, er hvor langt bilen har gått. Generell stand, servicehistorikk, utstyr og farger spiller også en rolle her. Regn med at du kommer til å selge bilen for mindre enn det du kjøpet den for.
Oppsummert:
Regn ut hva bilen kommer til å koste å kjøre - ikke bare hva den koster å kjøpe.
Ingen undervurder månedskostnaden for bilhold (husk drivstoff, avgifter, forsikring med mer)
Kjører du mye, kan en dyrere men mer drivstoffeffektiv bil spare deg for penger i det lange løp.