– Å selge bil digitalt gikk helt knirkefritt. Jeg satt på en oljerigg i Nordsjøen og ordnet alt på få minutter, kun med noen enkle tastetrykk, forteller Jarle André Hopland

Etterlengtet FINN-nyhet ga Jarl André (45) tre gode overraskelser

Jarl André Hopland (45) regnet med å sitte igjen med 20-30 000 kroner på å selge bilen selv. Her er nyhetene som gjorde at han fikk solgt bilen enkelt og smidig – mens han selv var på jobb i Nordsjøen.

Publisert 14. april 2021 kl. 11.56

– Du kan jo bruke flere timer på å sjekke priser på biler på FINN, men her er det jo bare å skrive inn registreringsnummer og kilometerstand, så gjør FINN jobben for deg, sier Jarl André Hopland.

Trebarnsfaren fra Ski har en ny bil i bestilling og står dermed overfor et klassisk valg: Selge den gamle bilen selv, eller selge til forhandler.

– Jeg regner med å sitte igjen med mellom 20- og 30 000 mer dersom jeg selger den selv på FINN. Derfor velger jeg det, sier han.

Men like etter at annonsen ble publisert, måtte Jarl André på jobb offshore. Hvordan lar det seg kombinere med å selge bil? Her forteller han om nyhetene han oppdaget hos FINN, som gjorde dette enkelt og smidig – og hvordan det gikk med salget til slutt.

1. Overraskelse: «Pristips»

Den nye tjenesten pristips fra FINN motor var Jarl André ikke klar over før etter han hadde startet med sin annonse:

– Jeg søkte jo opp tilsvarende biler for å sjekke prisnivå, men så oppdaget jeg at FINN har automatisert dette. Det er jo en stor nyhet, mener han.

– Basert på kjørelengde og kilometerstand finner den automatiske søketjenesten tilsvarende biler og gir deg et prisestimat. Både motorisering, drivlinje og utstyrsnivå blir tatt hensyn til her. Prisdifferansen du får opp tar høyde for at bilene kan ha ulik tilstand, og andre faktorer, sier Eirik M. Håstein, produktdirektør for FINN motor.

Ingen overraskelse: Finner all informasjon automatisk

Da Jarl André opprettet annonsen, startet han med bare å skrive inn registreringsnummeret, og trykke søk:

– Da finner FINN all informasjonen om bilen automatisk, for eksempel motor, farge og CO2-utslipp. Det er bare å legge inn gode bilder, så er annonsen fiks ferdig på kort tid, sier Jarl André.

– Vi har arbeidet lenge med å forenkle og automatisere prosessen med å publisere en annonse. Målet er jo at brukere skal oppleve dette slik som Jarl André, og med nye FINN er vi kommet langt her, sier Håstein.

2. Overraskelse: «Digital kjøpekontrakt»

Ifølge Håstein er det overraskende mange som lar være å skrive kontrakt ved privat bruktbilkjøp. Grunnene til det kan være flere, alt fra frykt for omstendelig papirarbeid, til lystig tone mellom kjøper og selger der og da.

– Men det er ikke å anbefale å gjennomføre et bruktbilkjøp uten en kontrakt. Det kan gi opphav konflikter i ettertid. Vår nye, digitale kjøpekontrakt vil løse mange av disse problemene, mener han.

Både kjøper og selger logger inn i den digitale kontrakten med Bank-ID. Begge fyller inn sin egen kontaktinformasjon, og begge kan redigere informasjonen før signering, som også gjøres digitalt.

3. Overraskelse: «Sikker betaling»

Overføringen av store pengebeløp er kanskje det største spenningsmomentet ved handel av bruktbil mellom private.

– Vi kaller det gjerne «pølsa eller pengene»-problematikken: Hvem skal gi fra seg først? sier Håstein.

Derfor har FINN opprettet «Hvelvet». Det er en tjeneste for sikker betaling, der avtalt kjøpesum overføres til et digitalt hvelv. Der er pengene trygt forvart, og utbetales til selger når bilen overleveres, og både kjøper og selger er enige om at alt er i orden.

– Vi bruker en av verdens største aktører for sikker betaling til denne tjenesten, så dette er en absolutt trygg måte å overføre store beløp på, forsikrer Håstein.

Bonus for kjøper: Forsikring og omregistrering

Den formelle endringen i eierskifte av en bil skjer når bilen omregistreres. Tradisjonelt har det vært nok en formell papirmølle som mange kvier seg litt for.

– Statens vegvesen har en svært god digitalløsning for dette, som nå også er fullintegrert hos FINN. Selger oppretter ganske enkelt en salgsmelding hos oss, så blir kjøper varslet og kan fylle inn sin informasjon selv – akkurat like enkelt som den digitale kjøpekontrakten, sier Håstein.

Dette kan derfor gjøres samtidig som bilen overleveres, slik at det formelle eierskiftet skjer til riktig tid. En forutsetning for at eierskiftet godkjennes hos Statens vegvesen, er at bilen er forsikret på den nye eieren:

– Derfor har vi gode tilbud med 30 dagers gratis forsikring som en del av i vår løsning. Dermed ligger alt til rette for en smidig bilhandel. De første bilhandlene som ble gjort på denne måten, var unnagjort på 18 minutter, sier Eirik M. Håstein.

Kjappe pasninger – og skåring

Mens Jarl André fremdeles er på jobb offshore, blir han kontaktet av Pål-André Thorsby via meldingstjenesten til FINN. Og da skjer ting raskt:

– Jeg synes de nye tjenestene i salgsprosessen på FINN er blitt veldig bra. Da vi startet prosessen, ble det som å spille ball mellom kjøper og selger til den er i mål. Det gikk raskt og enkelt hele veien. Kontrakt, salgsmelding og avtale om overtakelse var på plass på kun kort tid, sier Pål André.

– Å selge bil digitalt gikk jo helt knirkefritt. Jeg satt på en oljerigg i Nordsjøen og ordnet alt på få minutter, kun med noen enkle tastetrykk. For en amatør som ikke selger bil til vanlig, er nye FINN helt gull, avslutter Jarl André Hopland.