Finn 20395c

Nyansatt under korona

I FINN er vi opptatt av at alle ansatte, nye som gamle, skal føle seg som en del av fellesskapet. Når man er ny er det derfor selvfølgelig helt essensielt med en god onboarding; til teamet, til rollen og til resten av FINN, og alle menneskene man skal omgås og jobbe med. Dette er ikke noe nytt, og noe vi hele tiden jobber med og utvikler. Men hva skjer da vi må stenge ned kontoret på grunn av Korona, og ikke lenger kan ønske nyansatte velkommen på normalt vis?

Publisert 2. juli 2020 kl. 10.24

Vi har lurt på hvordan FINNs nyansatte har opplevd å starte i ny jobb under vår tids største unntakstilstand. Har det vært vanskelig og ensomt, eller har det vært gøy og enkelt å komme i gang? Hvordan har de blitt tatt imot, og hvordan håndterer de den nye hverdagen på hjemmekontor? Vi tok derfor en prat med Miriam (UX Designer) og Jens Petter (Senior Analytiker) som begge startet i FINN kun noen dager før kontoret stengte ned, for å høre om deres erfaringer.

Hei Miriam og Jens Petter! Dere startet i FINN i mars, kun noen dager før vi stengte ned kontoret. Hvordan har dere det nå?
Veldig bra! sier Miriam. Solen skinner, kaffekoppen er fylt opp og hjemmekontor har blitt den nye hverdagen. Når vi etter hvert skal tilbake på kontoret er det dét som blir rart. DET hadde jeg aldri trodd.

Jeg stortrives! legger Jens Petter til.

Hva slags støtte har dere fått fra kolleger og leder?
Alt jeg trenger, sier Jens Petter. Miriam legger til at hun merker at folk er interessert og inkluderer henne i alle nyanser av det å være en del av FINN. Vi (i begynnelsen sa jeg "de"!) er en supergod gjeng som tar vare på og hjelper hverandre. Noe av det koseligste er UX-avdelingsmøtet hvor alle designernes ansikter fyller skjermen. Da klappes det og "tommel oppes" over en lav sko, og det liker jeg SÅ godt!

Hva har dere lært av hjemmekontor, og hva går dere glipp av ved å ikke sitte på kontoret?
Noen ting er enklere å forklare i fysiske møter, men så langt er det ikke noe annet en fredagspilsen med kollegaer som har manglet, sier Jens Petter. Miriam forteller at hun savner å snappe opp ting som skjer rundt henne på kontoret. Plutselig samles vi foran en skjerm for å diskutere eller se på noe gøy, forklarer Miriam. Hvordan kan man få til dette hvis alle er på hjemmekontor? Samtidig vet jeg at mange ikke savner mylderet på kontoret, og at de får mer arbeidsro hjemme. Her er det ulike behov som møtes.

Hvordan håndterer dere denne situasjonen med at det er så mange ulike behov på hjemmekontor? Har dere noen life hacks å dele?
Det beste med å ha hjemmekontor er at jeg har fått noen nye, enda sunnere vaner! sier Miriam. For eksempel så sover jeg litt lenger om morgenen fordi jeg ikke bruker tid på reisevei til jobb. Merker at litt mer søvn har gjort meg godt, og dette vil jeg fortsette med når hverdagen (som ikke er hverdag lenger) blir hverdag. Skjønner?

Jens Petter har noen litt mer konkrete hacks for å effektivisere bruken av hjemmekontor-plassen. Jeg bruker en HDMI Switch slik at jeg, med ett knappetrykk, kan bestemme hvilken PC som har mus + tastatur + skjerm, sier han. Jeg bruker også Alexa (Amazon smart assistent) som varsler meg før møter eller når jeg mottar e-post. Dette ville vært mer forstyrrende på kontoret, men hjemme så er det ganske praktisk! Men det beste for meg er at jeg sparer 2 timer med reise hver dag!

Hvordan har det vært å være ny i denne tiden? Det må ha vært litt rart å møte nye kolleger på video istedenfor fysisk på kontoret?
For Jens Petter har ikke dette egentlig vært så veldig vanskelig. Jeg sitter som regel foran PC'n uansett, sier han, og legger til at FINN har vært veldig flinke til å arrangere "business as usual" på en digital måte.

Miriam synes hun var heldig som rakk å ha syv og en halv dag på kontoret før vi stengte, men hun synes fortsatt situasjonen var utfordrende til å begynne med: De første par ukene hjemme ganske ensomme og forvirrende. "Hvem er disse fjesene på skjermen min?" og "Hvor lenge kommer dette til å vare?". Jeg kjente meg usikker på situasjonen, men dette begynte å snu så snart jeg hadde et par FINN- og Schibsted-allmøter innabords. På disse møtene fikk vi nemlig god oversikt over situasjonen og man "landet litt" i den. Det føltes, og føles fortsatt, bra.

Har dere noen gode tips til andre nye som nettopp har begynt eller skal begynne i fremtiden?
Jens Petter sier man må tørre å tenke nytt, og tørre å utfordre. Når man er ny ser man ting med nye “ferske” øyne, og FINN har meget god kultur for takhøyde, så det er god kombinasjon. Miriam tipser om at man bør være både proaktiv og reaktiv. Engasjer deg i folk, still spørsmål og vær på ballen. Ta kontakt, og gjør deg tilgjengelig for andre ved å fortelle hva du har kunnskap om og vil bidra med. Slack fungerer veldig bra hvis du ikke vet hvor du skal begynne, sier hun.

Viktigst for oss, føler dere dere som en del av FINN? (vi håper jo det)
Vi har video calls, presentasjoner, teammøter og meget god oppfølging og veiledning, så ja, absolutt, sier Jens Petter.

Ja, nå begynner det å skje ting, legger Miriam til. I mars startet jeg så smått å rusle bortover veien mot å bli FINNsk, og nå suser jeg videre. Vinker til alle jeg møter på veien (se bildet av meg) og som jeg sa innledningsvis: "De" har blitt til "vi" for meg. Herlig!

Vi forstår jo at dere lengter til en vanlig hverdag og til å bli kjent med personene bak de virtuelle møtene. Men hva gleder dere til mest?
Det sosialet er det som savnes mest. Alt fra fysiske møter til småpraten rundt kaffemaskina, sier Jens Petter.

Miriam mener det er de morsomme (og av og til litt kleine) møtene ved kaffemaskinen som savnes! Der kan det oppstå fine, små samtaler, forklarer Miriam. Og noen ganger oppdager man lure personer man kan sparre med for å jobbe enda bedre sammen og på tvers.

I april ble dere begge invitert til onboardingsopplegget vårt, Ny i FINN, som for første gang ble arrangert digitalt. Hvordan var dette?
Det er veldig positivt at CEO'n tar seg tid til ukjente nyansatte. Det viser en ledelse som virkelig bryr seg, sier Jens Petter.

Det var helt herlig å se ansiktene til alle de nye i FINN. "Åh, jeg er ikke alene", tenkte jeg, sier Miriam. Vi ble tatt godt imot av herr Printzell, som gav oss en varm virtuell velkomst. (Noen var tøffe og stilte spørsmål, selv om vi alle sikkert lurte på et helt hav av ting. Er det kanskje noe med å ha mikrofon på mute og kamera i fjeset som gjør at terskelen for å ta ordet er litt høyere enn i virkeligheten? Jeg føler i hvert fall at denne terskelen har blitt lavere jo mer vant vi har blitt til situasjonen.)

Noen andre tanker som dere vil dele?
Nå skal jeg straks møte teamet mitt for første gang siden hjemmekontor ble innført! sier en forventningsfull Miriam. Vi skal møtes på FINN-kontoret, med god avstand, for å pakke ned tingene våre i flytteesker før lokalene skal pusses opp. Det blir en rar og (fin)n dag.

Tusen takk til Miriam og Jens Petter for at vi fikk svar på hvordan det var å starte som ny under korona. Vi håper dere kommer til å trives på både hjemmekontor og i FINNs lokaler etterhvert!