Jente på surfebrett med mor i bakgrunnen

Hvordan påvirkes FINN torget av koronakrisen?

Det er krevende tider for alle som lever av varesalg i Norge. Mange har måttet stenge fysiske butikker, og en god del har flyttet sin omsetning i større grad til nettsalg. FINN torget er en viktig markedsplass på nett for tusenvis av bedrifter i Norge. Her er noen av trendene vi ser i koronakrisen.

Publisert 31. mars 2020 kl. 17.52

Det er stor variasjon i hvordan koronakrisen påvirker varehandelen i Norge. Selv om det for mange bransjer er en brå nedgang og mange permitteres, vil man kunne se av trafikken på FINN torget at noen opplever vekst. Handelen på nett har økt markant den siste uken.

Stor vekst i uke 12

Vi er nå litt over to uker inne i koronakrisen, og tallene begynner å vise en ny normalsituasjon for FINN torget.

- Vi ser at netthandelen har begynt å ta seg opp etter det første sjokket, og er nå tilbake med en god økning i besøkende i forhold til samme periode i fjor. Det er hele 11 prosent økning i besøk på Torget i uke 12 i år, sammenlignet med samme uke i fjor, forteller Kathrine Opshaug Bakke, produktdirektør hos FINN torget.

- Vi ser en spesielt stor økning i kategorier som hjelper folk å holde seg i aktivitet i hjemmet, både i form av trening, spill og oppussing. Gjennom helgen har trafikkveksten vært over 15 prosent, noe som tilsier at vi faktisk ser en god vekst på netthandelen på FINN torget.

Trender som peker i positiv retning

Det er ingen tvil om at vinnerne på FINN torget om dagen er de som leverer produkter og varer som løser hjemlige oppgaver og fritidssysler. Nordmenn bruker penger på mye mer enn bare hjemkjørt pizza og strømmetjenester på TV. Alt som kan gjøre tilværelsen mer behagelig, komfortabel og levelig innenfor husets fire vegger eller i hagen, ser ut til å ha vekket nordmenns nysgjerrighet i stor grad.

Her er kategoriene med størst vekst under koronakrisen:

Den høyeste veksten kommer tydeligvis av behov for sosialisering på hjemmebane, ettersom brettspill og bordspill isolert sett øker med hele 86 prosent i trafikk. Ser vi den siste uken isolert, er trafikkveksten på brettspill på over 130 prosent. Modellbyggesett og modeller ligger på 50 prosent vekst i perioden.

Absolutt høyest trafikkvekst ser vi i underkategoriene treningsapparater og utstyr med en vekst på over 170 prosent. Noen aktører innen treningsutstyr har så mye å gjøre at de er utsolgt for varer på grunn av pågang av kunder fra FINN torget. Ballsport har 90 prosent vekst i perioden.

- Det er også interessant at begge kategoriene har en vekst i snitt besøkstid per annonse på over 92 prosent, og sist uke isolert har kategorien treningsapparater og utstyr vokst med 209 prosent!

Elektronikk og hvitevarer stiger

Vi ser at de mest populære underkategorier i denne kategorien har mer enn 20 prosent vekst. Størst vekst er det i underkategorien “Spill og konsoll” som vokser så mye som 74 prosent i perioden. For mange som sitter hjemme i disse dager, med hjemmekontor og barn hjemme fra skole og barnehage, vil dette kanskje ikke være overraskende.

Videre vekst for FINN torget

- Det er helt tydelig at koronakrisen har påvirket folks vaner på FINN i denne perioden, og det gjenstår å se hvordan dette påvirker folks handlemønster på sikt. Både butikker og folk har sett seg nødt til å bli mer digitale i denne perioden, og dette er vaner som vi fort kan ta med oss videre. Vi har sett en god økning i bruken av FINN torget også før koronakrisen, og har troen på at vi kan være med å levere gode tjenester til både butikker og kunder framover, avslutter Opshaug Bakke.