Liten gutt med redningsvest på dekk av seilbåt

Sjøsetter Norges første digitale båtmesse

FINN og Norboat, båtbransjeforbundet i Norge, går sammen om å lage landets første digitale båtmesse. — Vi forventer opp mot 150 000 besøkende, sier bransjeansvarlig i FINN.

  • Logoene til Båtmessen.no, Norboat og FINN

— Vi bygger en digital messe som er skreddersydd for de som elsker båt og båtliv, og er på jakt etter de beste messetilbudene på båt, motor eller utstyr fra velkjente merker, forteller strategisk kundesjef og bransjeansvarlig Ole Martin Larsen i FINN motor. — Det er lagt mye arbeid i å gjøre messen oversiktlig og enkel å navigere i. I tillegg er det enkelt å komme i kontakt med utstillerne via chat eller kontaktskjema. Den digitale båtmessen vil være en nasjonal båtmesse, og det er derfor naturlig at det er varemerkene som presenteres for publikum på messen. Av den grunn er det importørene og produsentene som vil eie de digitale standene, og videre koble på sitt forhandlernettverk.

  • Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef og bransjeansvarlig i FINN motor

    Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef og bransjeansvarlig i FINN motor

På Båtmessen.no finner du også nyttige og inspirerende artikler om hvordan du får mer ut av båtlivet, og tips og triks på veien mot et båtkjøp. Mediepartner Båtens Verden vil også lage en egen messepodcast gjennom hele perioden. Den digitale båtmessen skal arrangeres rett i etterkant av påsken, og dato slippes snart.

  • Vetle Børresen, ansvarlig redaktør i Båtens Verden

    Vetle Børresen, ansvarlig redaktør i Båtens Verden

Forventer opp mot 150 000 besøkende

Schibsted og FINN har allerede erfaring med digitale messer, og etter en vel gjennomført caravanmesse i høst forventer Ole Martin Larsen mellom 110 og 150 000 besøkende under messeperioden.

— Vi beviste med vår digitale caravanmesse i 2020 at vi, ved å involvere hele Schibsted-nettverket, når ut til veldig mange interessenter. I tillegg har vi jo FINN båt som logget mer enn 64 000 000 besøk fra båtinteresserte mennesker i fjor. Når vi nå skal kjøre digital messe for båtbransjen, gjør vi det med mye viktig lærdom i sekken, og en målgruppe som er dobbelt så stor. Derfor tror jeg at Båtmessen.no vil bli meget bra. Med vår ekstremt gode dekning, sosiale medier og andre kreative innslag, kommer dette konseptet til å få en stor og god markedsplan for å generere trafikk, sier han.

For Norboat blir Båtmessen.no en viktig arena for bransjen og medlemsbedriftene.

— Vi ønsker alltid å tilrettelegge for medlemmene på en best mulig måte, sier daglig leder Magnus Frøshaug Ryhjell i Norboat. — Vi ønsker også å markedsføre båtlivet og dets gleder til publikum så mye vi kan. Vanligvis, når det ikke er en pandemi som herjer, er vi med å arrangere fysiske båtmesser som er glimrende arenaer for nettopp dette. Pandemien gjør imidlertid at det ikke er mulig å gjennomføre en fysisk båtmesse i øyeblikket og derfor ble vi nødt til å se oss om etter alternativer. Med Båtmessen.no mener vi at vi klarer å samle bransjen under et «digitalt tak», mens vi krysser fingrene for fysiske messer med "Båter i sjøen" i september, og "Sjøen for alle" i mars 2022.

  • Magnus Frøshaug Ryhjell, daglig leder i Norboat

    Magnus Frøshaug Ryhjell, daglig leder i Norboat

Også han mener at arrangørene har det som trengs for å gi et løft for båtbransjen.

— Det er ingen tvil om at FINN og Schibsted med sin dekning har svært gode forutsetninger for å få dette budskapet ut til veldig mange båtinteresserte mennesker, sier Ryhjell.

Kickstart på en fantastisk sesong

Markedssjef i Frydenbø Boats, Mats Hjørnevik, heier på initiativet, og skal stille ut både Nordkapp, Sting og Zodiac på den digitale messen.

— Vi er veldig glade for at Norboat, FINN og Schibsted sammen tar initiativet til å skape en digital plattform og møteplass for båtfolk i den tiden vi lever i. Vårt håp er at messen blir med på å kickstarte en fantastisk sesong, sier han.

  • Mats Hjørnevik, markedssjef i Frydenbø Boats

    Mats Hjørnevik, markedssjef i Frydenbø Boats

– Jeg tror rekkevidden og det at alle i hele Norge får muligheten til å benytte seg av messen og tilbudene i større grad, er suksessingrediensene. Her blir reiseveien kort og enkel fra hvor som helst. Jeg tror også det blir enklere og mer oversiktlig å finne båtene du er på utkikk etter, og komme i dialog med fagfolk. For oss som driver med båt er det en enorm mulighet til å nå ut til flere med det vi selger; nemlig de gode opplevelsene og minnene man får ved å ha båt, avslutter Hjørnevik.

Invitasjon til Båtmessen.no kommer — følg med i vårt nyhetsbrev!