Getty Images 940697056

Norges første digitale båtmesse ble en stor hit

Båtmessen.no skapte et godt, smittevernvennlig alternativ til båtfolket og båtbransjen. 100 000 mennesker tok turen innom mellom 9–25 april for å kickstarte sesongen.

Publisert 20. mai 2021 kl. 9.22

– Jeg synes vi fikk på plass et godt produkt, og er veldig tilfreds med gjennomføringen, sier en fornøyd Magnus Ryhjell, daglig leder i Norboat.

Båtmessen.no var et samarbeid mellom Norboat og FINN som et alternativ til den tradisjonelle, fysiske messen.
– En digital messe var nytt for de fleste av oss, særlig med tanke på at den var live og holdt åpent 24-7. Det var derfor ingen åpningstider å forholde seg til eller å bemanne etter.

Åpent døgnet rundt
Siden de besøkende kunne dukke opp når som helst på døgnet, hadde messen en jevn strøm av seere fra klokken 9 på morgenen til midnatt.
– Utstillerne som gikk “all in” og bemannet sin stand nærmest døgnet rundt, ble da de store vinnerne, sier Ryhjell.

Målet var å skape én plattform hvor båtfolket og båtbransjen kunne møtes, spesielt på en måte som treffer yngre båtkjøpere godt. Det tror Ryhjell var grunnen til at de tiltrakk seg så mange som de gjorde.

– Det blir spennende å se om vi kan knekke flere koder for å styre opplegget bedre til neste gang, for det var ingen tvil om at live-elementet var en vinner hos publikum og ble messens X-faktor, sier han.

– Fungerte veldig bra
Publikums tilbakemeldinger har vært svært gode, og det høye besøkstallet tyder på at konseptet var vellykket. I disse dager sitter Norboat med evalueringen av messen, og er spente på tilbakemeldingene fra utstillerne som deltok.

En av dem er Henrik Askvik, daglig leder hos Askeladden Boats.
– Det var enkelt for oss utstillere å rigge stand, og det var veldig enkelt for besøkende å navigere rundt. Alle tekniske løsninger fungerte veldig bra, sier en begeistret Askvik.

Askvik peker på at en løsning som Båtmessen.no krever vanvittig mye mindre av de menneskelige ressursene i firmaet.
– En vanlig båtmesse er nok fortsatt best, men dette hadde en helt annen kost-/nytteverdi. Det er rimeligere og sliter ikke like mye på personalet som en tradisjonell messe. Det er et paradigmeskifte i ressursbruk både økonomisk og menneskelig å arrangere på denne måten, sier han.

Magnus Ryhjell sier Norboat også mener bestemt at den fysiske besiktigelsen er en viktig del av prosessen rundt det å kjøpe seg en båt, og et steg mange vil innom før de bestemmer seg.
– Dette har i alle fall lært oss noe om rekkevidden man får på nett, og det er ikke unaturlig å hente inspirasjon fra Båtmessen.no for å øke verdien på de fysiske messene, sier Magnus Ryhjell, og fortsetter;

– Vi ser frem til å sette oss ned ved tegnebrettet sammen med FINN og se på løsninger for flere runder med Båtmessen.no.