Getty Images 470641701

Full fart i det norske båtmarkedet

Vi nærmer oss høysesongen for livet på vannet, og mange forhandlere er så å si tomme for sesongens båtmodeller. Hos FINN er det tegn på en sterk økning i kjøp blant yngre aldersgrupper.

– 2020 var et utrolig godt år med vekst i både trafikk og antall henvendelser, så vi var spente på hvordan de første månedene i år ville bli, sier Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef og bransjeansvarlig for FINN båt.

Totalt sett har FINN opplevd en meget bra start på 2021, med en total trafikkvekst de fire første månedene på hele 13 prosent.

– Selv om vi hadde en liten drop i trafikken i mars 2020 da Norge stengte ned, som vi måler mot, så er det fortsatt en meget sterk start. Dette ser vi også i antall henvendelser hvor vi har en vekst på 5 prosent mot fjoråret. I 2020 var det 81 128 henvendelser de fire første månedene mellom selgere og potensielle kjøpere, og 86 500 i samme periode i 2021.

  • Bildet viser Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef og bransjeansvarlig for FINN båt. I bakgrunnen er det seilbåter.

    Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef og bransjeansvarlig for FINN båt. Foto: Kristian Gjellestad/BV Media

Hos FINN ligger man litt bak fjoråret på nye båter til salgs med 14,3 prosent, mens annonser på brukte båter ligger foran med hele 7,8 prosents volumvekst. Båter til leie har sett en vekst på hele 42,3 prosent, og båtmotorer til salgs har en positiv vekst på 2,8 prosent.

– Bryter man tallene ned på de forskjellige, så har trafikken økt med 16 prosent på brukte båter til salgs, 30 prosent på nye båter og 4 prosent på båtmotorer, sier Larsen.

– Halvveis ut i mai måned ser vi dog en antydning til at det har roet seg litt både i trafikken og antall henvendelser. Det kan muligens komme av den gode starten på året, og at ting kanskje er på vei mot å stabilisere seg noe.

Gode salg, men store leveranseforsinkelser
Sølve Refsnes, daglig leder i Refsnes Marine, har merket trykket jevnt siden sommeren i fjor, og har holdt både video- og utendørsvisninger for å akkommodere sine kunder.

– Her er det full fart! Det største problemet har egentlig vært leveranseforsinkelser på modeller og varer, men det har vært tilfellet på tvers av bransjen, sier han.

På grunn av sene leveranser har folk fått øynene opp for kjøp av brukte båter. Det går rett og slett fortere å få båten enn om man velger å kjøpe ny.
– Skal du bestille båt hos oss, for eksempel, får du ikke den før neste sesong.

  • Sølve Refsnes, daglig leder hos Refsnes Marina.

    Sølve Refsnes, daglig leder hos Refsnes Marina.

Det er likevel ingen utfordring for Refsnes Marine, som allerede har levert ut mesteparten av sesongens båter.
– Vi driver med salg av både båt og bobil, og har merket en økning i salg mye tidligere på året enn før i begge kategorier. Vi har solgt jevnt hele høsten, egentlig helt siden sommeren i fjor. Fremover går det derfor mye i oppfølging, service og slike ting, sier Refsnes.

Flere yngre båtkjøpere
Ser vi på hvem som bidrar til den sterke veksten både i 2020 og 2021, gir data fra FINNs digitale kjøpekontrakter et tydelig bilde på at det er de yngre aldersgruppene som trer frem, både på nytt og brukt.
– Antall båtkjøp gjort av de under 45 år har fra 2019 til 2020 økt med 201 prosent, og denne trenden ser vi fortsette inn i 2021, sier Ole Martin Larsen.

– Nå ser vi frem til en strålende sommersesong både på land og til vanns, og ikke minst båtmessen “Båter i Sjøen” som skal arrangeres i starten av september!