Bilde av en familie på fire i en båt på sjøen
Foto: Malcolm Hanes / Getty Images

Bra trykk hos FINN båt i sommer

I løpet av sommermånedene mai-august hadde FINN båt ca. 32,8 millioner besøk – en liten nedgang på 4 % mot tilsvarende måneder i 2020, som var en all-time high hos oss.

Selv om vi så en liten dip, er Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef i FINN og bransjeansvarlig for FINN båt, likevel godt fornøyd.

– I juni var trykket spesielt bra, og ser man på året totalt sett, ligger trafikken 2,9 prosent foran fjoråret. Det er vi kjempefornøyd med!

Sommeren startet også veldig bra med antall henvendelser, og det så ut til at de som skulle kjøpe båt var litt tidligere ute enn før. Vi lå litt bak fjoråret også her; Fra mai til august i år ble det sendt 627 746 meldinger, mot 821 586 i 2020.

La oss ta et dypdykk ned i trafikken på de forskjellige markedene under Båt:

– Skiller vi ut trafikken så ser vi en liten nedgang på brukte båter målt opp mot fjoråret, mens nye båter har en fin vekst. Totalt sett er jeg meget fornøyd med totalveksten på brukte og nye båter hittil i år, sier Larsen.

Båtmotorer til salgs hadde god vekst frem til sommerferien før vi fikk en liten dip, noe som kan være en indikasjon på at de fleste skaffet seg motor før ferien. Båter til leie har hatt en god vekst, hvor hovedtrekket var i sommermånedene. Båtplasser til salgs/leie lå foran fjoråret før sommersesongen, men dette er ganske naturlig da folk flest ønsker å sikre seg plass før sesongen er i gang for fullt.

  • Magnus Ryhjell, daglig leder i Norboat.

    Magnus Ryhjell, daglig leder i Norboat.

  • Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef og bransjeansvarlig for FINN caravan.

    Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef og bransjeansvarlig for FINN båt.

Norboat er også fornøyd med en god sesong. Daglig leder, Magnus Ryhjell, kan til og med fortelle om flere i bransjen som klargjorde og leverte ut båter til kunder til langt uti juli. Han har to stikkord; voldsom etterspørsel og fantastisk vær!

– På en annen side er vi også litt skuffet fordi mange kunne solgt mye mer dersom vi ikke hadde støtt på leveringsutfordringer. Det resulterte som kjent i at mange ikke hadde nok varer til å møte etterspørselen i tide, sier han.

Hvordan ser Norboat for seg 2022? Ryhjell er under inntrykk av at mange ser på det kommende året som «året hvor alt blir som før». Dette er han derimot litt mer forsiktig med å påstå.

– Det jeg tror er at norgesferien fortsatt vil stå sterkt. Å feriere her (og da gjerne på sjøen) er et av de mest miljøvennlige ferievalgene vi kan ta, og jeg er spent på om det blir mer attraktivt enn å reise til hetebølgene i utlandet i trange fly. Magefølelsen sier at interessen for båt er svært stor også neste år!

Akkurat som Ryhjell er vi veldig spente på hva høsten 2021 bringer, og vi kommer til å følge nøye med på utviklingen i både trafikk, antall annonser publisert og annen viktig innsikt.