Bobil i solnedgang

All-time high på FINN caravan i 2020

Det var lite optimisme og mye usikkerhet i markedet da koronakrisen traff landet. Lite visste vi da om at alle rekorder skulle slås da “alle” plutselig skulle kjøpe bobil og campingvogn. 2020 ble et annerledesår på mange måter for caravanmarkedet på FINN.

Publisert 22. januar 2021 kl. 12.22

Etter at Norge stengte ned i mars, falt optimismen om et godt år for bobil og campingvogn. Det så ganske mørkt ut, og mange var bekymret for utfordringene året skulle gi dem. Etter en måned de fleste helst vil glemme, begynte det å lysne både for private selgere og forhandlere. Ettersom dagene gikk og signalene for at nordmenn måtte tilbringe sommeren i Norge, begynte markedet å røre på seg. Og få hadde nok sett for seg hva som var i vente.

Bobil ble vinneren

FINN bobil hadde ikke mindre enn 14,7 millioner annonsebesøk i 2020, som gir en solid økning på 45 prosent fra 2019. Fra starten av april og ut året, var det god vekst alle uker sammenlignet med året før. Den beste uken av alle var andre uken i mai med over 116 prosent flere annonsebesøk enn samme uken i 2019.

Når vi ser på hvor mange som kontaktet selger via FINN-annonsen i 2020, teller vi 90 115 henvendelser totalt for bobil, en vekst på 38 prosent mot 2019.

— I hele april og mai var det mellom 100 og 180 prosent flere henvendelser enn samme periode i 2019! Etter sommeren var det noe lavere interesse, men oppgang i perioden frem mot jul. Sikkert mange som ønsket seg bobil til jul, sier Ole Martin Larsen, strategisk kundesjef og bransjeansvarlig i FINN motor.

Når vi ser på oversikten over de beste månedene gjennom de siste årene, er det kanskje ikke overraskende at sommermånedene i 2020 topper lista over de beste månedene for annonsetrafikk på bobil. Tallene viser også stor forskjell i antall besøk mellom månedene i 2020, og beste måned i 2019.

Størst interesse for campingvogn før jul

FINN campingvogn leverte også sterke tall for annonsebesøk, og vi kunne telle over 13,2 millioner totalt da 2020 var over. Sammenlignet med hele 2019 var dette en økning på 30 prosent. Bobil ble den soleklare vinneren i caravan-segmentet, men campingvogn hadde en solid og stabil vekst fra midten av april og ut året.

— Beste uken var første uken i juni med 67 prosent vekst, men det er også gøy å se at annonsetrafikken første uken i november hadde en økning på imponerende 56 prosent mot samme uke i 2019.

Totalt for 2020 var det 98 177 henvendelser til selger via FINN-annonsen, en økning på 21 prosent mot 2019. Larsen forteller at det var noen sesongvariasjoner:

— Vi ser en jevnt god vekst fra april, men noe lavere vekst like før og etter fellesferien. Fra september var veksten særlig sterk, og det er interessant å se at første uken i desember ble den aller sterkeste med 107 prosent vekst mot samme uken i 2019.

Når det gjelder beste måneder de siste årene målt etter annonsetrafikk, ser vi ikke like stort skille mellom antall besøk de ulike månedene som på bobil. Likevel er det sterke topp tre-plasseringer for mai, juni og juli 2020.

Ser trend med med yngre kjøpere

For 2020 endte bransjen opp litt bak 2019 når vi ser på salg av nye objekter, men et godt bruktsalg har veid opp på det helhetlige resultatet. Mange forhandlere har solgt unna, og fått et ryddigere lager inn i 2021.

— En annen ting som også er gledelig for bransjen er at det har kommet en tilstrømning av førstegangskjøpere på både bobil og campingvogn, og vi i FINN ser en trend på at våre brukere på disse markedene blir også noe yngre, forteller Larsen.

Han understreker optimismen sin med positivitet også i bransjen:

— Når det gjelder 2021, er jeg veldig positiv. De fleste nordmenn ser for seg en sommer i Norge også i år, så at det blir mye trafikk på bobil og campingvogn er jeg ikke i tvil om. De jeg har snakket med i bransjen er også veldig positive for sesongen 2021.