Solfrid Skilbrigt, HR-direktør i Sopra Steria
Solfrid Skilbrigt, HR-direktør i Sopra Steria. Foto: Hanne Kristine Fjellheim/Sopra Steria

Sopra Steria ble Årets HR-avdeling på The Hunt 2021

På årets The Hunt var det konsulentselskapet Sopra Steria som gikk av med seieren og vant prisen Årets HR-avdeling. Vi har tatt en prat med HR-direktør Solfrid Skilbrigt, for å høre mer om hvordan de jobber for å skape en prisvinnende arbeidskultur.

Publisert 29. april 2021 kl. 14.39

Sopra Steria har i flere år på rad ligget helt i toppen av Great Place To Work-kåringene, så det er helt tydelig at HR-direktør Solfrid Skilbrigt og hennes medarbeidere gjør en strålende jobb for å skape en attraktiv arbeidsplass. Juryen for FINN jobb Awards som gikk av stabelen på The Hunt 2021, lot seg også imponere — nå kan selskapet også smykke seg med tittelen Årets HR-avdeling!

Skilbrigt har jobbet som HR-direktør for Sopra Steria Norge siden 2001. Hun har også ansvaret for det skandinaviske HR- og strategiarbeidet i selskapet. Med et bredt ståsted kjenner hun selskapet svært godt selv om de nå teller rundt 2000 ansatte fordelt på kontorer i Oslo, Drammen, Stavanger, Bergen og Trondheim.

Gratulerer så mye med prisen! Hvordan feiret dere seieren?

— Vi hadde digital middag og quiz sammen, og så la vi ut den gode nyheten på Facebook-gruppen vår så alle fikk ta del i seieren. Vi deler jo tittelen med resten av organisasjonen, og at vi vant denne prisen er et resultat av en felles innsats.

Kan du si litt om hva fokuset deres har vært det siste året?

— Rekruttering er alltid i fokus hos oss, for vi ansetter stadig nye medarbeidere, og særlig avgangsstudenter. Da er det viktig med en god onboardingsprosess så de raskt blir en del av oss og vår kultur. Dette gjør vi nå digitalt og har derfor hatt særlig fokus på å skape tilhørighet når vi sitter på hjemmekontor.

Kan du gi noen eksempler på tiltak som bygger kulturen hos dere?

— Vi har flere faste, digitale møtepunkter som for eksempel morgenmøter for alle ansatte og lederforum for alle ledere hver sjette uke, og digital kick-off for hele organisasjonen. Vi har også vår egen kunnskapskonferanse, Rubiks, som er for og med våre egne ansatte. Nå sist samlet vi 2000 medarbeidere som kunne høre på mer enn 100 foredrag, og 50 foredragsholdere var ansatte i Sopra Steria. Vi bruker også Facebook mye, og vår administrerende direktør, Kjell Rusti, har en egen spalte — Kjells Corner — der han deler litt om alt med medarbeiderne våre. For å engasjere til fysisk aktivitet har vi kampanjen Ut, som oppfordrer alle til å komme seg ut å være i aktivitet. Målet nå er å gå den totale distansen mellom alle kontorene våre!

Ingen tvil om at dere klarer å engasjere de ansatte! Har dere gjort annerledes det siste året?

— Vi hadde vel ikke sett for oss å noen gang skulle ansette folk vi ikke har møtt fysisk! Det er jo veldig annerledes og krever mer av oss i intervjuprosessen, men vi er like fornøyd med kandidatene og søkerne nå som før.

Vi vet at mange oppdragsgivere ikke kunne forlenge kontrakter med innleide konsulenter da koronakrisen kom. Hvordan løser et konsulentselskap som dere, denne utfordringen?

— Vi har vært heldige å hatt godt belegg også i koronatiden. I starten var det litt tøffere, men mange kontrakter har blitt tatt opp igjen nå. Konsulenter som er mellom oppdrag kan jobbe med interne prosjekter som blir lagt ut på vår egen oppdragsbørs, og slik bidra med mye for selskapet.

Du nevnte at dere rekrutterer mange avgangsstudenter. Hvordan har dere gjort dette når mange studiesteder har måtte stenge, og studentene må jobbe hjemmefra?

— Vi har i mange år jobbet tett med studiestedene, spesielt Trondheim, hvor vi vanligvis holder bedriftspresentasjon og foredrag, i tillegg til andre aktiviteter. Nå har det blitt digitale events, men ikke like mange som vanlig. Heldigvis har vi nytt litt godt av den jobben vi har gjort de siste årene, for vi begynner å jobbe med studentene allerede når de starter på studiestedene, så vi har god kontakt med de fra før.

— I august i fjor startet 186 nyansatte avgangsstudenter hos oss, og de fikk prøve seg på første digitale versjon av vårt graduate program som går over ni måneder. Det er vanskelig å onboarde denne målgruppen godt nok, for de er jo helt nye i arbeidslivet. Dette har nok vært det vanskeligste for oss, så vi har ekstra fokus på de.

Helt til slutt; har du noen tips til andre selskaper som vil jobbe for å vinne denne prisen på The Hunt neste år?

— Noe vi har hatt stor suksess med i Sopra Steria, er å bygge delingskultur internt. Vi har så mange flinke folk som vi liker å løfte frem! Så mitt tips er å tilrettelegge for en kultur hvor folk ønsker å dele det de kan — bygg stolthet blant de ansatte!