Slik lykkes du med rekrutteringen i sommer

Slik lykkes du med rekrutteringen i sommer

På FINN jobb er det god trafikk også i sommermånedene, men det kan være lurt å gjøre noen grep for å sikre god effekt.

Publisert 9. desember 2019 kl. 13.25

- Det er ingen grunn til ikke å annonsere stillinger i sommermånedene, men det er smart å legge til rette for å sikre best mulig effekt, forteller Hilde Sommerstad, forretningsutvikler i FINN jobb.

I juni og juli 2018 ble det lyst ut over 30 000 stillinger på FINN.no. Dette var en økning på fem prosent sammenlignet med samme periode året før. Normalt går annonsetrafikken ned når fellesferien nærmer seg. Oversikten for 2018 viser at antall besøk på stillingsannonser sank fra 25. juni (uke 26) og tok seg opp fra 6. august (uke 32).

- At vi hadde 1,6 og 1,3 millioner besøk i juni og juli i fjor, viser at det er god aktivitet fra jobbsøkere også på sommeren, sier Sommerstad.

10 prosent flere utlysninger i 2019

Vi har tidligere presentert våre spådommer for stillingsmarkedet 2019. I 2018 ble det lyst ut omlag 231 000 stillinger på FINN. Da var det olje-, offshore-, og shippingbransjen som økte mest, med over 78 prosent flere utlyste stillinger i 2018 sammenlignet med 2017.

Vi spådde en økning på ti prosent flere stillingsutlysninger, som igjen betyr større rift om arbeidstakerne i 2019. Oppgangen i stillingsutlysninger vil særlig være innen olje, fisk, og teknologirelaterte jobber i 2019. Det største behovet for teknologer er på Østlandet, mens for olje og fisk er det naturlig nok Vestlandet som vil ha størst etterspørsel av arbeidskraft.

- Det gjenstår å se om spådommen stemmer ved slutten av året, men vi oppfordrer til å annonsere stillinger i sommer. At det er lavere annonsevolum i denne perioden kan gjøre det enklere i stå frem i mengden, avslutter Sommerstad.

Slik var stillingsmarkedet i juni og juli 2018:

Bransjene som lyste ut flest stillinger på FINN i juni og juli 2018: