Kent Nergård, EiendomsMegler 1 Midt-Norge

Meglerpraten: Kent Nergård, EiendomsMegler 1 Midt-Norge

Meglerpraten er en serie intervjuer med ulike profiler fra eiendomsbransjen. Først ut er Kent Nergård fra EiendomsMegler 1 Midt-Norge.

Publisert 9. desember 2019 kl. 12.40

Hvor lenge har du vært megler?

Jeg har ti års erfaring som megler. De siste syv årene har jeg jobbet i EiendomsMegler 1 Midt-Norge.

Hvis du ikke hadde vært megler, hva hadde du blitt da?

Godt spørsmål. Drømmen var fotballspiller, men det er ti år og 15 kilo siden det var realisme i den drømmen. Hvis jeg ikke hadde vært megler, kunne jeg kanskje tenke meg noe innen idrett eller ledelse.

Hva gjør du når du ikke jobber?

Da bruker jeg mye tid i styret for Ranheim Fotball. I tillegg blir det tid med familie og venner, og noe trening. Å være megler er en 24/7-jobb, så det går mest tid til det. Heldigvis er jeg veldig glad i jobben min.

Hva kjennetegner markedet i ditt geografiske område?

I Midt-Norge har vi et velfungerende og jevnt marked uten store svingninger. Vi er heldige som ikke er preget av olje eller konjunktursvingninger som for eksempel Stavanger og Oslo.

Hva opplever du er den største utfordringen i dagens marked?

Å få priset boligene rett. Kundene har høye forventninger og jeg mener meglere er med på å fyre opp under disse forventningene. Vi er mange meglere som konkurrerer om oppdragene. Dette gir et press på hva kundene er villige til å betale for å få solgt boligen sin.

Hvordan jobber du når markedet står litt stille, både det å skaffe nye oppdrag og få solgt objekter som ligger lenge ute?

EiendomsMegler 1 Midt-Norge er privilegert som har en markedsandel på over 40 prosent i vårt område. Markedet står aldri helt stille for oss, men i perioder må vi jobbe mer proaktivt. Vår solide markedsposisjon gir oss tilgang til svært mange interessenter gjennom alle oppdragene vi har ute til enhver tid.

Det er utfordrende for både selger og megler når objekter blir liggende lenge ute. Men jeg tenker at det er den som tar initiativ som styrer verden. Jeg tror man må være tøffere med kundene tidligere i prosessen om boligene faktisk skal bli solgt. Det fordrer riktig pris. Riktig pris er viktig for både selger og kjøper. En god megler har kompetanse og trygghet for god rådgivning rundt pris.

Når man først har potensielle kjøpere er det smart, strukturert og hard jobbing som gjelder.

Hvordan kan FINN best hjelpe deg i din hverdag?

Det må være å gi meg tilgang på data for å finne potensielle boligkjøpere. Også innsikt om boligmarkedet som FINN sitter på, ser jeg på som en viktig hjelp i hverdagen.

Hva tror du er de viktigste endringene for eiendomsmeglerbransjen de neste årene?

Jeg tror meglerne er avhengig av å jobbe smartere for ikke å jobbe enda mer enn vi har gjort før. Jeg tror flere meglere ender opp med å bytte bransje om man ikke klarer å omstille seg.

Jeg har ikke tro på at selvbetjeningsløsninger kommer til å ta mye av markedet. Mennesket går aldri av moten og de aller fleste vil ha profesjonell hjelp til å selge sitt største formuesobjekt.

Samtidig tror jeg kundene vil bli mer krevende når nyere generasjoner skal selge og kjøpe bolig. Unge har andre forventninger til eiendomsmegleren enn hva tidligere generasjoner hadde. De som bruker megler forventer kvalitet og åpenhet. Skal vi vinne hjertet til kunden må vi tilby det hver eneste gang.

Hvilke råd vil du gi til en nyutdannet megler?

Det er en ting som gjelder; hard jobbing over tid. Uansett hva man skal gjøre i livet, så tar det tid å bli god. Det er ulikt hvor lang tid man bruker før man mestrer noe nytt. Unge i dag stiller høye krav til seg selv. Mange sliter med å innfri egne forventninger og slutter i bransjen før man reelt sett har hatt muligheten til å lykkes.

Velg et firma som har fokus på god opplæring og som er seriøse når det kommer til vilkår for studenter og nyutdannede. Media har nylig skrevet om eiendomsmeglerfullmektige som nesten ikke har lønn det første året. Som fersk megler mener jeg man er avhengig av trygghet og opplæring i starten for å kunne mestre jobben.

Hos oss sier vi at “den neste skal bli den beste”. Vi har veldig stor tro på ungdommen og bruker mye tid og ressurser for å gjøre det enkelt å lykkes.