Lisbeths annonsetips - bilder sier mer enn tusen ord

Bilder sier mer enn tusen ord

Mange eiendomsmeglere sliter med å skaffe nok oppmerksomhet til sine boligannonser. Vi har samlet de beste tipsene som gir deg økt effekt og flere på visning.

Publisert 13. november 2019 kl. 12.19

Det aller første bildet

Lisbeth Hove Steffensen i FINN.no har lang erfaring med å veilede meglere som ønsker det. - Jeg hjelper ofte meglere og viser dem noen praktiske virkemidler man kan bruke i annonsene for å gi økt effekt. Her deler hun noen av de beste tipsene som gir økt synlighet og flere på visning. I denne artikkelen tar hun for seg bildebruk i boligannonsene.

Det gjelder å skille seg ut på en positiv måte. Bildene du bruker er for mange det som skaper mest oppmerksomhet. Hva du velger som første bilde må derfor være bra nok til å skape interesse i seg selv, men en god overskrift er vel så viktig. Dernest også at overskriften faktisk henger sammen med det første bildet.

Det er også viktig å ikke glemme bildeteksten. "1/58" / "bilde1" / "jpeg1", det sier meg ingenting, mens for eksempel "kjøkken er spesialtilpasset av møbelsnekker" eller "vannbåren gulvvarme i gulv" gir meg en mye bedre følelse for bildet og ikke minst en viktig informasjon. Mange av våre brukere leser annonsen på mobilen og det kan være slitsomt å bla opp og ned fra bilder til tekst. Er man god på bildetekst er det nesten det eneste man trenger å lese for og oppnå interesse.

Bilder er følelser

Velg bilder med sjel og skap ulike stemninger med kontraster i bildene. Hvordan vil dette huset se ut på kveldstid? Hvordan kunne huset sett ut med en annen planløsning? Ta boliginteressenten med på en reise gjennom det aktuelle objektet. Riktig rekkefølge på bildene ettersom man beveger seg gjennom huset gjør også at potensielle kjøpere kjenner seg lettere igjen når man kommer på visning.

Lag en strategi til hvert objekt du skal selge og samarbeid tett med din fotograf, slik at fotografen kan gjenspeile den strategien du ønsker å formidle med bildene. Våg å tenk litt annerledes, og husk at du selger noen sin drøm!

Unngå collage og store blokkbokstaver

Bildecollage anbefaler vi normalt ikke da formatene annonsen dukker opp i kan være uheldig for visning av boligen. Eksempelvis på mobil og tablet kan en collage fort få veldig små og utydelige bilder.

Mange benytter også store blokkbokstaver i overskrifter og på stedsnavn. Dette gir ikke mer synlighet, men bryter med stilen ellers i boligannonsene. Effekten hos brukeren blir faktisk heller negativt om man forsøker å booste annonsen på denne måten.

Bilder lånt av Eie Eiendomsmegling Bergen.