Getty Images 942207044

Slik påvirket koronapandemien bruktmarkedet

- Vi merket en veldig stor endring, forteller Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget.

- Nordmenn har etter hvert blitt veldig gode på å selge brukt, men vi har ikke vært spesielt gode på å kjøpe brukt. Dette har vi i FINN prøvd å gjøre noe med i mange år nå, men det er først de siste årene - spesielt i forbindelse med pandemien, at vi virkelig har merket en stor holdningsendring blant folk, forteller Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget.

Tidligere undersøkelser FINN har gjennomført har vist at de fleste nordmenn er positive til å selge brukt, men at færre tenker brukt før nytt når de skal handle.

Da koronapandemien kom til Norge i mars 2020, skjedde det imidlertid en stor endring. Restriksjoner gjorde at hele hverdagen ble flyttet hjem; vi fikk ikke treffe andre folk, butikker stengte, reiser utenlands stoppet helt opp og det ble manko på en rekke varer og produkter som vi trengte i en ny hverdag.

Dette resulterte i at bruken av bruktmarkedsplassen formelig eksploderte.

- Brukthandel tok plutselig helt av. I 2020 var det over 400 millioner besøk inn til annonsene på Torget, som var en økning på 23 prosent sett mot året før. I 2021 var det over 460 millioner besøk inn til annonsene. I tillegg ble det lagt ut over 12,6 millioner annonser på Torget, som tilsvarer en økning på over åtte prosent fra året før, forteller Opshaug Bakke i FINN.

  • Anja Bergstrøm Karthum (t.v), ansvarlig for bærekraft i FINN, og Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget. Foto: Caroline Roka/FINN.

    Anja Bergstrøm Karthum (t.v), ansvarlig for bærekraft i FINN, og Kathrine Opshaug Bakke, bruktmarkedsekspert og leder for FINN torget. Foto: Caroline Roka/FINN.

Rigget seg for hjemmetid

Sammenligner man tall for “koronaperioden” mars 2020 til og med februar 2021, med “normalperioden” mars 2019 til februar 2020, var det kategoriene “Sport og friluftsliv”, “Hage, oppussing og hus”, samt “Fritid hobby og underholdning” som skilte seg tydelig ut.

Annonseveksten i disse kategoriene var på henholdsvis 44 prosent, 43 prosent og 35 prosent i denne perioden.

- Det ble fort veldig tydelig at mange fokuserte på hjemmetid, og ønsket å gjøre det litt ekstra hyggelig ved å for eksempel pusse opp eller bytte ut hagemøblene. I tillegg ble det brått manko på sportsutstyr, som feks. sykler, og med nedstengning av treningssentre og andre treningsrelaterte arenaer ble det også voldsom etterspørsel etter treningsutstyr som tredemøller, manualer og andre apparater. Vi så i tillegg at veldig mange skaffet seg hund eller katt, forteller Opshaug Bakke.

Bruken av FINN torget økte altså i rekordfart.

- Det var helt eksplosivt rett og slett - og selv om ting roet seg ned med gjenåpningen av samfunnet nå i vinter, ser vi at bruken av bruktmarkedsplassen har holdt seg stabilt høy. Hittil i 2022 har vi feks. hatt over 160 millioner besøk inn til annonsene på Torget, så det er veldig positivt, forteller Opshaug Bakke.

Vekst på 500 prosent

Også hos frakttjenesten Helthjem opplevde man en voldsom økning i handel og behov for frakt under pandemien.

90 prosent av de som bruker løsningen deres bruker den til å sende og motta bruktvarer, og under koronatiden så de en vekst på over 500 prosent for privattjenesten.

- Pandemien satte fart på noen trender vi allerede så - både at folk kjøper mer og mer på nett, samt at folk vil ta mer bærekraftige valg i livet sitt og når de handler. Det første året med pandemi tredoblet vår privattjeneste seg i volum, og i 2021 hadde vi like mange pakker de første tre ukene av året som vi hadde de første tre månedene av 2020, forteller Anne-Stine Talseth, Direktør Consumer i Helthjem, til FINN.

Må stille krav

Selv om vi har blitt flinkere til å kjøpe brukt de siste årene, mener Anja Bergstrøm Karthum, som er ansvarlig for bærekraft i FINN, at vi fortsatt har mye å gå på for å bli mer sirkulære.

- Det er fortsatt altfor mange av oss som kjøper for mye, og mange tenker nytt før brukt. Det er denne holdningen vi må endre. Ved å redusere bruk- og kast- mentaliteten, kjøpe produkter av god kvalitet og ta bedre vare på tingene vi kjøper, bidrar vi til å skape et mer effektivt bruktmarked, sier hun:

- Vi må også våge å stille krav til bransjer som helt klart kan ta grep for å bidra inn i dette arbeidet - som for eksempel klesbransjen. Ifølge tall fra Verdensbanken står klesbransjen for 10 prosent av verdens klimagassutslipp. Det er virkelig på tide at de gjør noe for å redusere bruk- og kast-mentaliteten de bidrar til.

  • Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender. Foto: Terese Samuelsen/Framtiden i våre hender.

    Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender. Foto: Terese Samuelsen/Framtiden i våre hender.

- Ute av kontroll
FINN er blant aktørene som har signert et fellesbrev Framtiden i våre hender sendte til Klima og miljødepartementet i juni, hvor det ble gitt en tydelig beskjed om at det forventes at regjeringen får på plass nødvendige tiltak for at tekstilbransjen skal kunne drive miljøvennlig og lønnsomt.

- Overforbruket vårt er ute av kontroll. Tekstilnæringen i dag er bygget opp etter prinsippet om en bruk- og kastmodell, der det lønner seg å produsere billige klær av dårlig kvalitet med kort levetid, sier Anja Bakken Riise, leder i Framtiden i våre hender, til FINN:

- Vi trenger en tekstilnæring som er bygget på sirkulære modeller, der det er lønnsomt å drive miljøvennlig og produsere plagg av høy kvalitet og med lang levetid. Nå må regjeringen få på plass tiltak som gjør det enklere å for bransjen å tilby brukthandel, reparasjon og utleie.

Bergstrøm Karthum i FINN tror dette også er nøkkelen til å få et enda mer velfungerende bruktmarked:

- Det er klart at dersom de større klesaktørene og kjedene fokuserer mer på å lage klær som er av høy kvalitet med lang levetid, så vil det ha enormt mye å si for bruktmarkedene, så dette er noe vi støtter fullt ut, sier hun.

Til info: Helthjem og FINN er begge eid av Schibsted.