
Økonom/Analytiker
Sykehuset Innlandet HF
- Frist 12.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Økonom/Analytiker
Sykehuset Innlandets oppgaver er pasientbehandling, utdanning, forskning og opplæring av pasienter og pårørende. Vi har virksomhet på mer enn 40 steder i Innlandet innenfor somatikk, psykisk helsevern, rusomsorg og prehospitale tjenester og et budsjett på nesten 12 milliarder kroner. Som ett av landets største helseforetak med
9 000 ansatte og et stort antall faggrupper, er vi Innlandets største kompetansemiljø.
Sykehuset Innlandet HF skal gjennom en av de større endringene i offentlig sektor/spesialisthelsetjenesten i årene framover. Det er vedtatt en ny sykehusstruktur i Innlandet, hvor det nye Mjøssykehuset skal være det faglige knutepunktet. Foretaket står foran en spennende framtid, og arbeidet med å realisere målbildet og den framtidige sykehusstrukturen innebærer endringer i pasient- og arbeidsflyt, organisering, kultur og økonomistyring.
Det er vedtatt lånefinansiering gjennom Statsbudsjettet for 2026, og forprosjektet starter 1. januar. I den forbindelse skal Sykehuset Innlandet etablere et mottaksprosjekt. Vi er på jakt etter en dyktig økonom/analytiker som kan bidra i de strategiske økonomiske prosessene og analysene i mottaksprosjektet. Arbeidet med å løse det økonomiske utfordringsbildet er avgjørende for å sikre en bærekraftig utvikling av spesialisthelsetjenesten i Innlandet. Det krever gode, helhetlige analyser og realisering av økonomiske effekter.
Stillingen er plassert i stabsområdet økonomi og virksomhetsstyring som består av 32 årsverk inndelt i tre avdelinger; Regnskap, virksomhetsstyring og controllergruppen.
I perioden 2026-2027 vil ansvaret i hovedsak være knyttet til analyser i forprosjekt, i tett samarbeid med linjeledere og prosjektet ellers. Det vil også være arbeidsoppgaver knyttet til analyse og virksomhetsstyring i linjen. På lenger sikt ønsker vi at du bidrar til å videreutvikle analyse- og virksomhetsstyring i Sykehuset Innlandet.
Stillingen rapporterer til økonomidirektør og har arbeidssted Moelv og Brumunddal.
Mer om oss på www.sykehuset-innlandet.no
Arbeidsoppgaver
- Økonomiske analyser i forprosjektfasen av prosjektet, herunder gevinstberegninger og –planer og livssykluskostnader (LCC-beregninger)
- Koordinere, samordne og følge opp tiltak og innspill fra organisasjonen
- Bidra med analyser og beslutningstøtte til linjeorganisasjonen
- Videreutvikling av foretakets virksomhetsstyring- og analysefunksjon
Kvalifikasjoner
- Høyere utdannelse, fortrinnsvis på masternivå og gjerne innenfor økonomi
- Erfaring fra større analyse- og utredningsarbeid
- Kjennskap til og erfaring fra økonomi- og virksomhetsstyring og større investeringsprosjekter er en fordel
- Erfaring fra spesialisthelsesektoren er ønskelig, men ikke et krav
- Gode IT-kunnskaper, herunder gode excel-kunnskaper
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne
Personlige egenskaper
- Evne til å kommunisere komplekse analyser og problemstillinger på en enkel måte
- Evne til å oversette analyser og funn til konkrete resultatforbedringer
- Effektiv og flink til å prioritere de viktigste oppgavene
- Evne til å samarbeide godt med andre fagmiljøer
- God prosessforståelse
Vi tilbyr
- En særlig spennende stilling i en organisasjon som skal gjennom en av de større endringsprosessene i norsk offentlig sektor/spesialisthelsetjenesten
- En kunnskapsintensiv organisasjon med dyktige og dedikerte medarbeidere
- Konkurransedyktige betingelser, gode pensjonsordninger i KLP og egne forsikringsordninger
- Tilsetting skjer på de vilkår som til enhver tid fremgår av gjeldende lover, tariffavtaler og reglement.
- Bedriftsidrettslag SI Aktiv: https://www.siaktiv.no/
Etter søknadsfristens utløp vil offentlig søkerliste bli utarbeidet. Hvis søker har krysset av for ønske om ikke å fremkomme på offentlig søkerliste, vises det til offentleglova § 25, annet ledd. Helseforetaket vil gjøre en vurdering av om kriteriene for å bli unntatt fra søkerlista er oppfylt. Det gjøres oppmerksom på at en søknad kan bli offentlig selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlista. Søkeren vil i tilfelle bli varslet om dette.
Kopi av relevant utdanning og tjenesteattester må legges ved i søknaden.
FerdigheterAI-generert
- Analyse av økonomisk ytelse
- Microsoft Excel
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Sykehuset Innlandets oppgaver er pasientbehandling, utdanning, forskning og opplæring av pasienter og pårørende. Vi har virksomhet på mer enn 40 steder i Innlandet innenfor somatikk, psykisk helsevern, rusomsorg og prehospitale tjenester. Som ett av landets største helseforetak med 9 000 ansatte og et stort antall faggrupper, er vi Innlandets største kompetansemiljø.
Sykehuset Innlandet ønsker at våre ansatte skal gjenspeile befolkningens mangfold. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke uansett alder, kjønn, funksjonsnedsettelse, kulturell og etnisk bakgrunn. Det samme gjelder om du har hatt et lengre avbrudd fra arbeidslivet.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Furnesvegen 26, 2382 Brumunddal
- Bransje: Økonomi og regnskap
- Stillingsfunksjon: Økonomi og regnskap, Økonomistyring og budsjettering, Regnskap
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Økonom, Analytiker, Rådgivning, Regnskap, Videreutvikling
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442986003
- Sist endret


