
Avdelingsleder Organisasjon og virksomhetsstyring
Lillestrøm kommune
- Frist 13.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Avdelingsleder Organisasjon og virksomhetsstyring
Nav Lillestrøm leverer i dag tjenester til kommunens innbyggere og arbeidsgivere, og gjennom Nav sin innsats skal flere få mulighet til å være i arbeid, delta i samfunnet og være sikret inntekt. Samfunnsoppdraget vårt handler om å forebygge og redusere utenforskap i kommunen, bidra til sosial og økonomisk trygghet, og fremme overgang til arbeid og aktivitet. Vi har fokus på innovasjon og utvikling, og vi er en menneskeorientert organisasjon. Nav Lillestrøm har ca. 240 medarbeidere, fordelt på syv avdelinger med til sammen 24 team. Disse jobber med oppfølging av brukere og arbeidsgivere. I tillegg har kontoret to stabsavdelinger; Organisasjon og virksomhetsstyring og Fag og utvikling.
Nav Lillestrøm søker nå ny avdelingsleder for organisasjon og virksomhetsstyring
Vil du lede arbeidet med organisasjon og virksomhetsstyring i en kompleks og samfunnskritisk virksomhet? Som avdelingsleder får du et overordnet ansvar for økonomi, virksomhetsstyring og organisasjonsutvikling – og en sentral rolle i å sikre gode beslutningsgrunnlag for ledelsen. Stillingen gir deg mulighet til å kombinere strategisk arbeid med operativ ledelse i en organisasjon som er i kontinuerlig utvikling.
Her kan du få et lite innblikk i vår arbeidshverdag: Bilder Nav Lillestrøm
Arbeidsoppgaver
- Overordnet ansvar for regnskap a til å - herunder planlegge for og gjennomføring av budsjetteringsprosesser, regnskap, prognoser og scenariobygging for stat og kommune basert på pålitelige nøkkeltall
- Ansvar for å sikre og videreutvikle enhetens virksomhetsstyring i begge styringslinjer – med tilhørende rutiner, internkontroller og rapporteringer
- Utvikle og presentere økonomiske nøkkeltall og prognoser som gir et tydelig beslutningsgrunnlag for ledergruppen som helhet
- Aktiv rolle i arbeidet med virksomhetens strategi og utviklingsarbeid gjennom å styrke sammenhengen mellom strategi, budsjett, operasjonell styring og rapportering
- Samarbeide tett med fagområder for å innhente data og sikre presisjon og kvalitet i prognoser og økonomiske vurderinger
- Støtte og rådgiving til faglig ledelse innenfor økonomi og styring, herunder ressursbruk
- Evne å omgjøre tall og økonomiske nøkkelfunn til oversiktlige grafer, diagrammer og presentasjoner som sikrer tydelig og tilgjengelig informasjon i interne og eksterne fora
- Tillitsbasert ledelse av kunnskapsmedarbeidere
- Overordnet ansvar for effektiv drift og utvikling innenfor fagområdene organisasjon, økonomi, sikkerhet, digitalisering, IKT og kommunikasjon
Nav er i stadig endring og utvikling, og variasjon og endringer i arbeidsoppgaver og ansvar over tid vil måtte påregnes.
Kvalifikasjoner
- Masterutdannelse, fortrinnsvis innenfor økonomi og regnskap, samfunnsøkonomi, finans, eller offentlig styring og ledelse. Relevant erfaring kan kompensere for utdanning på masternivå.
- Solid erfaring med regnskap fra a til å med fokus på budsjettering, scenarioutvikling, prognoseutregninger, rapportering og solid virksomhetsstyring, gjerne fra kommunal sektor
- Samfunnsengasjement og god kjennskap til offentlig forvaltning
- God kjennskap til Navs tjenesteområder og samfunnsoppdrag
- God forståelse for digitalisering og utvikling av fremtidsrettede tjenester
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk
- Gjerne relevant ledererfaring fra å lede kunnskapsmedarbeidere
- Gjerne erfaring med prosessledelse
Alle attester/tjenestebevis og vitnemål må legges inn i WebCruiter innen søknadsfristen.
Personlige egenskaper
- Strategisk, analytisk og helhetstenkende
- Evne til å forenkle komplisert informasjon – og fremstille denne på en tydelig måte
- Mål- og resultatorientert
- Solid arbeidskapasitet og gjennomføringskraft
- Trygg i lederrollen, utviser tillit og delegerer
- Gode kommunikasjons- og samarbeidsevner
- Relasjonssterk og inkluderende
Personlig egnethet vil bli tillagt stor vekt.
Vi tilbyr
- Et utviklingsorientert og moderne Nav-kontor med et godt fagmiljø
- Spennende lederoppgaver hos en viktig samfunnsaktør
- En tverrfaglig ledergruppe med god samhandlingskultur, preget av høyt engasjement
- Lederutvikling
- Et arbeidsmiljø som fremmer åpenhet, respekt og tilhørighet
- Mulighet for fysisk aktivitet og trening som en naturlig del av arbeidshverdagen.
- En inkluderende arbeidsplass med aktiv medbestemmelse
- Moderne og helsefremmende lokaler (ABW - Activity Based Workplace) sentralt i Lillestrøm, rett ved togstasjon og bussterminal, 10 minutter med tog fra Oslo S
- Fleksibel arbeidstid, med sommer-/vintertid
- Gode pensjons- og forsikringsordninger, inkludert ulykkesforsikring som gjelder på fritid
- Bedriftsidrettslag med gode tilbud til medlemmer
- Kommunal tilsetting i kode 3426 Avdelingsleder (HTA kode 9454), lønn etter avtale
Lillestrøm kommune mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi ønsker medarbeidere med ulike livserfaringer og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Vi vil tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.
Offentlig søkerliste utarbeides etter søknadsfristens utløp i samsvar med offentleglova § 25. Dersom du ønsker å reservere deg fra oppføring på offentlig søkerliste, må dette begrunnes. Du vil bli varslet om reservasjonen ikke tas til følge.
Vitnemål og attester lastes opp i rekrutteringsportalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra HK-dir; https://hkdir.no/utdanning-fra-utlandet
FerdigheterAI-generert
- Bokføring
- Budsjettarbeid
- Digitalisering
- Internkontroll
- Offentlig administrasjon og forvaltning
- Prognoser
- Rapportering
- Strategisk ledelse
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Lillestrøm er Norges niende største kommune. Vi har ca. 95.000 innbyggere, og en beliggenhet midt mellom Oslo og Gardermoen på Nedre Romerike. Vi baserer vår virksomhet på FNs bærekraftsmål, med fokus på klima og miljø. Verdiene våre er Tillit - Inkludering - Nyskaping. Besøk oss på https://www.lillestrom.kommune.no/
- Sektor: Offentlig
- Sted: Dampsagveien 2B, 2000 Lillestrøm
- Bransje: Helse og omsorg, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Kontor og administrasjon, Ledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
NAV
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442530386
- Sist endret

