
Saksbehandler / rådgiver Byggesak
Drammen kommune
- Frist 11.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Saksbehandler / rådgiver Byggesak
Virksomhet Byggesak har cirka 22 årsverk som jobber med saksbehandling av byggesaker og veiledning innenfor gjeldende regelverk. Vår saksbehandling skal sikre innbyggerne likebehandling, gode bokvaliteter og sunne utemiljøer. I arbeidet med å sikre at kommunens oppgaver ivaretas etter plan- og bygningsloven, søker vi nye ansatte som sammen med dyktige kollegaer skal bidra til at byggesaker blir behandlet på en riktig og effektiv måte.
Arbeidsoppgaver
Arbeidet innebærer å behandle byggesaker i tråd med plan- og bygningslovens bestemmelser, med tilhørende planer og forskrifter. Du vil i tillegg utarbeide politiske saksframlegg og veilede søkere både i forkant av- og underveis i saksbehandlingen. Videre skal du bidra til å utvikle byggesakstjenester som er brukervennlige, effektive og tilpasset innbyggernes og næringslivets behov.Kvalifikasjoner
Vi søker deg med relevant utdanning på bachelor- eller masternivå. Betydelig realkompetanse og lang arbeidserfaring kan kompensere for manglende formell utdanning. Erfaring fra offentlig forvaltning vil være en fordel. Du bør ha gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsferdigheter, samt evnen til å navigere og bruke ulike digitale plattformer og fagsystemer.
For søkere med annen utdanning enn norsk kreves dokumenterte språkkunnskaper, både skriftlig og muntlig, på nivå B2, og dokumentasjonen skal vedlegges søknaden. Dette kravet gjelder ikke for skandinaviske søkere.
Personlige egenskaper
Vi søker deg som er engasjert og interessert i fagområdet, med et sterkt ønske om egenutvikling. Du er opptatt av å yte god kundebehandling og har forståelse for innbyggernes behov for informasjon og veiledning. Du trives med å arbeide strukturert og klarer å holde oversikt over mange oppgaver samtidig. Du har stor arbeidskapasitet og kan levere til gitte frister. Du har gode samarbeidsevner og bidrar til et positivt sosialt og faglig miljø, og deler gjerne kunnskap med dine kollegaer.Vi tilbyr
Vi tilbyr en spennende stilling med et samfunnsnyttig oppdrag. Du vil bli en del av et arbeidsmiljø preget av engasjement og høy kompetanse. Vi har fleksible arbeidsordninger, inkludert fleksitid og mulighet for hjemmekontor. Du vil bli medlem av Drammen kommunale pensjonskasse, og lønn fastsettes etter avtale. Ved ansettelse gjelder en gjensidig prøvetid på 6 måneder.
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT.
I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere, selv om de har bedt om å bli unntatt offentlighet.
FerdigheterAI-generert
- Bruke IKT-systemer
- Generell offentlig administrasjon
- Kjennskap til lovverk og regelverk
- Saksbehandling i byggesaker
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 2
- Sted: Engene 1, 3008 Drammen
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Saksbehandler
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
byggesak, saksbehandler, drammen kommune, rådgiver
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442503679
- Sist endret
