
Virksomhetsleder Byggesak
Drammen kommune
- Frist 12.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Virksomhetsleder Byggesak
Drammen kommune er Norges sjuende største kommune målt i folketall. Med alle ressursene og mulighetene som ligger i kommunen vår, er det naturlig at vi har store ambisjoner på mange områder. Drammen kommune skal være et godt sted å leve for alle, og posisjonen som regionsenter av nasjonal betydning skal styrkes fram mot 2040.
Basert på ambisiøse mål, bredt samarbeid og målrettet innsats gjennom de siste tiårene har kommunens fysiske forvandling blitt prisbelønnet for byrom og –utvikling. Det er spennende satsinger fremover med bl.a. planprosesser for en rekke sentrumsnære transformasjons områder. Kommunen skal preges av innovasjons arbeid, og tjenestene skal skapes og utvikles der brukerne er.
Vi søker nå en virksomhetsleder for byggesak som vil få ansvaret for Drammen kommunes byggesaksbehandling. Drammen preges av stor aktivitet og ekspansive byggeplaner med både offentlige og private utbyggere. Det skal satses på stedsutvikling i hele den nye kommunen der stedenes egenart skal videreutvikles i samråd med innbyggerne og i tråd med politiske føringer.
Som virksomhetsleder byggesak vil du inngå i ledergruppen til kommunalsjefsområdet for arealplan, klima og miljø, som omfatter fem virksomheter:
arealplan, byggesak, geodata, klima, miljø og landbruk og juridisk - ca. 100 medarbeidere totalt.
Virksomhetsområdet byggesak er dimensjonert for ca. 28 årsverk og organisert med to avdelinger: Byggesak 1 og Byggesak 2. Med på laget får du kompetente og dedikerte avdelingsledere og medarbeidere med stort engasjement.
Byggesaksområdet i Drammen kommune kan by på spennende oppgaver og et tverrfaglig arbeidsmiljø.
Stillingen gir mulighet for å bidra i videreutviklingen av en storkommune preget av nytenkning og tydelig fokus på å levere gode og effektive tjenester. Drammen kommune har opparbeidet gode rutiner og høy grad av kvalitetssikring
For stillinger der det er krav om politiattest, etter gjeldende lover vil dette bli innhentet i forbindelse med signering av arbeidsavtalen, før tiltredelse.
Arbeidsoppgaver
- Ansvar for budsjett, personal og faglig utvikling.
- Ledelse og virksomhetsutvikling.
- Sikre god forvaltning etter plan- og bygningsloven.
- Forberede, følge opp og iverksette politiske vedtak, samt rapportere til politisk nivå.
- Personalansvar for 2 avdelingsledere.
- Oppfølging av HMS arbeid i virksomheten.
- Utvikle tjenestene i tråd med kommunens fremtidige behov.
- Legge til rette for god dialog med utbyggere og andre eksterne aktører, herunder innbygger og brukermedvirkning.
- Sørge for gode og kostnadseffektive tjenester innenfor tildelte økonomiske rammer.
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning, gjerne på masternivå. Realkompetanse kan kompensere for manglende utdanning.
- Erfaring med personalledelse og utvikling av godt arbeidsmiljø, og kan vise til gode resultater som leder er ønskelig.
- Ønskelig med relevant ledererfaring innen eller utenfor kommunesektoren.
- Erfaring med å gjennomføre endring og utvikling i organisasjoner.
- Solid kunnskap om byggesak og plan- og bygningslovgivningen.
- Erfaring fra offentlig sektor, forvaltning og politisk saksbehandling er en fordel.
- Stor forståelse for tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid.
- Svært gode skriftlige og muntlige kommunikasjonsevner. Du kan formidle klare budskap og tilbakemeldinger skriftlig og muntlig.
- For søkere med annen utdanning enn norsk, kreves dokumenterte språkkunnskaper skriftlig og muntlig på nivå B2. Dette gjelder ikke skandinaviske søkere. Dokumentasjon vedlegges søknaden.
Personlige egenskaper
- Trygg og tydelig i lederrollen, med pågangsmot og evne til å håndtere krevende perioder. Fleksibilitet og stor arbeidskapasitet vil være en styrke i stillingen.
- Strategisk tenker og strukturert.
- Målrettet, initiativrik, nytenkende og endringsorientert.
- God på delegering, motivasjon og oppfølging.
- Du leder gjennom tillit, åpenhet og involvering.
- Du har forståelse for politiske prosesser og hva det vil si å være leder i skjæringspunktet mellom fag og politikk.
- Du inspirerer og skaper engasjement og eierskap hos de du leder.
- Du tåler å stå i krevende situasjoner og håndterer press og motgang.
- Du er en lagspiller som oppmuntrer til delingskultur og skaper et inkluderende og utviklende arbeidsmiljø.
- Personlig egnethet vil bli tillagt vekt.
Vi tilbyr
- Utfordrende og interessante arbeidsoppgaver.
- Et sosialt, engasjert og tverrfaglig arbeidsmiljø med høy kompetanse innenfor fagområdet.
- Fleksibel arbeidstid og mulighet for delvis hjemmekontor.
- 10 kompensasjonsdager i året.
- Gode pensjons- og forsikringsordninger og lunsjpause inkludert i arbeidstiden.
- Arbeidsplass sentralt i Drammen by.
- Lønn etter avtale.
Vedlagt søknaden legges relevante vitnemål og attester. Vitnemålsportalen skal benyttes for vitnemål som er registrert i denne portalen. Har du utdanning fra utlandet legger du ved godkjenning fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse eller NOKUT.
I henhold til Offentleglova kan vi være forpliktet til å offentliggjøre opplysninger om søkere som har bedt om å bli unntatt offentlighet.
FerdigheterAI-generert
- Kjennskap til lovverk og regelverk
- Kunnskap om relevante lover og forskrifter
- Utarbeidelse av reguleringsplaner
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
- Sektor: Offentlig
- Sted: Engene 1, 3008 Drammen
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Ledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
byggesak, virksomhetsleder, enhetsleder, drammen kommune
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442508344
- Sist endret
