
Fagdirektør
Nav
- Frist 11.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Fagdirektør
Vil du være med og forme Navs arbeid med medlemskap i folketrygden, kontroll og internasjonalt regelverk i en nyopprettet nøkkelrolle?
Vi søker en fagdirektør som vil lede og utvikle det juridiske arbeidet i en av våre seksjoner.
Stillingen er plassert i seksjon for kontroll og internasjonalt i Arbeids- og velferdsdirektoratets ytelsesavdeling. Seksjonen er nyopprettet og har ansvar for å utvikle og forvalte felles juridiske og teknologiske løsninger knyttet til medlemskap, kontroll og feilutbetalinger.
Avdelingen forvalter alle folketrygdens ytelser og har det overordnede ansvaret for fagutvikling, digital utvikling, regelverksutvikling, implementering av regelendringer og regelverkstolkning.
Som fagdirektør får du en sentral rolle i å utvikle og forvalte regelverket på seksjonens områder. Du vil bidra til strategisk utvikling, kvalitetssikre kunnskapsgrunnlag og koordinere regelverksarbeid på tvers av seksjonens tverrfaglige produktteam.
Stillingen er nyopprettet og gir deg stor mulighet til å forme både rollen og fagområdet. Hos oss blir du en del av et sterkt fagmiljø, med ansvar for å drive fagutvikling, sikre felles praksis og samhandle med interne og eksterne aktører. Du inngår i seksjonens ledergruppe og rapporterer til avdelingsdirektøren.
Arbeidsoppgaver
- Utarbeide og kvalitetssikre nødvendige beslutnings- og kunnskapsgrunnlag
- Bidra til strategisk tenking med hensyn til fremtidige endringsbehov
- Gi faglig støtte og oppfølging til avdelingen og våre vedtaksenheter
- Samhandle med andre for å sikre felles praksis og koordinere regelverksutvikling
- Lede utredningsarbeider
- Bidra til å vurdere og rapportere på kvalitet på området
- Bidra til å besvare mediehenvendelser
- Kan tillegges ansvar for dialog med departementene og andre samarbeidspartnere
Kvalifikasjoner
MÅ-krav:
- Juridisk embetseksamen eller mastergrad i rettsvitenskap. Relevant utdanning og/eller ledererfaring kan kompensere for utdanningskravet
- Særlig god kjennskap til offentlig forvaltning
- Erfaring med å lede team
- Faglig sterk gjerne med god innsikt i folketrygdloven
- Kunnskap om feilutbetalinger og kontroll herunder forebygging og avdekking av trygdemisbruk og arbeidslivskriminalitet
Det er en fordel om du også har: - Forståelse for tverrfaglig produktutvikling
- Forståelse for juridiske problemstillinger i digitalisering
Personlige egenskaper
- Gode samarbeidsevner med evne til å etablere gode relasjoner, nettverk og samarbeidsarenaer
- Dyktig til å lede tillitsbasert, motivere og utvikle ansatte i egen enhet
- Kommuniserer godt på tvers av ulike miljøer, og er nysgjerrig på andres fagdisipliner
- Høy arbeidskapasitet og evne til å jobbe effektivt og strukturert, også i perioder med høyt tempo
- Beslutningsdyktig og løsningsorientert
- Tenker strategisk og langsiktig
- Analytisk
Vi tilbyr
- Lønn fra kr. 1 000 000 -1 200 000, - i stillingskode 1538. For særskilt kvalifiserte søkere kan noe høyere lønn vurderes.
- En spennende lederjobb i nyetablerte tverrfaglige lederteam.
- Mulighet for å opparbeide fleksitid/avspasering, og sommertids-ordning.
- Mulighet for en time fysisk aktivitet i arbeidstiden per uke.
- Mulighet for boliglån, samt gode pensjons- og forsikringsordninger gjennom Statens pensjonskasse.
- Flotte lokaler på Helsfyr i Oslo med god lunsj, treningsrom, takterrasse og skikkelig hyggelige kollegaer.
- Hybrid arbeidshverdag med gode muligheter for hjemmekontor.
FerdigheterAI-generert
- Forebygge og utrede saker med mistanke om trygdesvindel
- Juss
- Kunnskap om trygdeordninger
- Offentlig administrasjon og forvaltning
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Nav søker ansatte med hjerte for mennesker og våre fagområder. Vår visjon er å gi mennesker muligheter, og dette gjør vi ved å utvikle Norges beste arbeids- og velferdstjenester.
Nav består av 22 000 kompetente og engasjerte medarbeidere. Vi jobber tverrfaglig i sterke fagmiljøer. Hos oss skal arbeidsmiljøet preges av involvering, åpenhet og tillit.
Mangfold er viktig i Nav. Mangfold bidrar til bedre problemløsing, økt kreativitet, større fleksibilitet og styrker kulturen og arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. Vi oppfordrer derfor kandidater med ulik bakgrunn til å søke på stillinger hos oss, spesielt om du har hull i CV-en, innvandrerbakgrunn eller nedsatt funksjonsevne.
Når du søker jobb hos oss, vil navnet ditt stå på en offentlig søkerliste. Ønsker du å bli unntatt fra offentlig søkerliste må du begrunne dette. Del gjerne ditt vitnemål eller karakterutskrift via vitnemålsportalen.no.
NAVstilling
- Sektor: Offentlig
- Sted: Fyrstikkalléen 1, 0661 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Juridiske tjenester, Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Jurist, Rådgivning
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
jus, rådgivning, forvaltning, digitalisering, strategier
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442126924
- Sist endret


