Senior Strategisk anskaffer
Norled
- Frist 15.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Er du vår nye Senior Strategisk anskaffer?
Norled AS er et av landets største ferje- og hurtigbåtrederier. Vi har nærmere 80 fartøy og driver ferje- og hurtigbåtsamband fra Oslofjorden til Troms. Norled har satset mye på nye fartøystyper og miljøvennlig teknologi. I 2015 introduserte vi verdens første elektriske ferje og i 2023 lanserte vi verdens første hydrogendrevne ferje. Selskapet har rundt 900 ansatte og har hovedkontor i Stavanger, i tillegg til kontorer i Bergen og Oslo.
Norled er opptatt av å ha kompetente medarbeidere på alle nivå slik at våre kunder får en positiv, trygg og profesjonell opplevelse i møte med oss. Vi ønsker flere medarbeidere som har de faglige og personlige egenskapene som kreves for at vi skal være ledende på teknologi og bærekraft, og gi våre kunder gode reiseopplevelser.
Norled er ledende i det grønne skiftet innen ferjer og hurtigbåt. Det kommer til å skje en rivende utvikling innen lavutslippsteknologi de nærmeste årene hvor Norled vil ha en sentral rolle. Norled planlegger å investere i nye fartøyer og bygge om egne fartøy i tiden fremover.
Vi har et hav av spennende muligheter hvor over 80 båter tøffer rundt på diesel, batteri, hydrogen og kanskje snart autonomt. Norled er en stor innkjøper av varer og tjenester til vår flåte som opererer i hele landet.
Innkjøpsavdelingens primæroppgave er å tilrettelegge for effektive innkjøp i en denne strukturen. Vi har behov for å styrke laget enda mer og søker etter en ny kollega. Stillingen rapporterer til Innkjøpssjef Asle Næstby.
Arbeidsoppgaver og ansvarsområder
- Rollen har delansvar for strategiske anskaffelser knyttet til nybygg, ombygginger/retrofit og andre prosjektinvesteringer. Du vil dra nytte av solid teknisk kompetanse fra teknisk og drifts-team hos Norled – for å sammen sikre beste kommersielle løsningene basert på totaløkonomi (TCO) over fartøyets levetid.
- Planlegge og lede strukturerte anskaffelsesløp (RFI/RFQ/RFP) for nybygg, ombygginger og andre prosjektinverteringer – fra behov og spesifikasjon til forhandling og kontrakt.
- Planlegge og lede andre RFI/RFQ/RFP prosjekter for drift og teknisk.
- Utvikle evalueringsmodeller med tydelig TCO -fokus (anskaffelse, energi, drift, reservedeler, oppetid, service/opplæring) og sikre beslutninger som reduserer totalkost.
- Samarbeide tett med Teknisk om makers-lister og standardisering av kritiske systemer/komponenter på tvers av flåten; vurdere komponent-swap der det gir bedre totaløkonomi.
- Etablere og forvalte kommersielle modeller mot leverandører og håndtere endringer, opsjoner og kommersiell risiko gjennom prosjektløpet.
- Drive kategori- og leverandørstrategier innen relevante områder (fremdrift, elektro/energi, navigasjon, interiør/coating m.m.) og følge opp ytelse, kvalitet og leveringssikkerhet.
- Implementere og forvalte kontrakter i våre systemer (Ignite/kontrakt og spend), sikre dataflyt mot PO/ERP og vedlikeholdssystem (CMMS), og bruke analyse/visualisering i oppfølging.
- Rapportere på KPI-er (TCO-besparelser, standardiseringsgrad, avtaledekning og leverandørprestasjon)
- Bygge ansvarlige anskaffelser inn i prosessene (ESG-krav, leverandøretikk og etterlevelse).
- Noe reiseaktivitet til verft og leverandører må påregnes.
Kvalifikasjoner og personlige egenskaper
- Dokumentert erfaring fra strategiske anskaffelser i kapitalintensiv bransje; maritim erfaring (verft/nybygg/retrofit) er en klar fordel.
- Dokumentert erfaring med å lede komplekse RFQ/RFP-løp, forhandlinger og kontraktsoppfølging.
- Sterk forretnings- og finansiell forståelse; trygg på TCO og konsekvenser for drift/OPEX.
- Komfortabel med å jobbe selvstendig
- Må beherske både norsk (arbeidsspråk) og engelsk
- Svært gode ferdigheter i Excel (modellering, Power Query/pivoter, Alteryx eller lignende) og erfaring med dataanalyse (Excel, PowerBI eller lignende)
- Høy arbeidskapasitet og læringsvilje
- God økonomisk forståelse og evne til å vurdere totaløkonomi.
- Kjennskap til PO-systemer, ERP og vedlikeholdssystemer – Eye-share, et pluss.
- Kjennskap til relevante lover og forskrifter (f.eks offentlige anskaffelser, dersom aktuelt).
- God skriftlig og muntlig framstillingsevne på norsk og engelsk.
- Strukturert, analytisk og kommersielt sterk – med høy gjennomføringsevne.
- Samarbeidsorientert og tydelig i dialog med Teknisk, Prosjekt og leverandører/verft. Endrings- og forbedringsdrevet; motiveres av å bygge en moderne innkjøpsfunksjon.
Vi tilbyr
- Bli med å gjøre verden grønnere og sørge for at folk og varer kommer fram langs Norges lange kyst på en mer bærekraftig måte
- Konkurransedyktige betingelser samt gode pensjons- og forsikringsordninger
- Gode kollegaer og godt arbeidsmiljø på sjø og land
- Gode muligheter for personlig vekst og utvikling
- Muligheten for å være en del av et selskap som leverer samfunnsviktige tjenester og er ledende i det grønne skifte innen ferje og hurtigbåt.
- En nøkkelrolle i flåtefornyelse og infrastrukturprosjekter i et ledende maritimt selskap.
FerdigheterAI-generert
- Analysere data
- Anskaffelser
- Key Performance Indicator (KPI)
- Kontraktshåndtering
- Kunnskap om relevante lover og forskrifter
- Microsoft Excel
- Power Query
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Det vektlegges at medarbeiderne har de faglige og personlige egenskapene som kreves for at bedriften skal nå sine mål om å være et ledende selskap innen kollektivtransport i Norge og Norden - og å gi våre kunder gode reiseopplevelser hver dag.
- Sektor: Privat
- Sted: Børehaugen 1, 4006 Stavanger
- Bransje: Maritim og offshore
- Stillingsfunksjon: Innkjøp/forhandling
- Arbeidsspråk: Norsk
Nøkkelord
Anskaffelser, Leverandørstrategier, Leverandører, Maritim, Retrofit
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442033013
- Sist endret