
Anskaffelsesleder
Politiets sikkerhetstjeneste
- Frist 11.01.2026
- Ansettelsesform Fast
Har du lyst til å bidra med innkjøp og anskaffelser i PST?
Om stillingen
Vi søker etter en ny medarbeider som vil bidra aktivt i rollen som anskaffelsesleder og ivareta fagansvaret på området. Stillingen er plassert i enheten for økonomistyring, tilknyttet sjef PSTs stab. Du vil få en sentral rolle i utøvelsen av PSTs anskaffelsesprosess, med muligheter for å utvikle fagområdet.
Ansvarsområdet omfatter alle typer anskaffelser innen vare- og tjenestekjøp, samt investeringsprosjekter og samarbeidsavtaler. Blir du motivert av å benytte handlingsrommet i anskaffelsesregelverket og er en pådriver for utvikling, passer denne jobben for deg.
Arbeidsoppgaver
- lede og gjennomføre anskaffelser i rollen som anskaffelsesleder
- forvalte avtaler
- bistå avdelinger og prosjekter med faglige råd og veiledning
- bidra aktivt til videreutvikling av prosesser og andre områder innen fagfeltet
- undervise innenfor eget fagområde
- bidra med innspill til strategiske prosesser
Endringer i stillingsinnhold, arbeidstid og organisatorisk tilhørighet kan forekomme.
Kvalifikasjoner
- høyere utdanning innen anskaffelser, økonomi og administrasjon, juss, IT eller logistikk Lang og relevant erfaring kan i enkelte tilfeller kompensere for manglende formell utdanning.
- god kunnskap om og erfaring med regelverk for offentlige anskaffelser
- gode IT-ferdigheter og digital forståelse
- god skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk
Ønskelig
- relevant erfaring fra alle typer offentlige anskaffelser
- erfaring med bruk av standardavtaler
- kjennskap til konkurransegjennomføringsverktøy
- forhandlingskompetanse
- kjennskap til kontraktsrett
- erfaring med å ivareta sikkerhet i anskaffelser
Personlige egenskaper
Vi ser etter deg som er strukturert, fleksibel og jobber godt selvstendig, men som også er en lagspiller. I tillegg er det viktig at du:
- evner til å tenke helhetlig og strategisk
- har gode evner til å bygge relasjoner, kommunisere og samarbeide
- har stor arbeidskapasitet og er initiativrik og handlekraftig
- har god vurderings- og beslutningsevne
- er løsnings- og endringsorientert
PST er underlagt sikkerhetsloven, og det stilles strenge krav til at våre ansatte har en sikkerhetsbevisst atferd. For en stilling i PST vil personlig egnethet vektlegges i stor grad, og du må som ansatt ha egenskaper som pålitelighet, dømmekraft og lojalitet. Videre må du tilfredsstille kravene til sikkerhetsklarering for STRENGT HEMMELIG og NATO SECRET og for autorisasjon.
Som ansatt i en sikkerhets- og etterretningstjeneste forventes det at du er fleksibel i oppgaveløsningen og villig til å yte ekstra når situasjonen krever det.
Vi tilbyr
- et meningsfylt samfunnsoppdrag
- en utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens PST
- fleksibel arbeidstid, trening i arbeidstiden og tilgang til bedriftshelsetjeneste
- god pensjonsordning gjennom Statens pensjonskasse (fra lønnen trekkes 2 %)
Vi har et høyt kompetansenivå innenfor våre fagområder, og vi er opptatt av å dele og utvikle oss sammen gjennom ulike former for kompetanseheving. I tillegg har vi flere sosiale aktiviteter som bidrar til et godt samhold og arbeidsmiljø i organisasjonen.
Stillingen har en årslønn innenfor spennet kr 720 100 - 942 700 som seniorrådgiver (1364). For spesielt kvalifiserte kandidater kan høyere lønn vurderes. Endelig lønnsplassering og plassering i stillingskode avhenger av kvalifikasjoner.
Tatt i betraktning våre ansvarsområder og hva det innebærer å jobbe en sikkerhets- og etterretningstjeneste, er det svært begrensede muligheter til å jobbe hjemmefra. Vi har til gjengjeld desto mer rom for å støtte hverandre, sparre og utvikle oss sammen i arbeidshverdagen.
Søknad og prosess
PST er avhengig av å ha et mangfold og en bredde i perspektiver og erfaringer for å løse samfunnsoppdraget. Vi ønsker derfor å tiltrekke oss og rekruttere medarbeidere med ulike bakgrunner og livserfaringer. Vi oppfordrer kvalifiserte kandidater til å søke stillinger hos oss, uavhengig av kjønn, kulturell bakgrunn, hull i CV-en eller funksjonsevne.
Søknaden sendes elektronisk. Aktuelle kandidater vil bli innkalt til intervju. Vurdering av evner, fagkunnskap og personlig egnethet gjennom tester og fagdiskusjoner må påregnes. For å kunne sikkerhetsklareres må du være villig til å oppgi opplysninger om deg selv og dine nærmeste. Du oppfordres til å utvise diskresjon om at du søker stilling i PST. Mer informasjon vil bli gitt i løpet av rekrutteringsprosessen.
Opplysninger om deg kan bli offentliggjort, selv om du har søkt om ikke å bli oppført på offentlig og utvidet søkerliste. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vil du bli varslet.
FerdigheterAI-generert
- Bedriftsøkonomi
- Digitale ferdigheter
- Forsyningsledelse
- Gjennomføre kontraktsadministrasjon
- Kontraktsrett
- Kunnskap om regelverket for anskaffelser i offentlig sektor.
- Offentlige anskaffelser
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Politiets sikkerhetstjeneste (PST) er den nasjonale sikkerhets- og etterretningstjenesten og har en viktig rolle i beskyttelsen av demokratiet, borgerne og vitale samfunnsinteresser. PST er en flerfaglig tjeneste med behov for variert kompetanse. Vi har kontorer i alle landets politidistrikter og hovedkontor i Oslo.
Politiets tryggingsteneste (PST) er den nasjonale tryggings- og etterretningstenesta og har ei viktig rolle i vernet av demokratiet, borgarane og vitale samfunnsinteresser. PST er ei fleirfagleg teneste med behov for variert kompetanse. Vi har kontor i alle politidistrikt i landet og hovudkontor i Oslo.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Postboks 4773 Nydalen, 0421 Oslo
- Bransje: Offentlig administrasjon, Politi og sikkerhet
- Stillingsfunksjon: Innkjøp/forhandling
Annonseinformasjon
- FINN-kode 442009798
- Sist endret


