
Tilkallingsvikarer i Krisestøtteenheten - operatør i turnus
Justis- og beredskapsdepartementet
- Frist 06.01.2026
- Ansettelsesform Vikariat
Er du student og ønsker en interessant og relevant deltidsjobb ved siden av studiet de neste årene ?
Om stillingen
Når samfunnet står overfor kriser og ekstraordinære hendelser, er Krisestøtteenheten (KSE) en sentral aktør i å sikre informasjonsflyt, koordinering og oversikt. Vi jobber tett med departementene, underlagte etater og samarbeidspartnere for å skape et felles situasjonsbilde og støtte beslutningstakere på strategisk nivå.
Seksjonen er organisert i Samfunnsikkerhetsavdelingen og består av en gruppe operatører som arbeider i døgnkontinuerlig turnus, samt en gruppe saksbehandlere som arbeider på dagtid.
Sivilt situasjonssenter er fast kontaktpunkt for informasjon til og fra Justis- og beredskapsdepartementet ved hendelseshåndtering. Situasjonssenteret monitorerer og analyserer situasjonsbildet på strategisk nivå, og skal i relevante beredskapshendelser og kriser bidra til å informere om og skape et felles situasjonsbilde for departementets politiske og administrative ledelse.
Vi søker engasjerte og motiverte tilkallingsvikarer som kan jobbe som operatør i turnus ved behov. Stillingen krever god kunnskap og forståelse av offentlig forvaltning, de nasjonale organisatoriske nivåene og samarbeidet mellom embetsverk og politisk nivå. Studenter oppfordres til å søke.
Du vil bli spurt om å ta vakter ved behov - dag, kveld og natt alle dager i uka. Det forventes også at du er tilgjengelig for å bidra på fulltid gjennom ferieavvikling i sommermånedene.
Dine oppgaver vil blant annet bestå i mottak, analyse og videreformidling av informasjon, betjening av ugradert og gradert sambandsutstyr, loggføring, mediemonitorering og utarbeidelse av situasjonsrapporter og analyser. Du vil samarbeide med andre avdelinger, underlagte etater, andre departementer og samarbeidspartnere både nasjonalt og i utlandet.
Krisestøtteenheten er en beredskapsorganisasjon og arbeid utover oppsatt arbeidstid må påregnes.
Vi flytter i løpet av første kvartal 2026 inn i helt nye, topp moderne lokaler i Regjeringskvartalet i Oslo sentrum.
Vi søker deg
Du må ha:
- utdanning på høgskole- eller universitetsnivå innenfor relevante fagområder (studenter oppfordres til å søke)
- god evne i å anvende spesialiserte dataverktøy og kommunikasjonsutstyr
- interesse for krisehåndtering og beredskap
- gode muntlige og skriftlige kommunikasjons- og formidlingsevner på norsk og på engelsk
Det er ønskelig at du har:
- relevant arbeidserfaring fra offentlig forvaltning eller private virksomheter
- kjennskap til arbeid med sentral krisehåndtering
- arbeidserfaring fra andre kontrollrom/operasjonsrom/situasjonsrom
Vi ser etter deg som:
- trives med å jobbe i døgnkontinuerlig turnus
- er tilgjengelig til å jobbe fulltid i ferieavvikling
- har gode samarbeidsevner og trives med å jobbe i team
- er nøyaktig og pålitelig
- viser initiativ og har god gjennomføringsevne
- kan ta selvstendige beslutninger og evner å lede teamarbeid
- beholder roen i håndtering av hendelser og under tidspress
Vi tilbyr
- spennende og utfordrende oppgaver i et tverrfaglig miljø
- gode forsikrings- og pensjonsordninger, med medlemskap i Statens pensjonskasse
- egen bedriftshelsetjeneste, treningsmuligheter/bedriftsidrettslag
- hyggelig kantine
Les mer om å jobbe i JD her (https://www.regjeringen.no/no/dep/jd/jobbijd/id735533/).
Lønn: Lønn på timebasis som førstekonsulent (450.000-520.000). Fra lønnen trekkes 2 % innskudd til Statens pensjonskasse.
Klarering: Den som tilsettes må kunne sikkerhetsklareres for HEMMELIG og NATO SECRET før tiltredelse. Les mer om sikkerhetsklarering her (https://nsm.no/fagomrader/personellsikkerhet/sikkerhetsklarering/slik-blir-du-sikkerhetsklarert/) (Sivil Klareringsmyndighet).
Det er ønskelig med snarlig tiltredelse.
Slik søker du
Gå til lenken "Søk stillingen og legg ved vitnemål lastet opp via vitnemålsportalen (https://www.vitnemalsportalen.no/) og eventuelle attester.
Etter søknadsfristen vil det bli utarbeidet offentlig søkerliste. I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten.
Det vil også bli utarbeidet utvidet søkerliste av cv-opplysninger som registreres i portalen. Ta kontakt med oss før du evt. registrerer opplysninger av sensitiv eller sikkerhetsmessig karakter. Alle søkere har rett på å gjøre seg kjent med utvidet søkerliste.
Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav. Les mer om kravene på Arbeidsgiverportalen.
Vi oppfordrer søkere til å krysse av i jobbportalen dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.
Vi gjør oppmerksom på at vi kontakter deg som søker gjennom JobbNorge. Du vil motta en e-post med varsel om å logge deg på for å lese meldingen.
FerdigheterAI-generert
- Aktiv oppfølging
- Bruke spesifikt dataanalyseprogramvare
- Opprette hendelsesrapporter
- Sikkerhetsklarering
- Utstyr for elektronisk kommunikasjon og telekommunikasjonsutstyr
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Om arbeidsgiveren
Justis- og beredskapsdepartementet jobber for rettssikkerhet og trygghet. Vårt ansvarsområde er stort, og våre saksfelt er gjenstand for mye oppmerksomhet. Vi er en spennende arbeidsplass med et krevende samfunnsoppdrag. Oppgavene vi skal løse er viktige for mange menneskers hverdag og for Norge som rettsstat.
Justis- og beredskapsdepartementet ivaretar rollene som faglig sekretariat for politisk ledelse, som etatstyrer og som forvaltningsorgan. For mer informasjon om departementet, se regjeringen.no
Samfunnssikkerhetsavdelingen har ansvar for samfunnssikkerhet, beredskap og krisehåndtering herunder et pådriver- og koordineringsansvar for sikkerhet i sivil sektorer, inkludert justissektoren.
For mer informasjon om Samfunnssikkerhetsavdelingen, se regjeringen.no
Mer om sentral krisehåndtering, se: samfunnssikkerhetsinstruksen
- Sektor: Offentlig
- Antall stillinger: 3
- Sted: Regjeringskvartalet, 0030 Oslo
- Bransje: Offentlig administrasjon
- Stillingsfunksjon: Koordinering, Vakt og sikkerhet
Annonseinformasjon
- FINN-kode 441587411
- Sist endret