Driftsleder for operasjonssentralen
Ruter As
- Frist 21.12.2025
- Ansettelsesform Fast
Driftsleder for operasjonssentralen
Ruter har høye ambisjoner om å skape bærekraftig bevegelsesfrihet gjennom innovative teknologiske løsninger og tjenester. Nå søker vi en utviklingsorientert Driftsleder som til vår 24/7/365-operasjonssentral.
Operasjonssentralen er en operativ kjerne i Ruters arbeid. Her overvåkes og styres kollektivtrafikken i Oslo og Akershus døgnet rundt – i tett samarbeid med interne fagmiljøer, operatører og eksterne samarbeidspartnere. Dette også er en sentral avdeling i beredskapssammenheng med tett samspill med nødetatene.
Data er sentralt i arbeidet vårt, og vi har klare ambisjoner om å styrke datadrevet utvikling ytterligere, blant annet gjennom økt bruk av KI. Operasjonssentralen spiller også en sentral rolle i å gjøre data tilgjengelig for organisasjonen for å bidra til innsikt og innovasjon.
Som Driftsleder får du det daglige ansvaret for avdelingen og personalansvaret for et team på 13 medarbeidere, som jobber i turnus. Du blir en nøkkelperson i utviklingen av fremtidsrettede digitale løsninger sammen med teamet og vårt datterselskap, TET Digital – og i å sikre godt samspill med interne og eksterne aktører. Hverdagen er variert, dynamisk og tidvis hektisk – hos oss skjer det mye samtidig.
Arbeidsoppgaver
- Operativ ledelse av operasjonssentralen, inkludert trygg og effektiv drift av tjenestene
- Ta beslutninger i samspill med teamet knyttet til styring av kollektivtrafikken
- Utvikle digitale og fremtidsrettede løsninger sammen med teamet og TET Digital
- Sikre god kundeinformasjon ved avvik fra planlagt rutetilbud
- Etablere og videreutvikle gode samarbeidsrelasjoner internt og eksternt
- Forenkle og forbedre arbeidsprosesser
- Følge opp måloppnåelse og retning for teamet
- Ha personalansvar for medarbeidere i skiftordning
- Rapportere til sentrale aktører på vegne av Ruter
Kvalifikasjoner
- Høyere utdanning innen logistikk, transport, samfunnsfag eller tilsvarende (relevant erfaring kan kompensere)
- Erfaring fra operativ drift i kollektivtransport eller lignende bransje
- Dokumentert ledererfaring med personalansvar for operative team
- Solid digital kompetanse og god forståelse for bruk av data og digitale verktøy
- Kunnskap innen trafikkstyring, ressursplanlegging, beredskap og krisehåndtering
- Erfaring med kvalitetsarbeid, avvikshåndtering og sikkerhetsrutiner
- God geografisk kjennskap til Oslo og Akershus
- Solide norsk- og engelskkunnskaper
- Førerkort klasse B
Personlige egenskaper
- Tydelig og tilstedeværende leder i en skiftende operativ hverdag
- Beslutningsdyktig, spesielt i tidssensitive og uforutsette situasjoner
- Strukturert, analytisk og god på å forstå komplekse driftsmønstre
- Sterke samarbeidsevner og god kommunikasjon på tvers av fagmiljø
- Proaktiv, løsningsorientert og endringsvillig
- Høy gjennomføringsevne og evne til å håndtere press
- Fleksibel, arbeidsom og rask til å sette seg inn i komplekse problemstillinger
Vi tilbyr
- Et sterkt fagmiljø i et selskap med et særdeles viktig samfunnsoppdrag
- Kunnskapsrike og engasjerte kolleger med stor interesse for faget
- En unik mulighet til å bidra i spennende utvikling av kollektivtrafikken i hovedstadsregionen.
- Sentrale lokaler ved Jernbanetorget i Oslo
- Konkurransedyktige betingelser, gode pensjons- og forsikringsordninger
- Fleksibel arbeidstid, og mulighet for hjemmekontor
- Fri reise med T-bane, trikk, buss og båt i Oslo og Akershus iht. skatteregler.
I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten, i så fall vil vi kontakte kandidatene først. Vi benytter Semac bakgrunnssjekk i noen av våre rekrutteringer.
Har du spørsmål til stillingen, ta gjerne kontakt med Leder IOSS, Arne Harstad, og lurer du på noe ang. selve prosessen, kan du kontakte Kirsti Skogen (se kontaktinformasjon).
FerdigheterAI-generert
- Arbeidsledelse
- Digitale ferdigheter
- Gode norsk- og engelskkunnskaper
- Kvalitetsstyring
- Rapportering
- Sikkerhetsregler
- Trafikkstyring
- Utvikling av digitale verktøy
Om arbeidsgiveren
Ruters visjon er å skape bærekraftig bevegelsesfrihet i hovedstadsområdet. Det gjør vi ved å planlegge, videreutvikle, bestille og markedsføre et effektivt og miljøvennlig kollektivtrafikktilbud, samt ulike individtilpassede mobilitetsløsninger.
Vi er en viktig samfunnsaktør som bidrar til å gjøre hovedstadsområdet til et attraktivt område å bo, arbeide og feriere i. For å lykkes også i fremtiden utvikler vi nye løsninger og kundetjenester sammen med kundene.
Daglig foretas det mer enn én million reiser med Ruters tilbud, det tilsvarer 55 % av kollektivtrafikken i Norge.
Vi er over 500 faste ansatte som jobber i Ruter og i vårt datterselskap, TET Digital. Til sammen har vi en omsetning på ca 14 milliarder og holder til i Oslo sentrum. Ruter eies av Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %).
Vi er stolte av mangfoldet blant våre ansatte og ønsker søkere uavhengig av kulturell bakgrunn, kjønn og alder. Inkludering er viktig for oss når vi skal utvikle tjenester som kan brukes av alle. Vi inviterer særlig deg med en funksjonsnedsettelse, deg som har hatt utfordringer med å komme deg inn på arbeidsmarkedet eller deg med innvandrerbakgrunn.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Dronningens gate 40, 0154 Oslo
- Bransje: Transport og logistikk
- Stillingsfunksjon: Ledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Nøkkelord
Drift, Operasjonssentral, Kollektivtrafikk, Beredskap, Ledelse
Annonseinformasjon
- FINN-kode 441189640
- Sist endret

