Spesialrådgiver Skoleskyss
Ruter As
- Frist 18.12.2025
- Ansettelsesform Fast
Spesialrådgiver Skoleskyss
Ruter har ansvaret for å sikre ca. 30.000 skoleelever i sitt trafikkområde rett til gratis skoleskyss. Reisene foretas med vårt ordinære rutetilbud, med skolebusslinjer eller med minibuss og taxi til 300 skoler i Akershus. Skoleskyssordningen administreres av Ruter på vegne av Akershus fylkeskommune.
Vi er nå i gang med en større endringsreise der vi bygger produkter og løsninger for morgendagens skoleskyss i tett samarbeid med vårt datterselskap, Tet Digital. Ved siden av gode og brukervennlige løsninger mener vi at et godt samspill mellom alle aktørene i verdikjeden er avgjørende for å heve kvaliteten i tjenesten. Vi ser nå etter deg som ønsker å bidra til dette, slik at vi sammen sørger for at våre skoleelever kommer seg trygt til og fra skolen, og kan bruke energien sin på skole og venner!
Arbeidsoppgaver
- Utarbeide planer og strukturer for intern og ekstern kommunikasjon, og arbeide etter disse
- Skape og videreutvikle relevante arenaer for samspill mellom aktørene i tjenesten
- Være innholdsansvarlig i våre digitale kontaktflater
- Implementere klarspråk i digitale flater og dokumenter
- Utarbeide strukturer og hente inn nødvendig informasjon fra skoler og kommuner som sikrer at skyssen planlegges effektivt
- Bidra med endrings- og prosessledelse i avdelingen
Oppgaver og arbeidsinnhold kan endre seg underveis, men oppgavene listet opp over vil være de viktigste det første året.
Kvalifikasjoner
- Høyere utdannelse innen relevante fagfelt som kommunikasjon, klarspråk, administrasjon eller forvaltningsrett
- Solid erfaring med kommunikasjonsarbeid og klarspråk, gjerne fra offentlig sektor
- Bakgrunn fra endringsledelse og prosessutvikling
- Erfaring med offentlig saksbehandling er en fordel
- Juridisk kompetanse og god juridisk forståelse vil være en styrke
Personlige egenskaper
For å lykkes best i stillingen er det en fordel om du kan sette deg raskt inn i varierte problemstillinger og være komfortabel med korte tidsfrister. Initiativ og ansvarsfølelse verdsettes høyt. Å bygge gode relasjoner faller deg naturlig, og nysgjerrighet på hvordan interne og eksterne aktører samspiller, kommer godt med. En strukturert og systematisk arbeidsstil bidrar også til å sikre en solid rigg for verdifull samhandling.
Det er en styrke hvis du raskt tilegner deg kunnskap om ulike systemer og digitale løsninger, og samtidig er motivert for å ta del i den digitale transformasjonen som ligger foran oss. Rollen passer særlig godt for deg som kjenner deg igjen i, og jobber godt ut fra våre verdier: engasjert, hjelpsom og ansvarlig.Vi tilbyr
- Et sterkt fagmiljø i et selskap med et særdeles viktig samfunnsoppdrag
- Kunnskapsrike og engasjerte kolleger med stor interesse for faget
- En unik mulighet til å bidra i spennende utvikling av kollektivtrafikken i hovedstadsregionen.
- Sentrale lokaler ved Jernbanetorget i Oslo
- Konkurransedyktige betingelser, gode pensjons- og forsikringsordninger
- Fleksibel arbeidstid, og mulighet for hjemmekontor
- Fri reise med T-bane, trikk, buss og båt i Oslo og Akershus iht. skatteregler.
I samsvar med offentlighetsloven § 25 gjør vi oppmerksom på at opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har bedt om ikke å bli ført opp på søkerlisten, i så fall vil vi kontakte kandidatene først. Vi benytter Semac bakgrunnssjekk i noen av våre rekrutteringer.
Har du spørsmål til stillingen, ta gjerne kontakt med Tiril Friid-Hauglund, og lurer du på noe ang. selve prosessen, kan du kontakte Kirsti Skogen (se kontaktinformasjon).
FerdigheterAI-generert
- Digitale ferdigheter
- God kjennskap til juss
- Prosessutvikling (forretningsprosesser)
Om arbeidsgiveren
Ruters visjon er å skape bærekraftig bevegelsesfrihet i hovedstadsområdet. Det gjør vi ved å planlegge, videreutvikle, bestille og markedsføre et effektivt og miljøvennlig kollektivtrafikktilbud, samt ulike individtilpassede mobilitetsløsninger.
Vi er en viktig samfunnsaktør som bidrar til å gjøre hovedstadsområdet til et attraktivt område å bo, arbeide og feriere i. For å lykkes også i fremtiden utvikler vi nye løsninger og kundetjenester sammen med kundene.
Daglig foretas det mer enn én million reiser med Ruters tilbud, det tilsvarer 55 % av kollektivtrafikken i Norge.
Vi er over 500 faste ansatte som jobber i Ruter og i vårt datterselskap, TET Digital. Til sammen har vi en omsetning på ca 14 milliarder og holder til i Oslo sentrum. Ruter eies av Oslo kommune (60 %) og Akershus fylkeskommune (40 %).
Vi er stolte av mangfoldet blant våre ansatte og ønsker søkere uavhengig av kulturell bakgrunn, kjønn og alder. Inkludering er viktig for oss når vi skal utvikle tjenester som kan brukes av alle. Vi inviterer særlig deg med en funksjonsnedsettelse, deg som har hatt utfordringer med å komme deg inn på arbeidsmarkedet eller deg med innvandrerbakgrunn.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Dronningens gate 40, 0154 Oslo
- Hjemmekontor: Delvis hjemmekontor
- Bransje: Transport og logistikk
- Stillingsfunksjon: Kontor og administrasjon, Koordinering, PR og informasjon
- Arbeidsspråk: Norsk
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Nøkkelord
Skoleskyss, Kommunikasjon, Endringsledelse, Klarspråk, Prosessutvikling
Annonseinformasjon
- FINN-kode 440502284
- Sist endret

