Seksjonsleder
Sykehusapotekene HF
- Frist 8.1.2026
- Ansettelsesform Fast
Leder for nasjonalt apoteksystem
Vi søker en seksjonsleder til Digitalisering og teknologi som brenner for teknologi og har solid erfaring fra IT‑utvikling. Hos oss får du en nøkkelrolle i å kombinere strategisk styring med praktisk gjennomføring.
Digitalisering og teknologi teller rundt 40 dyktige medarbeidere og konsulenter. Vi har en sentral rolle i virksomhetens satsing på digitalisering, innovasjon og bruk av ny teknologi. Vi arbeider med eierstyring, personvern, informasjonssikkerhet, prosjekt- og porteføljestyring, teknologitjenester, kommunikasjon og markedsføring samt funksjonell brukerservice, med leveranser både nasjonalt og regionalt. På tvers av disse områdene bidrar vi med kompetanseutvikling og faglig støtte til sykehusapotekene og hovedkontoret gjennom rådgivning og veiledning.
Om rollen
Som seksjonsleder vil du lede en seksjon med høyt kompetente medarbeidere og et tverrfaglig produktteam. Produktteamet består av medarbeidere fra hele virksomheten i tillegg til medarbeidere fra sykehusapotekforetak nasjonalt. Du vil rapportere til direktør for digitalisering og teknologi og inngå i hennes ledergruppe.
Apoteksystemet du får ansvaret for, består av flere komponenter og integreres med en rekke fagsystemer, rapporteringsløsninger og en felles bransjeløsning for resepter. Utviklingen styres av et nasjonalt, tverrfaglig produktteam som du vil lede. Teamets viktigste oppgave er å sikre en langsiktig, bærekraftig og kvalitetsmessig videreutvikling av apoteksystemet.
Dine hovedoppgaver vil være å:
Lede og utvikle en seksjon med spesialister på apoteksystemenes funksjoner knyttet til salg og utlevering av resepter lokalisert på sykehus
Lede et nasjonalt produktteam med produktansvarlige fra de fire sykehusapotekforetakene, samt fagpersoner innen farmasi og digitalisering
Omsette strategi til prioriterte veikart og leveranser – fra idé til produksjon og gevinstrealisering
Sikre at brukeropplevelsen blir ivaretatt ved å involvere fagområder for arkitektur og brukerinnsikt
Samhandle tett på tvers av styringslinjer og med eksterne leverandører
Formidle beslutninger og status tydelig til brukere og interessenter på ulike nivå
Ivareta kvalitet, personvern og informasjonssikkerhet i løsninger og prosesser
Kvalifikasjoner
For å lykkes i denne rollen trenger du en bakgrunn som gjør deg trygg i dialogen med utviklere og leverandører, og som setter deg i stand til å ta gode tekniske prioriteringer i et komplekst løsningslandskap.
Må ha:
Høyere utdanning på minst bachelornivå (fortrinnsvis innen IT; relevant utdanning innen økonomi eller logistikk kan kombineres med dokumentert erfaring fra IT‑utvikling).
Erfaring med ledelse av medarbeidere
God kjennskap til produktorientering som styringsform og metodikk for utvikling
Erfaring med leverandøroppfølging og avtale-/kontraktsforvaltning
Kjennskap til verktøy for digitale tjenesteleveranser; vi bruker Jira i dag
Gode norskkunnskaper, både skriftlig og muntlig.
Det er en fordel om du også har:
Erfaring med ledelse av tverrfaglige team
Erfaring fra produktutvikling i virksomheter som er underlagt tilsynsmyndigheter
Innsikt i personvern, informasjonssikkerhet og etterlevelse i utviklingsløp
Erfaring fra helse‑, apotek‑ eller legemiddelområdet
Personlige egenskaper
Nysgjerrig og proaktiv, med evne til raskt å sette seg inn i virksomheten
Løsningsorientert med sterk gjennomføringsevne
Strukturert og kvalitetsbevisst, med gode prioriteringsevner – både strategisk og operativt i en hektisk hverdag
Gode kommunikasjons- og samarbeidsegenskaper og relasjonsbygger på tvers av organisasjoner
Solid forståelse av prosesser og forretningsdrift
Personlig egnethet vil bli vektlagt
Vi tilbyr
En utfordrende rolle i et foretak med et samfunnsnyttig oppdrag og en sentral plass i spesialisthelsetjenesten
Store faglige utviklingsmuligheter i et tverrfaglig miljø med dyktige kolleger
Sjansen til å jobbe med ny teknologi og bidra til fremtidens legemiddelhåndtering
Fokus på kompetanseutvikling, et godt arbeidsmiljø og konkurransedyktige betingelser, inkludert gode pensjons- og forsikringsordninger
FerdigheterAI-generert
- Atlassian JIRA
- Informasjonssikkerhet
- IT utvikling
- Personvern
Om arbeidsgiveren
Sykehusapotekene HF er et helseforetak som leverer legemidler og farmasøytiske tjenester til sykehusene i Helse Sør-Øst RHF. Foretaket består av om lag 1100 ansatte fordelt på 20 sykehusapotek fra Lillehammer til Kristiansand, samt hovedkontor i Oslo. I 2024 hadde vi en omsetning på om lag 5,3 milliarder NOK. Vår visjon er å gjøre sykehusenes legemiddelbruk bedre gjennom å bidra til bedre pasientsikkerhet og god sykehusøkonomi.
Vi ønsker at våre ansatte skal gjenspeile befolkningens mangfold og vi oppfordrer derfor alle som er kvalifiserte til å søke hos oss, uansett kjønn, alder, funksjonshemming, nasjonal eller etnisk bakgrunn. Det samme gjelder dersom du har hatt et lengre opphold i arbeidslivet.
Sykehusapotekene HF er pliktig til å utarbeide offentlig søkerliste. Dersom du ønsker å reservere deg mot oppføring må du søke om og begrunne dette. Du vil bli kontaktet hvis søknaden ikke blir innvilget og få mulighet til å trekke søknaden.
- Sektor: Offentlig
- Sted: Biskop Gunnerus gate 14, 0185 Oslo
- Bransje: Farmasi og legemiddel, Helse og omsorg, IT
- Stillingsfunksjon: Forretningsutvikling og strategi, Produktledelse, Prosjektledelse
- Arbeidsspråk: Norsk
JobbMatch
BetaEr du kvalifisert for jobben?
Nysgjerrig på om du kvalifiserer til denne jobben? Med JobbMatch får du umiddelbar tilbakemelding på hvor godt din profil matcher stillingsutlysningen.
Nøkkelord
produkteier, apotek, ikt, ledelse, produktteam
Annonseinformasjon
- FINN-kode 441118629
- Sist endret

