Bildegalleri
(1/1)
Marco Liberi (1640-1725), Attrib. - Susanna e i vecchioni - NO RESERVE
Til salgs106 056 kr
Beskrivelse
Marco Liberi (16401725), tilskrevet Susanna og de eldste
Olje p lerret, 55,5 63,5 cm (ramme: 66 74 cm) Barokk usignert profesjonelt restaurert (overmalt; retusjer synlige under UV). Ingen reservasjon.
Introduksjon
Temaet Susanna og de eldste er blant de mest flelsesladede og psykologisk fengslende motivene i maleriet fra det syttende rhundre. Denne dramatiske scenen, hentet fra det 13. kapittelet i Daniels bok, var spesielt populr i barokktiden p grunn av sin moralske spenning mellom uskyld og maktmisbruk, sitt potensial for uttrykksfulle positurer og kontrasten mellom lys og mrke. Dette maleriet, gjennom sin malingbehandling, tematiske intensitet og venetiansk-aktige fargebruk, er tett knyttet til verkene til Marco Liberi, en kunstner kjent for sin dyktighet i skildre raffinerte kvinnefigurer og flelsesladede mytologiske og bibelske scener.
Beskrivelse av arbeidet
Maleriet skildrer et gripende yeblikk p dramaets hydepunkt: Susanna, overrasket av sin intimitet, blir tvunget og overfalt av to eldre. Kroppen hennes er halvveis snudd, srbar og sentralt belyst, noe som gjr henne til midtpunktet bde visuelt og narrativt. Uttrykket hennes, med oppovervendte yne og en anspent munn, taler om frykt og indre motstand. Maleren har lagt stor vekt p Susannas myke, porselenslignende hudtekstur; subtile nyanser av rosa, krem og kalde halvtoner gir henne en levende og naturalistisk tilstedevrelse.
De eldre er plassert tett inntil kroppen hennes, nesten i en koreografi av omfavnelse. Mannen til venstre, i en varm rd kappe og mrk turban, presser seg fremover, ansiktet hans skyggelagt og i sterk kontrast til Susannas opplyste hud. Mannen til hyre, i et rdt og hvitt hodeskjerf, holder armen hennes med en spent hnd, mens den andre hnden prver trekke vekk det hvite stoffet rundt livet hennes. Samspillet mellom figurene er nye komponert og fanger betrakterens blikk: de tre kroppene danner en lukket, dramatisk enhet, forsterket av de diagonale linjene i armer og skuldre.
Bakgrunnen viser et landskap med et tett bladtak, en atmosfre typisk venetiansk i sin bruk av farger og stemningsfullt lys. Den vre kanten av den knallbl himmelen med blekrosa skyrefleksjoner str i kontrast til de mrke skogsomrdene, noe som gir scenen en teatralsk flelse av dybde.
Teknikk og fargebruk
Maleren har brukt tynne lag med glasur som gir hudtonene en myk, nesten gjennomsiktig gld. Modelleringen er klassisk barokk i sin karakter: flytende overganger, mettede skygger og en overbevisende anatomisk design. Fargene er nye balansert. Varme jordtoner sett i de eldres klr og i skyggene veksler med kjlige, rolige fargetoner p himmelen og det omkringliggende grntomrdet. Det hvite stoffet som omslutter Susanna er malt med srlig omhu: foldene demonstrerer bde teknisk mesterskap og et bevisst spill med lysrefleksjoner, essensielt i barokkens gjengivelse av tekstur og materiale.
I naturlig lys avslrer malingslaget en subtil krakelering som samsvarer med verkets alder. Under UV-lys (se de medflgende bildene) er retusjer synlige, hovedsakelig langs bakgrunnsomrdene og i noen aksenter i klr og konturer. Disse retusjene er pfrt med estetisk omhu og bekrefter at verket har blitt profesjonelt konservert tidligere.
Komposisjon og kunsthistorisk kontekst
Komposisjonen flger en tydelig barokk tilnrming: en tett gruppering av figurer, en dynamisk diagonal struktur og et sterkt fokus p samspillet mellom lys og mrke. Ved belyse Susannas kropp sentralt og gjengi de eldre i mer dempede toner, skaper maleren et moralsk ladet hierarki: lys representerer uskyld, mrke trussel.
Temaet ble utviklet p lignende mte p 1600-tallet av kunstnere som nsket lfte yeblikkets psykologiske spenning til et dramatisk tabl. Den venetianske tradisjonen som Marco Liberi var forankret i er preget av vektleggingen av colorito, bygge med farge snarere enn linjer. Vi ser dette tydelig her: konturene er myke, formene flyter inn i hverandre, og den emosjonelle effekten bres av tonalitet og lys.
Verket passer inn i den bredere europeiske barokkstilen, som vektla uttrykk, bevegelse og patos. Den tekniske og stilistiske tilhrigheten til venetianske og norditalienske verksteder fra slutten av 1600-tallet er tydelig. Andre kunstnere som arbeider innenfor den samme tematiske og uttrykksfulle tradisjonen inkluderer (nasjonalt) Bernardo Strozzi og Palma il Giovane, og (internasjonalt) Artemisia Gentileschi og Guido Reni.
Kunstneren
Marco Liberi (Treviso, 1640 Venezia, 1725) var snn og elev av Liberale da Verona. Hans verk bestr hovedsakelig av mytologiske og sensuelt-dramatiske scener der kvinnelige hovedpersoner spiller en fremtredende rolle. Han arbeidet hovedsakelig i Venezia, hvor innflytelsen fra colorito og den teatralske barokkstilen definerte hans signatur. Selv om Liberi ikke etterlot seg et stort korpus av dokumenterte verk, er han kjent for raffinert figurmodellering og en uttalt narrativ intensitet begge elementer som er tilstede i verket som presenteres her.
Tilstand
Maleriet er profesjonelt doblet, et konserveringstiltak som er passende for verk fra denne perioden. Den nylige restaureringen av Atelier Simonis i Nederland inkluderte overfladisk rengjring, konsolidering av malingslaget og nye retusjering, som bare er synlig under UV-lys. Den generelle tilstanden er stabil; krakkeleringen er passende og jevn. Restaureringen er teknisk forsvarlig og utfrt i henhold til gjeldende museumsstandarder.
Slottsbeskrivelse
Dette maleriet er en eksemplarisk tolkning av en klassisk barokk historiemaleritradisjon. Det sterke samspillet mellom flelser, farger, lys og komposisjon gir scenen en levende intensitet og en tidls, moderne ladning. Tilskrivelsen til Marco Liberi stttes av de venetianske stiltrekkene, den delikate utfrelsen av kvinnefiguren og den tematiske preferansen for dramatiske og moralske fortellinger. Det er et verk som har en sterk tilstedevrelse bde i kunsthistorien og i dekorativ forstand, og utgjr et verdifullt tillegg til en samling som fokuserer p barokkmaleri og italienske mestere fra det syttende rhundre.
Verket Susanna og de eldre er i en mattsvart treramme med forslvet overflate.
Totalml: 66 x 74 cm
Lerretsml: 55,5 x 63,5 cm
All frakt i profesjonell emballasje via FedEx, DPD eller PostNL.
For alle forsendelser gjelder et tillegg for emballasjemateriell, som allerede er inkludert i den oppgitte fraktprisen.
Vi streber etter levere ditt kunstverk trygt og i optimal stand, med nye oppmerksomhet p emballasje og sendingsprosess. Ved sprsml eller spesielle nsker kan du alltid kontakte Catawikis kundeservice.
Kunden er selv ansvarlig for eventuelle tollavgifter og tilleggskostnader som kan plpe ved levering i utlandet.
Olje p lerret, 55,5 63,5 cm (ramme: 66 74 cm) Barokk usignert profesjonelt restaurert (overmalt; retusjer synlige under UV). Ingen reservasjon.
Introduksjon
Temaet Susanna og de eldste er blant de mest flelsesladede og psykologisk fengslende motivene i maleriet fra det syttende rhundre. Denne dramatiske scenen, hentet fra det 13. kapittelet i Daniels bok, var spesielt populr i barokktiden p grunn av sin moralske spenning mellom uskyld og maktmisbruk, sitt potensial for uttrykksfulle positurer og kontrasten mellom lys og mrke. Dette maleriet, gjennom sin malingbehandling, tematiske intensitet og venetiansk-aktige fargebruk, er tett knyttet til verkene til Marco Liberi, en kunstner kjent for sin dyktighet i skildre raffinerte kvinnefigurer og flelsesladede mytologiske og bibelske scener.
Beskrivelse av arbeidet
Maleriet skildrer et gripende yeblikk p dramaets hydepunkt: Susanna, overrasket av sin intimitet, blir tvunget og overfalt av to eldre. Kroppen hennes er halvveis snudd, srbar og sentralt belyst, noe som gjr henne til midtpunktet bde visuelt og narrativt. Uttrykket hennes, med oppovervendte yne og en anspent munn, taler om frykt og indre motstand. Maleren har lagt stor vekt p Susannas myke, porselenslignende hudtekstur; subtile nyanser av rosa, krem og kalde halvtoner gir henne en levende og naturalistisk tilstedevrelse.
De eldre er plassert tett inntil kroppen hennes, nesten i en koreografi av omfavnelse. Mannen til venstre, i en varm rd kappe og mrk turban, presser seg fremover, ansiktet hans skyggelagt og i sterk kontrast til Susannas opplyste hud. Mannen til hyre, i et rdt og hvitt hodeskjerf, holder armen hennes med en spent hnd, mens den andre hnden prver trekke vekk det hvite stoffet rundt livet hennes. Samspillet mellom figurene er nye komponert og fanger betrakterens blikk: de tre kroppene danner en lukket, dramatisk enhet, forsterket av de diagonale linjene i armer og skuldre.
Bakgrunnen viser et landskap med et tett bladtak, en atmosfre typisk venetiansk i sin bruk av farger og stemningsfullt lys. Den vre kanten av den knallbl himmelen med blekrosa skyrefleksjoner str i kontrast til de mrke skogsomrdene, noe som gir scenen en teatralsk flelse av dybde.
Teknikk og fargebruk
Maleren har brukt tynne lag med glasur som gir hudtonene en myk, nesten gjennomsiktig gld. Modelleringen er klassisk barokk i sin karakter: flytende overganger, mettede skygger og en overbevisende anatomisk design. Fargene er nye balansert. Varme jordtoner sett i de eldres klr og i skyggene veksler med kjlige, rolige fargetoner p himmelen og det omkringliggende grntomrdet. Det hvite stoffet som omslutter Susanna er malt med srlig omhu: foldene demonstrerer bde teknisk mesterskap og et bevisst spill med lysrefleksjoner, essensielt i barokkens gjengivelse av tekstur og materiale.
I naturlig lys avslrer malingslaget en subtil krakelering som samsvarer med verkets alder. Under UV-lys (se de medflgende bildene) er retusjer synlige, hovedsakelig langs bakgrunnsomrdene og i noen aksenter i klr og konturer. Disse retusjene er pfrt med estetisk omhu og bekrefter at verket har blitt profesjonelt konservert tidligere.
Komposisjon og kunsthistorisk kontekst
Komposisjonen flger en tydelig barokk tilnrming: en tett gruppering av figurer, en dynamisk diagonal struktur og et sterkt fokus p samspillet mellom lys og mrke. Ved belyse Susannas kropp sentralt og gjengi de eldre i mer dempede toner, skaper maleren et moralsk ladet hierarki: lys representerer uskyld, mrke trussel.
Temaet ble utviklet p lignende mte p 1600-tallet av kunstnere som nsket lfte yeblikkets psykologiske spenning til et dramatisk tabl. Den venetianske tradisjonen som Marco Liberi var forankret i er preget av vektleggingen av colorito, bygge med farge snarere enn linjer. Vi ser dette tydelig her: konturene er myke, formene flyter inn i hverandre, og den emosjonelle effekten bres av tonalitet og lys.
Verket passer inn i den bredere europeiske barokkstilen, som vektla uttrykk, bevegelse og patos. Den tekniske og stilistiske tilhrigheten til venetianske og norditalienske verksteder fra slutten av 1600-tallet er tydelig. Andre kunstnere som arbeider innenfor den samme tematiske og uttrykksfulle tradisjonen inkluderer (nasjonalt) Bernardo Strozzi og Palma il Giovane, og (internasjonalt) Artemisia Gentileschi og Guido Reni.
Kunstneren
Marco Liberi (Treviso, 1640 Venezia, 1725) var snn og elev av Liberale da Verona. Hans verk bestr hovedsakelig av mytologiske og sensuelt-dramatiske scener der kvinnelige hovedpersoner spiller en fremtredende rolle. Han arbeidet hovedsakelig i Venezia, hvor innflytelsen fra colorito og den teatralske barokkstilen definerte hans signatur. Selv om Liberi ikke etterlot seg et stort korpus av dokumenterte verk, er han kjent for raffinert figurmodellering og en uttalt narrativ intensitet begge elementer som er tilstede i verket som presenteres her.
Tilstand
Maleriet er profesjonelt doblet, et konserveringstiltak som er passende for verk fra denne perioden. Den nylige restaureringen av Atelier Simonis i Nederland inkluderte overfladisk rengjring, konsolidering av malingslaget og nye retusjering, som bare er synlig under UV-lys. Den generelle tilstanden er stabil; krakkeleringen er passende og jevn. Restaureringen er teknisk forsvarlig og utfrt i henhold til gjeldende museumsstandarder.
Slottsbeskrivelse
Dette maleriet er en eksemplarisk tolkning av en klassisk barokk historiemaleritradisjon. Det sterke samspillet mellom flelser, farger, lys og komposisjon gir scenen en levende intensitet og en tidls, moderne ladning. Tilskrivelsen til Marco Liberi stttes av de venetianske stiltrekkene, den delikate utfrelsen av kvinnefiguren og den tematiske preferansen for dramatiske og moralske fortellinger. Det er et verk som har en sterk tilstedevrelse bde i kunsthistorien og i dekorativ forstand, og utgjr et verdifullt tillegg til en samling som fokuserer p barokkmaleri og italienske mestere fra det syttende rhundre.
Verket Susanna og de eldre er i en mattsvart treramme med forslvet overflate.
Totalml: 66 x 74 cm
Lerretsml: 55,5 x 63,5 cm
All frakt i profesjonell emballasje via FedEx, DPD eller PostNL.
For alle forsendelser gjelder et tillegg for emballasjemateriell, som allerede er inkludert i den oppgitte fraktprisen.
Vi streber etter levere ditt kunstverk trygt og i optimal stand, med nye oppmerksomhet p emballasje og sendingsprosess. Ved sprsml eller spesielle nsker kan du alltid kontakte Catawikis kundeservice.
Kunden er selv ansvarlig for eventuelle tollavgifter og tilleggskostnader som kan plpe ved levering i utlandet.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Nederland
| FINN-kode | 440995794 |
|---|---|
| Sist endret | 8.12.2025 kl. 12:56 |








