Bildegalleri
(1/1)
Sebastiano Conca (1680–1764), Verksted til - Alessandro Magno nel tempio di Geru
Til salgs47 068 kr
Beskrivelse
Verksted av SEBASTIANO CONCA
(Gaeta, 1680 Napoli, 1764)
Aleksander den store i tempelet i Jerusalem
Olje p lerret, 53 x 75 cm
Rammestrrelse cm. 65 x 86 x 6 ca.
MERK: Publisering av en katalog over verk fra Intermidiart-samlingen. Garantibevis og lovlig proveniensbevis. Verk med forgylt og svartlakkert ramme (1800-tallet?). (Mangler):
I auksjonskatalogen presenterer vi et praktfullt maleri, mesterlig utfrt, men en tro kopi av verket laget i 1736 av den sr-italienske maleren Sebastiano Conca (Gaeta, 1680 Napoli, 1764), som for tiden er bevart og utstilt p Pradomuseet (Museo Nacional del Prado) i Madrid, Spania. Andre versjoner eller modeller, inkludert forelpige skisser, finnes ogs i private samlinger eller p auksjonshus.
Maleriet, fra en bemerkelsesverdig siciliansk samling, er et eksempel p romersk klassisisme i marattesque-stilen, og illustrerer en historisk-legendarisk episode der Aleksander den store, under sitt felttog i Midtsten, besker tempelet i Jerusalem. I flge tradisjonen (hovedsakelig fortalt av den jdiske historikeren Josefus), viste Aleksander, i stedet for delegge byen som fryktet, respekt for den jdiske Gud, anerkjente hans komme som var forutsagt i De hellige skrifter, og ofret i tempelet, der han mtte Ypperstepresten.
Scenen er preget av en balansert komposisjon og en diffus lysstyrke, typisk for Concas stil og skolens stil, som forsterker de emaljerte fargetonene og foregriper hans smak for jevn kromatikk. Maleriet er en del av Concas produksjon av historiske eller sekulre motiver, ofte laget for hytstende meceener.
Sebastiano Conca (Gaeta, 16801764) var en av de ledende malerne i senbarokkperiode, ogs kjent som Il cavaliere (Ridderen) etter tittelen han ble tildelt av pave Klemens XI. Faren Erasmo ble fdt inn i en stor familie og var kjpmann, mens broren Don Nicol var erkediakon i Gaeta. Sebastiano begynte sin kunstneriske utdannelse ved Francesco Solimenas napolitanske skole, hvor han studerte i over 15 r, og flyttet deretter til Roma i 1706, hvor han studerte med Carlo Maratta. Der utviklet han sin sprudlende stil, som imidlertid avtok under Marattas innflytelse.
I 1710 grunnla han Accademia del Nudo, en institusjon som tiltrakk seg en rekke europeiske studenter, inkludert Pompeo Batoni og Olivio Sozzi, og som bidro til spredningen av stilen hans. Sebastiano var ogs medlem av Accademia di San Luca, og fungerte som direktr i to forskjellige perioder (172931 og 173941).
I 1731 ble han kalt til Siena for male fresker p apsis i Santissima Annunziata-kirken, et verk som ga ham beundring for sin komposisjon og bredde. Deretter arbeidet han for Savoyhoffet og skapte verk i Torino, blant annet for Oratoriet i San Filippo og Santa Teresa-kirken.
I 1739 publiserte Conca Ammonimenti, en bok med moralske og kunstneriske forskrifter beregnet p unge malere. Fra 1752, etter at han kom tilbake til Napoli, utviklet stilen hans seg mot et mer storsltt sprk, pvirket av rokokkoen og verkene til Luca Giordano. I 1757 ble han forfremmet til adelsmann av Karl III av Bourbon, delvis takket vre sttten fra Luigi Vanvitelli.
Hans viktigste verk, inkludert en rekke altertavler og fresker, ble utfrt i Napoli, Sicilia og Torino. Sebastiano Conca utmerket seg for sin evne til forene barokkens scenografiske storhet med en mer tilbakeholden komposisjon, og fornyet kontinuerlig det kunstneriske sprket i sin tid. Blant hans mest kjente elever var Gaetano Lapis, kjent som Carraccetto, mens neven hans, Tommaso Conca, en romer, ogs oppndde en viss bermmelse. Conca satte et uutslettelig preg p kunsten fra 1700-tallet, med omtrent 1200 verk tilskrevet ham, hvorav mange har blitt delagt (cit. Achille della Ragione, 2021).
Nr det gjelder bevaringstilstanden, har verket en nyforing fra det 20. rhundre, og lerretet er i ganske god generell stand med tanke p alderen. Den malte overflaten har patina, og helhetsinntrykket er tydelig synlig under den skitne, gulnede lakken. Synlige tegn p slitasje, med mikroskopisk tap av maling, malingtilsetninger og slitasje, antyder maleriet. Under Woods lampe er fluorescensen intens og homogen, noe som avslrer ytterligere restaureringer, men p grunn av dette kan ikke tidligere restaureringer utelukkes. Maleriet er foret. Tilstandsrapporten vi gir er ment vre nyaktig og grundig, men absolutt delvis og ikke helt uttmmende, da den ikke ble utfrt i spesialiserte laboratorier eller med spesifikk teknisk sttte. Fin krakelering i samsvar med alderen er synlig i sollys. Lerretet mler 15 x 15 cm. 53 x 75. Verket er utsmykket med en vakker forgylt og svartlakkert ramme (1800-tallet?) (rammen mler ca. 65 x 86 x 6 cm, noen defekter er tilstede). Rammen som vises p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises frem s snart den ankommer. Rammen er inkludert som en hflighet og regnes ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Privat samling Sicilia
Publisering
Uten sidestykke
MITTEN OG TERRITORIET i Sicilia med tusen kultur. UTDATERT FIREKANT Katalog over maleriene fra samlingen av syklusen Myter og territoriet, forlag Lab_04, Marsala, 2025.
Verket vil bli sendt p grunn av sin skjrhet med trekasse og polystyren eller via en plitelig transportr. Ved salg utenfor det italienske territoriet m kjperen vente p behandlingstiden for eksportdokumentene.
P grunn av helligdager kan forsendelsene bli forsinket i leveringen.
(Gaeta, 1680 Napoli, 1764)
Aleksander den store i tempelet i Jerusalem
Olje p lerret, 53 x 75 cm
Rammestrrelse cm. 65 x 86 x 6 ca.
MERK: Publisering av en katalog over verk fra Intermidiart-samlingen. Garantibevis og lovlig proveniensbevis. Verk med forgylt og svartlakkert ramme (1800-tallet?). (Mangler):
I auksjonskatalogen presenterer vi et praktfullt maleri, mesterlig utfrt, men en tro kopi av verket laget i 1736 av den sr-italienske maleren Sebastiano Conca (Gaeta, 1680 Napoli, 1764), som for tiden er bevart og utstilt p Pradomuseet (Museo Nacional del Prado) i Madrid, Spania. Andre versjoner eller modeller, inkludert forelpige skisser, finnes ogs i private samlinger eller p auksjonshus.
Maleriet, fra en bemerkelsesverdig siciliansk samling, er et eksempel p romersk klassisisme i marattesque-stilen, og illustrerer en historisk-legendarisk episode der Aleksander den store, under sitt felttog i Midtsten, besker tempelet i Jerusalem. I flge tradisjonen (hovedsakelig fortalt av den jdiske historikeren Josefus), viste Aleksander, i stedet for delegge byen som fryktet, respekt for den jdiske Gud, anerkjente hans komme som var forutsagt i De hellige skrifter, og ofret i tempelet, der han mtte Ypperstepresten.
Scenen er preget av en balansert komposisjon og en diffus lysstyrke, typisk for Concas stil og skolens stil, som forsterker de emaljerte fargetonene og foregriper hans smak for jevn kromatikk. Maleriet er en del av Concas produksjon av historiske eller sekulre motiver, ofte laget for hytstende meceener.
Sebastiano Conca (Gaeta, 16801764) var en av de ledende malerne i senbarokkperiode, ogs kjent som Il cavaliere (Ridderen) etter tittelen han ble tildelt av pave Klemens XI. Faren Erasmo ble fdt inn i en stor familie og var kjpmann, mens broren Don Nicol var erkediakon i Gaeta. Sebastiano begynte sin kunstneriske utdannelse ved Francesco Solimenas napolitanske skole, hvor han studerte i over 15 r, og flyttet deretter til Roma i 1706, hvor han studerte med Carlo Maratta. Der utviklet han sin sprudlende stil, som imidlertid avtok under Marattas innflytelse.
I 1710 grunnla han Accademia del Nudo, en institusjon som tiltrakk seg en rekke europeiske studenter, inkludert Pompeo Batoni og Olivio Sozzi, og som bidro til spredningen av stilen hans. Sebastiano var ogs medlem av Accademia di San Luca, og fungerte som direktr i to forskjellige perioder (172931 og 173941).
I 1731 ble han kalt til Siena for male fresker p apsis i Santissima Annunziata-kirken, et verk som ga ham beundring for sin komposisjon og bredde. Deretter arbeidet han for Savoyhoffet og skapte verk i Torino, blant annet for Oratoriet i San Filippo og Santa Teresa-kirken.
I 1739 publiserte Conca Ammonimenti, en bok med moralske og kunstneriske forskrifter beregnet p unge malere. Fra 1752, etter at han kom tilbake til Napoli, utviklet stilen hans seg mot et mer storsltt sprk, pvirket av rokokkoen og verkene til Luca Giordano. I 1757 ble han forfremmet til adelsmann av Karl III av Bourbon, delvis takket vre sttten fra Luigi Vanvitelli.
Hans viktigste verk, inkludert en rekke altertavler og fresker, ble utfrt i Napoli, Sicilia og Torino. Sebastiano Conca utmerket seg for sin evne til forene barokkens scenografiske storhet med en mer tilbakeholden komposisjon, og fornyet kontinuerlig det kunstneriske sprket i sin tid. Blant hans mest kjente elever var Gaetano Lapis, kjent som Carraccetto, mens neven hans, Tommaso Conca, en romer, ogs oppndde en viss bermmelse. Conca satte et uutslettelig preg p kunsten fra 1700-tallet, med omtrent 1200 verk tilskrevet ham, hvorav mange har blitt delagt (cit. Achille della Ragione, 2021).
Nr det gjelder bevaringstilstanden, har verket en nyforing fra det 20. rhundre, og lerretet er i ganske god generell stand med tanke p alderen. Den malte overflaten har patina, og helhetsinntrykket er tydelig synlig under den skitne, gulnede lakken. Synlige tegn p slitasje, med mikroskopisk tap av maling, malingtilsetninger og slitasje, antyder maleriet. Under Woods lampe er fluorescensen intens og homogen, noe som avslrer ytterligere restaureringer, men p grunn av dette kan ikke tidligere restaureringer utelukkes. Maleriet er foret. Tilstandsrapporten vi gir er ment vre nyaktig og grundig, men absolutt delvis og ikke helt uttmmende, da den ikke ble utfrt i spesialiserte laboratorier eller med spesifikk teknisk sttte. Fin krakelering i samsvar med alderen er synlig i sollys. Lerretet mler 15 x 15 cm. 53 x 75. Verket er utsmykket med en vakker forgylt og svartlakkert ramme (1800-tallet?) (rammen mler ca. 65 x 86 x 6 cm, noen defekter er tilstede). Rammen som vises p bildene ovenfor ble lagt til kunstverket av selgeren eller en tredjepart. Rammen leveres til deg uten ekstra kostnad, slik at den er klar til vises frem s snart den ankommer. Rammen er inkludert som en hflighet og regnes ikke som en integrert del av kunstverket. Derfor vil enhver potensiell skade p rammen som ikke pvirker selve kunstverket, ikke bli akseptert som en gyldig grunn til pne en klage eller be om kansellering av bestillingen.
OPPRINNELSE: Privat samling Sicilia
Publisering
Uten sidestykke
MITTEN OG TERRITORIET i Sicilia med tusen kultur. UTDATERT FIREKANT Katalog over maleriene fra samlingen av syklusen Myter og territoriet, forlag Lab_04, Marsala, 2025.
Verket vil bli sendt p grunn av sin skjrhet med trekasse og polystyren eller via en plitelig transportr. Ved salg utenfor det italienske territoriet m kjperen vente p behandlingstiden for eksportdokumentene.
P grunn av helligdager kan forsendelsene bli forsinket i leveringen.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Beliggenhet
Italia
| FINN-kode | 440662776 |
|---|---|
| Sist endret | 6.12.2025 kl. 14:51 |







