Bildegalleri
Geneviève Brossard De Beaulieu - 1809
Til salgs
+ frakt og Trygg betaling
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen sendes til deg, og du har 24 timer til å inspisere den før pengene overføres til selgeren.
Beskrivelse av varen
Tilstand: Pent brukt - I god stand
Et helt vidunderlig oljemaleri av kjent etterfølger av Jean Baptiste-Greuze, Geneviève Brossard De Beaulieu (1755-1835)
Ferdigstilt 20 Desember 1809 som var fem dager etter Napoleons og Josephine's skilsmisse.
Maleriet var opprinnelig ovalt og er siden blitt omrammet og om-lerret av Ancienne Maison valle Bellavoine's verksted i Paris en gang mellom 1847 og 1870.
Tydelig signatur under "Ancienne Maison" på maleriets bakside er dermed håndkopiert fra originalt lerret til nytt av nevnte Bellavoine i forbindelse med restaurering.
Geneviève har kun en 4-6 kjente malerier pr dagens dato hvorav to av disse er eid av henholdsvis Versailles og Louvre. Dronning Katarina Den Store er også kjent for å ha kjøpt et maleri av Geneviève i 1787 (ved interesse kan jeg henvise til brev som bekrefter dette).
Dette er en uhyre sjelden mulighet på hvilket som helst marked.
Utdrag fra referansekilden Belliers ord om henne fra 1800-tallet (oversatt til engelsk):
BROSSARD DE BEAULIEU (Marie-Renée-Geneviève).
Born in La Rochelle around 1755, died in Paris after 1835.
French painter from an artistic family (painters, engravers and sculptors originally from Poitou and Saintonge). Daughter of François-Louis Brossard de Beaulieu, she was first taught by her father, who settled in Paris at the beginning of the 1780s, and then studied painting under Jean-Baptiste Greuze, the celebrated master of sentimental genre scenes and portraits.
She made her debut at the Exposition de la Jeunesse and the Salon de la Correspondance in 1783, and subsequently appeared at the official Salons of 1791, 1799, 1806 and 1810, exhibiting works of history, mythology and, above all, portraiture.
A distinguished pupil of Greuze, she distinguished herself by the delicacy of her brush and her fidelity to nature, particularly in portraits of women and allegories.
Principal works:
The Muse of Poetry overwhelmed by the regrets left to her by the death of Voltaire (1785, Musée des Beaux-Arts, Tours).
Head of a Young Girl (ca. 1780–1800, Musée des Beaux-Arts, La Rochelle).
Presumed portrait of Antoine-Laurent de Lavoisier (1784, in collaboration with her father, Château de Versailles).
Various portraits and mythological subjects exhibited at the Salons (see the livrets: no. 123 at the Salon of 1799; no. 89 at the Salon of 1806).
She received a royal pension under the Restoration (1814–1815) for her services to French art.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 25.11.2025 kl. 20:42 ・ FINN-kode: 439029744