Bildegalleri
«Blomstereng på Flekkerøya Kristiansand 1983» av Bjørn Willy Mortensen selges💙
Til salgs
Frakt fra 99 kr + Trygg betaling 57 kr
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen sendes til deg, og du har 24 timer til å inspisere den før pengene overføres til selgeren.
Beskrivelse av varen
Tilstand: Som ny - Ikke synlig brukt
Nydelig bilde, koldnål radering, nummerert 26/50 og signert av kunstner Bjørn-Willy Mortensen
💙
Se gjerne også mine andre annonser, blant annet et bilde til av Bjørn-Willy Mortensen❤️
Biografi:
Bjørn Willy Mortensen (1941 - 1993) er mest kjent som grafiker, men han var også tegner, bokillustratør og jazzbassist.
Mortensen studerte under Chrix Dahl og Olav Mosebekk ved Statens håndverks- og kunstindustriskole fra 1960 til 1964. Han ble særlig kjent for koldnålsraderinger, litografier og bokillustrasjoner med figurative motiver, både fantasifulle, eksistensielt alvorstunge og politiske.
Det var i hovedsak figurasjoner Bjørn Willy Mortensen tolket i sin grafikk, ofte gjennom svært alvorstunge temaer omkring menneskelige eksistens. Samtidsfenomener og politiske begivenheter ble ofte sett i relieff mot historien og dens kulturelle ytringer. Mortensen har også deltatt på en mengde utstillinger og er representert i offentlige samlinger.
Mortensen spilte dessuten bass i Stokstad/Jensen Trad.Band på 1960- og 1970-tallet
Fra Norsk kunstnerleksikon:
Mortensen er best kjent som grafiker, men det var som maler han debuterte i 1965. Mens de første maleriene var holdt i tidens nonfigurative formspråk, er det figurasjoner Mortensen konsekvent tolker i sin grafikk. Teknikkene varierer, oftest anvender han koldnål. Respekten for denne teknikkens tradisjon gjør Mortensen til en utøver med sjelden presisjon og kresenhet. Hans håndverksmessige selvbevissthet gjør at han trykker alt egenhendig. Utover det frittstående grafiske blad omfatter Mortensens produksjon også bokillustrasjoner som for eksempel til diktantologien Ord for natten (Bokklubben Nye Bøker 1981) samt håndsetting av tekst forfattet av Arild Nyquist Ulvetemmeren kommer (1982). Koldnålsteknikkens begrensning ser Mortensen som en utfordring til å mane fram maksimal romlig dybde gjennom de rissede linjers tetthetsgrad. Den besvergelsen han foretar seg med koldnålen er forankret i møysomt slit og tålmodighet. I Mortensens tekniske dyktighet er evnen til å disiplinere kombinert med evnen til å frigjøre. Dette gir hans arbeider en særegen letthet som ofte går sammen med en alvorstung tematikk og skaper spenning i billeduttrykket. Karakteristisk for Mortensen er at han arbeider med serier der det overordnede perspektiv er menneskelig eksistens. Her inngår det enkelte grafiske blad i en større helhet analogt med individets forhold til samfunnet. Samtidsfenomener og politiske begivenheter med undertrykkelse og eksistensiell angst som fellesnevner, tolker Mortensen ofte i lys av historien og dens kulturelle ytringer som kunst, litteratur og musikk. Mortensens første serie var Trapes (1970–71) med 7 trykk. Den henspiller på muligheter og begrensninger i menneskets livsutfoldelse. Dernest fulgte Bebudelsen (1975–76), som omfatter 16 trykk samt serien over Gustav Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen (1977) med 10 trykk. Han har også utført 4 trykk som tar utgangspunkt i et dommedagspreget dikt av Violetta Parra. Bebudelse-serien har Esaias 2. kap. om fredsfyrstens komme som inspirasjonskilde. Her viser Mortensen blant annet en visuell tolkning av Leonardos Bebudelsen, der han føyer inn elementer fra vår tids misère, og viser hvordan profetien fortsatt står uoppfylt. Blant Mortensens enkeltarbeider er flere konsentrert om historiske skildringer av sakrale og profane måltider. Samtidig blir dette bilder på måtehold versus fråtsing i et større samfunnsmessig perspektiv. Frokost i det grønne (1974), en parafrase over Edouard Manet, var hans første med dette tema. Senere fulgte en over Leonardos Nattverden. Blant bilder som ikke henviser til historien, men som likevel har måltid som tema, er Paella militar. Mortensen kommenterer visuelt aktuelle begivenheter, med hyppige henvisninger til historiske bilder uten å tape kunstnerisk dimensjon. Han tilhører de få i sin generasjon som er tilbøyelig til å se virkeligheten gjennom fortiden. Dette gjelder også hans figurative malerier. Det nye og motepregede har hatt mindre interesse. Det nye for Mortensen er snarere det gamle som han tilpasser sin egen tid og omformer etter eget behov.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 25.11.2025 kl. 22:12 ・ FINN-kode: 436794207





