Bildegalleri
(1/10)
Bjørn Willy Mortensen -65 "Fra Østensjøvannet"
Til salgs2 000 kr
Beskrivelse
Bjørn Willy Mortensen "Fra Østensjøvannet" 9/265. Hentes i Oslo eller sendes. Lager L20.
https://no.wikipedia.org/wiki/Bjørn-Willy_Mortensen
https://nkl.snl.no/Bjørn-Willy_Mortensen
Mortensen er best kjent som grafiker, men det var som maler han debuterte i 1965. Mens de første maleriene var holdt i tidens nonfigurative formspråk, er det figurasjoner Mortensen konsekvent tolker i sin grafikk. Teknikkene varierer, oftest anvender han koldnål. Respekten for denne teknikkens tradisjon gjør Mortensen til en utøver med sjelden presisjon og kresenhet. Hans håndverksmessige selvbevissthet gjør at han trykker alt egenhendig. Utover det frittstående grafiske blad omfatter Mortensens produksjon også bokillustrasjoner som for eksempel til diktantologien Ord for natten (Bokklubben Nye Bøker 1981) samt håndsetting av tekst forfattet av Arild Nyquist Ulvetemmeren kommer (1982). Koldnålsteknikkens begrensning ser Mortensen som en utfordring til å mane fram maksimal romlig dybde gjennom de rissede linjers tetthetsgrad. Den besvergelsen han foretar seg med koldnålen er forankret i møysomt slit og tålmodighet. I Mortensens tekniske dyktighet er evnen til å disiplinere kombinert med evnen til å frigjøre. Dette gir hans arbeider en særegen letthet som ofte går sammen med en alvorstung tematikk og skaper spenning i billeduttrykket. Karakteristisk for Mortensen er at han arbeider med serier der det overordnede perspektiv er menneskelig eksistens. Her inngår det enkelte grafiske blad i en større helhet analogt med individets forhold til samfunnet. Samtidsfenomener og politiske begivenheter med undertrykkelse og eksistensiell angst som fellesnevner, tolker Mortensen ofte i lys av historien og dens kulturelle ytringer som kunst, litteratur og musikk. Mortensens første serie var Trapes (1970–71) med 7 trykk. Den henspiller på muligheter og begrensninger i menneskets livsutfoldelse. Dernest fulgte Bebudelsen (1975–76), som omfatter 16 trykk samt serien over Gustav Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen (1977) med 10 trykk. Han har også utført 4 trykk som tar utgangspunkt i et dommedagspreget dikt av Violetta Parra. Bebudelse-serien har Esaias 2. kap. om fredsfyrstens komme som inspirasjonskilde. Her viser Mortensen blant annet en visuell tolkning av Leonardos Bebudelsen, der han føyer inn elementer fra vår tids misère, og viser hvordan profetien fortsatt står uoppfylt. Blant Mortensens enkeltarbeider er flere konsentrert om historiske skildringer av sakrale og profane måltider. Samtidig blir dette bilder på måtehold versus fråtsing i et større samfunnsmessig perspektiv. Frokost i det grønne (1974), en parafrase over Edouard Manet, var hans første med dette tema. Senere fulgte en over Leonardos Nattverden. Blant bilder som ikke henviser til historien, men som likevel har måltid som tema, er Paella militar. Mortensen kommenterer visuelt aktuelle begivenheter, med hyppige henvisninger til historiske bilder uten å tape kunstnerisk dimensjon. Han tilhører de få i sin generasjon som er tilbøyelig til å se virkeligheten gjennom fortiden. Dette gjelder også hans figurative malerier. Det nye og motepregede har hatt mindre interesse. Det nye for Mortensen er snarere det gamle som han tilpasser sin egen tid og omformer etter eget behov.
https://no.wikipedia.org/wiki/Bjørn-Willy_Mortensen
https://nkl.snl.no/Bjørn-Willy_Mortensen
Mortensen er best kjent som grafiker, men det var som maler han debuterte i 1965. Mens de første maleriene var holdt i tidens nonfigurative formspråk, er det figurasjoner Mortensen konsekvent tolker i sin grafikk. Teknikkene varierer, oftest anvender han koldnål. Respekten for denne teknikkens tradisjon gjør Mortensen til en utøver med sjelden presisjon og kresenhet. Hans håndverksmessige selvbevissthet gjør at han trykker alt egenhendig. Utover det frittstående grafiske blad omfatter Mortensens produksjon også bokillustrasjoner som for eksempel til diktantologien Ord for natten (Bokklubben Nye Bøker 1981) samt håndsetting av tekst forfattet av Arild Nyquist Ulvetemmeren kommer (1982). Koldnålsteknikkens begrensning ser Mortensen som en utfordring til å mane fram maksimal romlig dybde gjennom de rissede linjers tetthetsgrad. Den besvergelsen han foretar seg med koldnålen er forankret i møysomt slit og tålmodighet. I Mortensens tekniske dyktighet er evnen til å disiplinere kombinert med evnen til å frigjøre. Dette gir hans arbeider en særegen letthet som ofte går sammen med en alvorstung tematikk og skaper spenning i billeduttrykket. Karakteristisk for Mortensen er at han arbeider med serier der det overordnede perspektiv er menneskelig eksistens. Her inngår det enkelte grafiske blad i en større helhet analogt med individets forhold til samfunnet. Samtidsfenomener og politiske begivenheter med undertrykkelse og eksistensiell angst som fellesnevner, tolker Mortensen ofte i lys av historien og dens kulturelle ytringer som kunst, litteratur og musikk. Mortensens første serie var Trapes (1970–71) med 7 trykk. Den henspiller på muligheter og begrensninger i menneskets livsutfoldelse. Dernest fulgte Bebudelsen (1975–76), som omfatter 16 trykk samt serien over Gustav Mahlers Lieder eines fahrenden Gesellen (1977) med 10 trykk. Han har også utført 4 trykk som tar utgangspunkt i et dommedagspreget dikt av Violetta Parra. Bebudelse-serien har Esaias 2. kap. om fredsfyrstens komme som inspirasjonskilde. Her viser Mortensen blant annet en visuell tolkning av Leonardos Bebudelsen, der han føyer inn elementer fra vår tids misère, og viser hvordan profetien fortsatt står uoppfylt. Blant Mortensens enkeltarbeider er flere konsentrert om historiske skildringer av sakrale og profane måltider. Samtidig blir dette bilder på måtehold versus fråtsing i et større samfunnsmessig perspektiv. Frokost i det grønne (1974), en parafrase over Edouard Manet, var hans første med dette tema. Senere fulgte en over Leonardos Nattverden. Blant bilder som ikke henviser til historien, men som likevel har måltid som tema, er Paella militar. Mortensen kommenterer visuelt aktuelle begivenheter, med hyppige henvisninger til historiske bilder uten å tape kunstnerisk dimensjon. Han tilhører de få i sin generasjon som er tilbøyelig til å se virkeligheten gjennom fortiden. Dette gjelder også hans figurative malerier. Det nye og motepregede har hatt mindre interesse. Det nye for Mortensen er snarere det gamle som han tilpasser sin egen tid og omformer etter eget behov.
NB: Knappen for å vise hele beskrivelsen har kun en visuell effekt.
Generell info
Ring eller tekst til 915 44 248 for å kjøpe
Beliggenhet
| FINN-kode | 424783327 |
|---|---|
| Sist endret | 31.8.2025 kl. 16:00 |














