
Bildegalleri
Jan Kristofori, litografi 023/100 - Innrammet.
Til salgs
Gratis frakt + Trygg betaling 162 kr
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen sendes til deg, og du har 24 timer til å inspisere den før pengene overføres til selgeren.
Beskrivelse av varen
Tilstand: Som ny - Ikke synlig brukt
Etter utdannelse i Ungarn og Tsjekkoslovakia fulgte 7 års fangenskap og ytterligere 2 års yrkesforbud. Fra 1960 til -68 levde og arbeidet Kristofori i Praha. Han hadde sin første separatutstilling der i 1960 og deltok på en rekke kollektivutstillinger i inn- og utland. I 1967 hadde han flere offentlige oppdrag av arkitektonisk art, en fasadeutforming i Cottbus, DDR og en utforming av plass med fontene og skulptur i Leipzig. I sitt hjemland var han med i et teamarbeid om romutforming i helsesentret Relax, Liberec. Som følge av den politiske situasjon emigrerte Kristofori til Norge i 1968.
Hans første separatutstilling her i landet ble holdt i 1971. Foruten billedkunst, som ofte ligger på grensen mellom flatebilde og relieff, har han arbeidet med grafikk, tegning og bokkunst. Han har laget over 300 illustrasjoner til tsjekkiske, sveitsiske, tyske og norske bøker. I første delen av 1970-årene var han med på å starte et privat forlag, Biblioscandia, som hadde til formål å fremme interessen for tsjekkisk kultur. Kristoforis bilder den første tiden i Norge var naturlig nok preget av situasjonen i hans hjemland og personlige erfaringer derfra. I et sterkt symbolladet språk handler de om destruktive krefter og menneskets maktesløshet. Skikkelser uten ansikt, fragmenter av kropper blant konstruksjoner som faller fra hverandre, enkle og utvetydige symboler som lenker, murer, broer og porter, alt gir uttrykk for et dypt pessimistisk syn. Fargen i disse arbeidene er ikke primær og formskapende, men et akkompagnement til det innholdsmessige. Den er tung og dyster, ofte begrenset til en mørk tone som varieres i nyanser. Fargen får også symbolsk verdi når den i plutselige lysglimt uttrykker håp og liv. Bildene er bygd opp på en spesiell måte, med et gipsstoff på lerret slik at hovedelementene springer plastisk fram, og det er lagt stor vekt på en rik stofflig struktur. Flere av disse bildene går inn i en stor syklus om menneskerettighetene, bestilt av Amnesty International. I et stort antall episke verk uttrykker han sin tvil og ironi og sin protest mot overgrep overfor enkeltmennesket. Kristofori har også senere arbeidet med serier eller rekker av bilder med innbyrdes sammenheng. Mot slutten av 1970-årene var han sterkt opptatt av tanker om fortid, forfall og død, og han gav dem form i en serie surrealistiske, ofte groteske bilder av urskiver med manglende visere, utviskede tall og fragmenter av menneskefigurer i oppløsning. Det surrealistiske drag hos kunstneren kommer tydelig fram i tegningene, som utmerker seg ved en virtuos og presis strek. I hans bokillustrasjoner er det den beske ironi og den politiske satire som dominerer.
En dragning mot tradisjon og en spesiell kjærlighet til gammelt håndverk ligger bak de siste års arbeider. I en rekke små skap fylt med objekter, har han på en realistisk måte dokumentert gamle naturvitenskaper, som alkymien, farmasien, astronomien og legevitenskapen. Men disse krukker og redskaper, formler, bøker og dokumenter er ikke collager eller montasjer av funne objekter. De er omsorgsfullt gjenskapt, som oftest i tre i liten målestokk og ut fra grundige historiske studier. Det hele er gitt alderens patina, og billedfremstillinger på rammer og skapvanger gir disse tilsynelatende realistiske objektsamlinger en karakter av allegorier.
Utdannelse
Miskolcz kunst- og håndverksskole, Ungarn 1945–46
Keramisk høyskole, Bechiné, Tsjekkoslovakia 1948–51
Priser, premier og utmerkelser
Biennalepris, Ljubljana 1969
3. pris og Coppa Banco di Italia, Concorso Internationale, Napoli 1972
Targo Speciali, Concorso Internationale, Napoli 1973
Marcus Aurelius-prisen, Roma 1975
1. pris, Vincitore del Concorse, Concorso Internationale, Napoli
1. pris Internationale Karikaturausstellung, Zürich 1978
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Fasadeutforming, Cottbus, og plassutforming, fontene, Leipzig (1967)
Romutforming, Relax, Liberec, Tsjekkoslovakia
Pinacoteca Vanvitelli, Napoli
Nasjonalmuseet, Napoli
Nasjonalmuseet, Praha
Museum Yad, Jerusalem
Moss Kunstgalleri
Universitetet i Oslo
Modum Kunstforening
Illustrasjonsarbeider
Over 300 illustrasjoner til tsjekkiske, sveitsiske, tyske og norske bøker, bl.a. A. Solsjenitzyn: En dag i Ivan Denisovitsj' liv, Oslo 1970
K. Capek: Salamanderkrigen, Oslo 1971
F. Dürrenmatt: Der Sturz, Zürich 1971
F. Janouch: Nej, jag klager inte, Stockholm 1981
Utstillinger
Kollektivutstillinger
Østlandsutstilling, 1979-1982
Concorso Internationale di Pittura, Napoli, 1972
Concorso Internationale di Pittura, Napoli, 1974
Concorso Internationale di Pittura, Napoli, 1975
Grafikkbiennale, Paris, 1967
Grafikkbiennale Ljubljana, 1969
Grafikkbiennale Ljubljana, 1971
Grafikkbiennale Ljubljana, 1973
Zeitgenössische Zeichnungen, Berlin, 1964
Französischer Saal des Künstlerhauses, Wien, 1966
Kunsthaus der Stadt Graz, 1966
Mexico City olympiade, 1968
Autunno Lombardo, Milano, 1975
Autunno Lombardo, Milano, 1976
Internationale Karikaturausstellung, Luzern, 1978
Biennale Arte Sacrale, Italia, 1979
Biennale Arte Sacrale, Italia, 1981
Separatutstillinger
Musikk Teater, Praha, 1960
Gall. Bilde og musikk, Praha, 1962
Moss Kunstforening, Stadsbiblioteket, Nybro og Gall. Aktuell, Göteborg, 1971
Haus der Begegnung, München, 1972
Kunstnerforbundet, Oslo, Gall. 7 Baden, Gall. Galtung Oslo og Gal. Burkarthof St. Gallen, 1973
Moss Kunstforening, Ost Institut, Bern og Gall. Lecoque, Los Angeles, 1974
Gal. Unterburg, Regensburg, 1975
Gall. Trudvang, Larvik, Vigelandsmuseet og Kongsberg Kunstforening, 1976
Moss Kunstforening, Gall. Galtung Oslo, Kunsthalle Worpswede, Gal. Krause Zürich og Vanvitelli, Napoli, 1977
Modum Kunstforening, Gall. Galtung Oslo, Gall. Haugtussa Stavanger, Gal. Werd Zürich, Gewerbemuseum Bern, Gall. Karsenty Monaco, Izrael Gal. Amsterdam, Centre Pompidou Paris, International Student Center Los Angeles, 1978
Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1979
Gimle Cirkel Oslo, Gall. Borg Sarpsborg, Gal. Krause Zürich, Gal. Mathilda Amsterdam og Gall. Virus Lausanne, 1980
Askim rådhus, Skogbruksmuseet Elverum, Gal. Silberbrücken Hamburg, Gal. Praexis Essen og Burkarthof St. Gallen, 1981
Gall. Borg Sarpsborg, Gal. Krause Zürich og Holst Halvorsens Kunsthandel, Oslo, 1982
Litteratur
Norberg Schulz, C., Oslo, 1979, i kataloger til en rekke utstillinger i 1977–79, bl.a. i Holst Halvorsens Kunsthandel
Dr. Paul Cerný, Oslo, 1979, i katalog Holst Halvorsens Kunsthandel
Kunst og Kultur, 1980, s. 123
Trinkewitz, K., Oslo, i kataloger til utstillinger i 1982, bl.a. i Holst Halvorsens Kunsthandel
Andersen, S., i Arbeiderbladet, 21.04.1971, Aviser
Egeland, E., i Aftenposten, 02.06.1973
Engelstad, C. F., i Aftenposten, 21.12.1974
Aarstad, K., i Morgenbladet, 30.12.1974, (ill.)
Pletanek, V., i Morgenbladet, 09.03.1974, (ill.)
Grøtvedt, P., i Morgenbladet, 21.04.1976, (ill.)
Wormdal, C., i Dagbladet, 02.04.1976, (ill.)
Falck, A., i NÅ, Oslo, 08.05.1976
Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 07.12.1977, (ill.)
Hopstock, K., i Morgenbladet, 03.12.1977
Stavanger Aftenblad, 25.10.1978, (ill.)
Egeland, E., i Aftenposten, 07.11.1979
Solberg, O. K., i Hamar Arbeiderblad, 23.03.1981
Johnsrud, E. H., i Aftenposten, 30.04.1982
Hopstock, K., i Morgenbladet, 03.05.1982
'
FaktaboksJan Kristofori
KulturNav-ID cdc6a319-7c1e-4c47-bf0e-f3fbf3ddb3dc
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 4.12.2025 kl. 08:18 ・ FINN-kode: 434699925


