
Bildegalleri
Begravelsesprogram fra 1945 (antatt fra Askim)
Til salgs
25 kr
Beskrivelse av varen
Eldre program fra begravelsen for Anne Marie Bøhler den 11. juni 1945. Programmet er trykket ved Askim Boktrykkeri.
Selges for 25,- kroner
Porto: 31,- kroner
---------------------------------------
Begravelse er det å begrave en avdød person, og seremoniene og skikkene knyttet til det. Betegnelsen brukes også i videre forstand om andre måter å håndtere avdøde på.
Det tradisjonelle i Norge er begravelse i en kiste i jorden (kistebegravelse). Siden begynnelsen av 1900-tallet har det blitt vanligere med kremasjon. Når kisten med liket blir kremert, eller sendt til et annet sted for begravelse, kalles den foregående seremonien bisettelse. Etter en kremasjon følger urnenedsettelse eller askespredning.
I dagligtale brukes gjerne begravelse uavhengig av om den avdøde begraves eller kremeres. Gravferd brukes om både begravelse og bisettelse.
Norske kirkegårder og gravplasser er åpne for alle, uansett livssyn eller trosretning. I byene har mange gravplasser egne områder som er forbeholdt bestemte trossamfunn. Sekularisering har ført til behov for livssynsnøytrale ritualer og seremonirom i Norge. Et flertall av begravelser blir likevel fortsatt arrangert av trossamfunn. I 2024 ble 80,4 prosent av alle som døde gravlagt med kirkelig (kristen) gravferd.
I Norge skal begravelse eller kremasjon finne sted senest ti virkedager etter dødsfallet. Det er vanligvis et begravelsesbyrå som tar hånd om begravelsen.
Det kristne gravferdsritualet er preget av sorg og avskjed. Det uttrykker takknemlighet for livet som har vært, og overlater den døde til Gud. I kristendommen oppfattes døden som en fiende, men samtidig rommer den kristne tro et håp om at døden er overvunnet. Dette er knyttet til troen på Jesu oppstandelse fra de døde. I tekstene som leses og prestens forkynnelse formidler gravferdsritualet at den døde overgis i Guds hender.
Kristen gravferd kan foregå som kremasjon (bisettelse) eller som begravelse. Forskjellen mellom disse er at ved begravelse foretas jordpåkastelsen på kisten ute ved selve graven, mens jordpåkastelse ved bisettelse finner sted i kirken eller krematoriet. Ikke alle kristne trossamfunn tillater kremasjon.
I kristendommen har det vært tradisjon for å begrave de døde. De kristne gravferdsritualene har vært preget av troen på kroppens oppstandelse. Det har vært tradisjon for å begrave de døde med ansiktet mot øst ut fra en tenkning om at Jesus vil komme tilbake nettopp fra øst for å holde dom. Da inntraff de dødes oppstandelse. Helt fra tidlig kristendom eksisterte det imidlertid også forestillinger influert av hellenistisk filosofi om sjelens atskillelse fra kroppen, noe som også nedfelte seg i kristne gravferdsritualer.
I den katolske kirke i middelalderen ble det holdt sjelemesser for den døde for å hjelpe sjelen over til evigheten. I middelalderen foregikk begravelsen få dager etter døden og vanligvis uten kiste. I høymiddelalderen var det en utbredt forestilling om at måten man møtte døden på, var avgjørende for oppholdet i skjærsilden – renselsesstedet som sjelene måtte igjennom før oppstandelsen.
Under reformasjonen ble troen på skjærsilden kritisert. Reformatorene mente at det ikke hjalp med sjelemesser eller forbønn for den døde, og at etter døden var det ikke mer man kunne gjøre. Man overlot den døde til Gud. I det gravferdsritualet som reformatoren Martin Luther utarbeidet, ble alle bønnene for den døde fjernet. Presten hadde en minnetale hvor den dødes liv ble sammenfattet for de gjenlevende. Presten holdt så en preken til de levende over en høvelig bibeltekst. Reformasjonen innebar en forenkling. Gravferdsritualet i Danmark-Norge etter reformasjonen var svært kortfattet og praktisk orientert.
Det nye synet på døden førte også til et endret syn på forholdet mellom de døde og de levende. Flere steder i det lutherske Tyskland ble kirkegårdene flyttet ut av byene og lagt utenfor bymurene. De døde skulle helst skilles fra fellesskapet med de gjenlevende, men dette ble på ingen måte gjennomført konsekvent. I Norge er det få spor av en slik praksis.
Innenfor protestantismen ble likpreknene en viktig sjanger. Her skulle det reises et minnesmerke over den døde. Likpreknene bidro til å holde ved like standforskjellene mellom folk; de som kunne betale for det, fikk lange og rosende gravtaler. Men alle, både høy og lav, skulle ha en gravferd. Denne var en minnemarkering over den dødes liv her på jorden kombinert med forkynnelse av den kristne tro for de gjenlevende.
Om lag 88 prosent av alle gravferder i Norge skjer i Den norske kirke. Gravferden er en offentlig handling. Det er et offentlig fellesskap som markerer at et menneskeliv er slutt. Samtidig formidles framtid og håp. Gravferdsritualet er en form for gudstjeneste.
Gravferdsritualet starter med preludium (inngangsmusikk), salme, innledningsord og en bønn. Deretter framfører presten eller en representant for de pårørende minneord. Etter minneordene kan det framføres andre korte hilsener, opplesninger, kranspålegging og foretas lystenning. Så følger salme eller et musikkinnslag, tekstlesninger fra Bibelen og en tale ved prest ut fra et passende tekstord. Deretter følger en bønn som avsluttes med Fadervår. Før postludiet (utgangsmusikk) er det en salme eller et musikkinnslag. Ved gravferder i kirken bæres kisten ut under postludiet.
Ved kistebegravelse er det skriftlesning ved graven, og presten ber en bønn før kisten blir senket. Deretter følger jordpåkastelsen, hvor presten kaster jord tre ganger på kisten og sier: «Av jord er du kommet, til jord skal du bli, av jorden skal du igjen oppstå».
Minnesamvær er ikke like utbredt som før. Dette er en tradisjon som er mest vanlig på landsbygda i Norge, men det er blitt stadig mer vanlig også her at bare avdødes nærmeste pårørende kommer sammen privat etter gravferden.
Andre protestantiske trossamfunn har gravferdsritualer som ikke avviker mye fra den vi finner i Den norske kirke.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 24.9.2025 kl. 15:14 ・ FINN-kode: 428638776



