Bildegalleri
Picture the song. Lithographs from the sheet music of nineteenth-century America
Til salgs
105 kr
Beskrivelse av varen
Boken "Picture the songs. Litographs from the sheet music of nineteenth-century America." Av Lester S. Levy. Utgitt i 1976. 213 sider. Rikt illustrert. Rufsete omslag.
Selges for 105,- kroner
Porto: 69,- kroner (Postnord)
------------------------------------------
Et partitur er et notehefte eller en noteoversikt der alle stemmene og instrumentene i et flerstemmig musikkstykke er vist samlet og ordnet under hverandre takt for takt. Partituret gir dermed muligheten til å få et fullstendig overblikk over en musikalsk komposisjon. Ved ledelsen av et ensemble, for eksempel et orkester bruker dirigenten partituret for å holde oversikten over alle stemmene. I mindre ensembler som for eksempel en trio kan musikerne bruke partituret for å gjøre seg kjent med de øvriges stemmer for å bedre samspillet.
- - - - - -
Litografi, lito, eller steintrykk, er en grafisk teknikk for trykking av bilder. Trykkmetoden er såkalt plantrykk og bygger på at fett og vann avstøter hverandre. Opprinnelig ble bildene tegnet på litosteiner, men senere er også metallplater og spesiell film tatt i bruk. Litografi var fra 1800-tallet en utbredt teknikk for massekopiering av alle slags tegninger, men brukes i dag mest til trykking av grafiske kunstblad fra en håndlitografert stein. Betegnelsen litografi brukes både om trykkmetoden og avtrykket.
- - - - -
USAs befolkning har røtter fra mange deler av verden, noe som har gitt grobunn for nyskapende musikk. Stilarter basert på afrikansk-amerikansk musikk som gospel, ragtime, blues og jazz oppsto i USA og la grunnlaget for amerikansk populærmusikk, som raskt ble utgangspunktet for en global musikkindustri. Amerikansk musikk, eller musikk inspirert av amerikansk populærmusikk, preger hitlister i mange land.
Populærmusikken i USA har siden begynnelsen av 1900-tallet gjennomgått en enorm utvikling. For hvert tiår har nye sjangre og stilarter dukket opp, blandet seg med hverandre og utviklet seg. Samtidig har mange av de eldre stilene fått gjennomslag hos nye generasjoner. Amerikansk rock og pop fikk fra 1950-tallet en stor internasjonal utbredelse. Fra 1970-tallet utviklet subkulturen hiphop og rapmusikken seg også til en verdensomspennende populærkultur. I tillegg blomstrer i dag beslektede sjangre og stiler som indie, metal, EDM og country. Rock og pop preget de amerikanske hitlistene fram til begynnelsen av 2000-tallet. Siden da har R&B og hiphop dominert.
Innen kunstmusikken har USA hatt en rekke sentrale komponister og utøvere i tillegg til at flere av de betydeligste europeiske komponistene og utøverne slo seg ned der fra 1930-tallet og utover. Mye av kunstmusikken i USA har også vært preget av et slektskap med populærmusikken ved å ta i bruk materiale fra jazz og amerikansk tradisjonsmusikk.
Fra 1770 til omkring 1810 praktiserte noen uskolerte komponister, i ettertid kalt Yankee tunesmiths som komponerte salmer og ga dem ut som notebøker. En av disse var William Billings (1746–1800), som ga ut de kjente samlingene The New England Psalm-Singer (1770) og Singing Master's Assistant (1778). Verdslig musikk sto sterkere i de klassedelte Sørstatene, der det fantes et større offentlig konserttilbud enn i de puritanske nordstatene. I 1735 ble for første gang en opera framført i landet, ballad operaen Flora. Det første musikalske selskap, The Saint Cecilia Society, oppsto i 1762. Begge hendelser skjedde i Charleston.
Utover 1800-tallet ble orkestre og operahus grunnlagt, først og fremst ved østkysten. Landets eldste orkester, New York Philharmonic Orchestra, ble grunnlagt i 1842. Den berømte Metropolitan Opera ble New Yorks viktigste operahus etter dets grunnleggelse i 1883. Parallelt med dette fantes korpsmusikk knyttet til militæret, og den mest kjente amerikanske musikeren i den forbindelse var dirigenten og komponisten John Philip Sousa.
Forbindelsene til Europa var tette i denne tiden: Europeiske musikere som Jenny Lind og Ole Bull turnerte i USA og så langt sør som til Cuba, samtidig studerte amerikanske musikere som pianisten og komponisten Louis Moreau Gottschalk og fiolinisten Maud Powell (1867–1920) i Europa. Amerikanske konservatorier åpnet ikke før på 1860-tallet, selv om for eksempel Boston Academy of Music utdannet musikklærere allerede fra 1833. Dagens kanskje mest kjente amerikanske konservatorium, Juilliard, ble grunnlagt i 1905.
På slutten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet oppsto det som senere ble kalt Second New England School eller New England Classicists. Dette var en gruppe komponister bosatt i og rundt Boston, som komponerte klassisk musikk inspirert av tysk romantisk tradisjon. Kjente komponister innenfor denne skolen er John Knowles Paine (1839–1906), Arthur Foote (1853–1937), George Chadwick (1854–1931), Amy Beach, Edward MacDowell og Horatio Parker (1863–1919). Disse ble kalt the Boston Six, og flere av dem ble pionerer innen akademisk musikkutdanning i USA.
Parallelt med dette utforsket den såkalte indianistbevegelsen rundt Arthur Farwell (1872–1952) hvordan urfolkets musikk kunne brukes som utgangspunkt for kunstmusikk, mens Charles Ives var en foregangsmann for moderne polytonale og atonale strømninger mellom omtrent 1900 og 1925. Hans musikk ble lite spilt i hans tid, men har fått stor betydning senere.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 21.9.2025 kl. 14:57 ・ FINN-kode: 428139166





