Bildegalleri
Den siste Fleksnes
Til salgs
Frakt fra 19 kr + Trygg betaling 39 kr. Frakten er på tilbud – ordinær pris er 39 kr.
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen sendes til deg, og du har 24 timer til å inspisere den før pengene overføres til selgeren.
Beskrivelse av varen
Tilstand: Pent brukt - I god stand
Også på humorfronten kom det inn en mer nyskapende tone på 1960-tallet, noe som i Norge ble personifisert med Wesensteen. Rolv Wesenlund og Harald Heide Steen jr. gjorde suksess alt med TV-serien ”Kunden har alltid rett” i 1964-65. På radio ble det jubel for både ”Telefonrøret” og ”Hørerøret”, mens ”Lysthuset” satte en helt ny standard for norsk revy i 1965.
Enda mer virak for Wesensteen ble det rundt ”Og takk for det” i 1968, samme år som begge opptrådte den klassiske kultfilmen Mannen som ikke kunne le. Rolv Wesenlund hadde alt markert seg som komisk skuespiller i Hurra for Andersens! fra 1966, med regi av Knut Andersen. Han hadde en mindre rolle i Liv fra 1967, og viste nye sider ved seg selv i Pål Bang-Hansens Douglas fra 1970 .
På 1970-tallet fortsatte suksessen. Ikke minst med Norske byggeklosser fra 1972, der Wesenlund spilte åtte forskjellige roller. Bør Børson Jr. ble den nest mest besøkte filmen på norske kinoer i 1974, bare slått av Den siste Fleksnes. Begge hadde Rolv Wesenlund i hovedrollen – og begge ble sett av rundt en million nordmenn.
Den siste Fleksnes var en samproduksjon mellom Norsk Film, EMI-Produksjon og Lysthuset. Den er bygd på TV-serien Fleksnes fataliteter, en norsk versjon av den britiske komiserien Hancock’s Half Hour. Det ble produsert 30 episoder mellom 1972 og 1982. Wesenlund briljerte i rollen, godt støttet opp av Aud Schønemann som moder´n. Serien fant også et publikum i Sverige, og ble til et eget teaterstykke. Alt i 1973 slo VG fast at den var en av de største TV-suksesser i NRKs historie.
Det var Wesenlund og regissør Bo Hermansson som skrev manus til Den siste Fleksnes. Den hadde premiére på Fokus Kino i Tromsø 16. september 1974, og handler om Fleksnes´ bestrebelser for å bringe slekten videre. Aftenposten mente at filmen til tider tangerte det rørende, mens Dagbladet applauderte balansen mellom det tragiske og det komiske. Rolv Wesenlund ga også ut flere verbalplater, og var som klarinettist med på å vinne NM i jazz to ganger.
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 1.6.2025 kl. 20:04 ・ FINN-kode: 410683997





