Utløpt

Økonomi-controller i smidig digitaliseringsetat

Arbeidsgiver
Oslo kommune
Stillingstittel
Økonomi-controller
Frist
27.11.2023
Ansettelsesform
Fast
Bli kjent med Oslo Origo

Er du controlleren som for lengst har skjønt at orden i tallene er hemmeligheten bak både effektivitet og trivsel? En som sjelden får overraskelser, men samtidig elsker en utfordring? Det kan hende digitaliseringsetaten Oslo Origo har en godbit til deg. Vi trenger en økonomi-controller i et spesielt spennende miljø.

Oslo Origo sin oppgave er like enkelt beskrevet som den er vanskelig: Drive frem digitale innbyggerløsninger gjennom å realisere “Historien om Tim”: https://youtu.be/_OvFiWB5MFg

Produkt- og tjenesteutviklingen i Origo drives etter smidige prinsipper. Her kommer utfordringene vi lovet inn. Vi endrer både oppgaver og team jevnlig, og justerer mål når det er riktig. Dette påvirker både budsjett- og prosessmessige forhold.

Selv om Origo er et både lekent og kreativt produktutviklingsmiljø, har vi meget stor respekt for strukturen og nøyaktigheten som må til i kulissene for å gjøre denne arbeidsformen mulig.

Litt om deg vi ser etter


Vår drømmekandidat er villig til å lytte til våre behov, og hjelpe oss med å harmonere smidige arbeidsprosesser med forvaltningens krav til strukturer, formalia, krav og leveranser.

Vi håper du trives med å veksle mellom konsentrert detaljarbeid og mer interaktivt teamarbeid. Har du til og med overblikk og evne til å se når det ene bør prioriteres foran det andre, blir vi ekstra begeistret.

Forhåpentligvis er du trygg og varm nok til å holde oss i hånden når vi trenger det, men også i ørene når det er nødvendig. Slik kan hele Origo jobbe effektivt og innbyggerfokusert, og samtidig overholde gjeldende lover, regelverk, rutiner, bestemmelser og fullmakter.

Kvalitet i arbeidet er en selvfølge for deg, og i likhet med de fleste du møter hos oss liker du å bidra på tvers av avdelinger og fagområder.

Litt om oppgavene

Samtidig som vi har leveranser og harde frister på budsjetter og regnskap, forsøker vi å ligge i forkant. Det er ikke så dumt om du er en nysgjerrig type som liker å forstå utfordringene og mulighetene i rollene rundt deg. Da er det lettere å se hvor vi kan forbedre rutiner og arbeidsprosesser slik at vi sammen kan levere et skinnende regnskap.

I Origo har vi en kultur for å alltid lete etter forbedringsområder. Vi er slett ikke redde for å gjøre feil, men vi prøver å ikke gjøre samme feil to ganger.

Vi er sikre på at økonomi-controlleren raskt opparbeider seg god forståelse av etatens ansvarsområder og strategi. Sammen med virksomhets-controlleren og avdelingslederen er du proaktiv i forhold til å se styringsmessige konsekvenser av både aktiviteten i Origo, og som følge av krav som stilles fra Rådhuset.

Du vil være beslutningstøtte for ledelsen og bidra til god styringsinformasjon innenfor både økonomi, rutiner og budsjettprosesser. Vi er prosessorienterte, fremtidsrettede og benytter datavisualiseringssytemer for å effektivisere rapporteringen. Det har sine muligheter å operere i et heldigitalt miljø!

Rundt deg i rollen


Økonomi-controlleren samarbeider tett med, og rapporterer til, avdelingsdirektør for økonomi- og virksomhetsstyring. Ved din side har du en erfaren virksomhets-controller. Teamet ditt teller også tre strålende administrasjonskonsulenter og IT-støtte.

I Origo møter du ellers en voksende og svært hyggelig blanding av eksperter på juss og personvern, utviklere, designere, forretningsanalytikere, organisasjonsutviklere og kommunikatører, og engasjerte ledere som samler trådene.

Vi nærmer oss 140 fast ansatte og en håndfull konsulenter i sentrale lokaler på Glasmagasinet.
På våre nettsider kan du lese om hvordan det er å jobbe hos oss: https://labs.oslo.kommune.no/jobb . Vi kan love deg masse gøy og fantastisk samfunnsnytte!

Arbeidsoppgaver

  • Bistå i gjennomføring av budsjettprosessen internt og opp mot byrådsavdelingen
  • Budsjett- og prognosearbeid
  • Intern styring og kontroll, herunder månedsrapportering og avviksrapportering til ledergruppen og byrådsavdelingen
  • Oppfølging av mål og resultater i henhold til strukturen i Oslo kommune
  • Utarbeide analyser og beslutningsgrunnlag til ledelsen
  • Vedlikeholde og utvikle dashbord for styringsinformasjon
  • Kontrollere lønn og regnskap månedlig og se til at regnskapet er i tråd med forventninger
  • Legge til rette for at Origo overholder gjeldende lover, regelverk, rutiner, bestemmelser og fullmakter

Kvalifikasjoner

  • Høyere økonomisk utdanning
  • Noen års relevant erfaring
  • Analytisk kompetanse til å forstå de store sammenhengene. Kunne forstå og analysere store datamengder
  • Høy digital kompetanse, avansert Excel bruker, gjerne Google Data Studio, Power BI, tableau eller andre datavisualiseringsprogrammer
  • God skriftlig og muntlig formuleringsevne på norsk

Personlige egenskaper

  • Kjærlighet til controller-faget og høy gjennomføringsevne
  • Prosessorientert, endringsvillig og har interesse for digitale verktøy
  • Strukturert og ryddig arbeidsmetodikk
  • Kunne kommunisere godt med "ikke-økonomer" og ha en pedagogisk fremstilling
  • Resultat- og løsningsorientert, med evne og vilje til å ta ansvar og initiativ til forbedring og fornying
  • Kreativ og analytisk, og åpen for nye ideer

Vi tilbyr

  • Kjempemulighet til å bygge samfunnsnyttige tjenester som brukes av hundretusenvis av innbyggere
  • Et hyggelig og engasjert team med god stemning
  • Gode låne- pensjons- og forsikringsordninger i Oslo pensjonsforsikring
  • Som ansatt i Oslo kommune betaler arbeidsgiver i tillegg hele pensjonspremien din etter nettolønnsordningen. Dvs. at det ikke trekkes 2 % av din brutto lønn til pensjonsinnskudd.
  • Fleksibel arbeidstid. Arbeidstid er 37 timer og 55 minutter per uke inkl. lunsj
  • Gode muligheter for avspasering av plusstid
  • Lønnsspenn for økonom II; lønnstrinn 53-60, for tiden 796 500 - 918 800

Om arbeidsgiveren

Oslo Origo er Oslo kommunes felles satsing på digital transformasjon. Vår oppgave er å forbedre hverdagen til innbyggerne gjennom digitalisering av kommunens tjenester. Oppgaven vår er billedliggjort i Historien om Tim: https://youtu.be/_OvFiWB5MFg


Vi har som mål å være Norges beste digitale miljø, og med det, en av Norges mest attraktive arbeidsplasser innen digitalisering. Oppskriften er enkel: 100% samfunnsnyttige oppgaver, mye moro, og bred satsning på å utvikle og beholde folka våre. På våre nettsider kan du lese mer om livet i Origo: https://labs.oslo.kommune.no/jobb


For å kunne utvikle de beste tjenestene for våre innbyggere er vi helt avhengige av å ha ansatte som gjenspeiler mangfoldet i byens befolkning. Dette er et mål vi jobber aktivt mot. Vi oppfordrer alle som er kvalifisert til å søke jobb hos oss uansett alder, funksjonsevne, kjønnsidentitet, seksuell identitet, religion eller etnisk bakgrunn. Oslo kommune legger vekt på å tilrettelegge arbeidsforholdene dersom du har behov for det.


Vi gjør oppmerksom på at søkere kan føres opp på offentlig søkerliste selv om søkeren har bedt om anonymitet, men dette vil du i så tilfelle få varsel om.

Sektor
Offentlig
Sted
0155 Oslo
Bransje
Offentlig administrasjon,
Økonomi og regnskap,
Drift og vedlikeholdstjenester
Stillingsfunksjon
Økonomi og regnskap / Controller,
Økonomi og regnskap,
Økonomi og regnskap / Økonomistyring og budsjettering

Nøkkelord

kontroller, økonomikontroller, økonomistyring, økonomiansvarlig, controller

Spørsmål om stillingen

Kontaktperson
Atle Sandbekken
Stillingstittel
Avdelingsdirektør Økonomi og virksomhetsstyring
Telefon
92 66 95 71
Følg firma
993 følger dette firmaet

0155 Oslo

Annonseinformasjon

FINN-kode 328450428
Sist endret 13. nov. 2023 10:34

Rapporter annonse