
Bildegalleri
Wilhelm Peters
Til salgs
Trygg handel med Fiks ferdig
Varen sendes til deg, og du har 24 timer til å inspisere den før pengene overføres til selgeren.
Beskrivelse av varen
Maleri på lerret av Wilhelm Peters av Jesus Kristus med disiplene. Malt i Roma på 1870 tallet. Str: 120 cm x 88 cm med rammen. Pris ved henvendelse
Wilhelm Peters fikk sitt første grunnlag som kunstner hos tegneren David Arnesen og J. F. Eckersberg, og prøvde seg tidlig som illustratør, bl.a. i Skilling-Magazin. I 1870 gjorde han noen tusjtegninger til Bjørnsons Arne som kom Carl 15 for øye. Kongen ervervet et lite bilde av ham (1870, Nationalmuseum, Stockholm), og sammen med Axel Ender ble P. sendt til Stockholm, der han gjennom sine lærere August Malmström og Johan Christoffer Boklund lærte det svenske historiemaleri å kjenne. Sommeren 1872 møtte han vår gamle bondekultur på sin studiereise med Ernst Josephson i Eggedal, Numedal og Setesdal. Via Wien, der han så Verdensutstillingen, kom han høsten 1873 til Roma. P. malte i disse årene historiske motiver fra antikk og middelalder; en badescene fra Pompeii, trolig inspirert av Alma Tadema, Våpensmeden (1872), en germansk lurblåser (Gegen die Römer, 1876), scener fra norsk sagatid, dessuten italienske folkelige motiver og norske landskaper, bl.a. fra Hardanger 1877–78. På Salonen i Paris viste han i 1878 Brudefølget drar forbi i et norsk vinterlandskap, og i 1879 Joie du foyer et middelaldersk fyrstepar som ser på sine to lekende småbarn. I forbifarten (1880) viser to tyske landsknekter som hilser på en gateselgerske. Slike fantasimotiver og idealiserende allegoriske figurbilder dukket også opp senere, men stort sett fulgte han etter 1880 den brede realistiske strømning i europeisk kunst. Betydningsfull ble tiden i Paris 1878–81 og somrene på Skagen 1881–83 sammen med Krohg, Chr., Frits Thaulow, Michael Ancher og P. S. Krøyer. I Roma hadde P. satt seg inn i radérteknikken, visstnok som elev av grafikeren Antonio Piccinni, og på dette område ble han en banebryter i Norge. Hans mappe Fra Havet (1881) inneholder 7 raderinger, i alt vesentlig fiskermotiver fra Skagen, og lignende scener viste han i sine malerier på de første Høstutstillinger, Oktober, aften (1882), Interiør fra Skagen og Fisker fra Skagen (begge 1883). Raderingen Den syke fisker har en særlig fin lys- og romvirkning. Norsk arbeidsliv på land og sjø skildret P. i den xylograferte mappe Blade fra Skitsebogen (1883).
I sine malerier med bymotiver Det gamle torg (1882, Bergens Håndverks- og Industriforening, tidligere Bergen Billedgalleri), og Stormangrep på en fiskerby (1895, Nasjonalgalleriet, Oslo), står P. nærmest Krohg, Chr., Frits Thaulow og Edvard Diriks. Et opphold i Finnmark 1883–84 gav ham motiver som Sognebud hos en fjellfinn (1884) og illustrasjonene til den engelske utgave av J. A. Friis: Laila, London 1883. Som radérer ble han kjent også utenfor Norge ved sine arbeider på Salonen. Tre blad ble gjengitt i kunsttidsskriftet l'Art 1882, 1885 og 1886, deriblant Fiskere i vertshuset (1883), inspirert av P. S. Krøyer og Michael Ancher, utført i en bred, kraftig stil.
Som vel den første av 80-årenes unge, skildret P. den moderne storindustri i Hjula Væveri (pastell 1886, Nasjonalgalleriet, olje 1887–88), et dyktig gjennomført bilde med veltegnede figurer og illuderende romvirkning. Noen år senere malte han en serie bilder fra våre glassverk, mest kjent er interiøret fra Glasspusteriet ved Høvik Verk (1892), andre viser anleggene sett utenfra. Stor suksess oppnådde P. da han i 1889 fikk reist en bygning i Karl Johans gt. 41 og der viste sine diorama-bilder: Lyngenfjord, Anna Kolbjørnsdatter, Carl 12s fall og Buarbreen, Hardanger med plastiske forgrunnsfigurer modellert av ham selv. Omkring 1895 ble bygningen vanlig kunstutstillingslokale og senere kino. P. hadde allerede i 1870-årene studert og kopiert eldre arkitektur og dekorative stilarter, og som overlærer ved Den kgl. Tegneskole (Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Kristiania) 1884–1923 kom han til å undervise i dekorativt maleri og spesielt akvarellmaling. Selv vant han i senere år anerkjennelse som akvarellmaler, gjerne med landskaper, barne- og blomstermotiver, mens hans oljemalerier måtte tåle skarp og sikkert berettiget kritikk. Motivene var ofte hentet fra hans mange og lange reiser. Her hjemme malte han fra 1910 flere år i Kragerø, og fra 1923 i Drøbak. Han utførte også en del portretter: P. S. Krøyer (1882, Skagens museum), medaljør Throndsen (1898, Nasjonalgalleriet), professor F. C. Schübeler (bronserelieff i medaljong, 1901) og enkelte altertavler (Fredrikstad domkirke, 1897). I 1910 utstilte han et utkast til dekorasjon i Universitetets aula. For Porsgrund Porcelænsfabrik leverte han 1905–08 dekorative utkast med dyreliv og landskaper. I tillegg laget han en lang rekke plastiske arbeider, relieffer og ornamentikk i sølv og andre metaller, stein, tre osv. P.s bokillustrasjoner er svært ujevne. Best er kanskje de lette pennetegninger i barneboken Dengang vi var smaa (1902). Ellers var hans illustrasjoner og reportasjetegninger å finne i tidsskrifter som l'Art, Monde Illustré, The Graphic, Ny Illustreret Tidende, Norden, Juleroser, Folkebladet og Skilling-Magazin. Et historisk dokument ble hans tegning i The Graphic høsten 1882 av Cecilie Thoresens immatrikulering som den første kvinnelige akademiker i Norge.
Familierelasjoner
Sønn av
Maren Olsen
Carl Peters (1819 - 1875)
Gift med
1880 med (fornavn Ukjent) Aromatari
1909 med Loui Naiçi Frederiksen, maler
1912 med Sussi Jansen (1874 - 1932)
Utdannelse
I malerlære 1866–68
elev David Arnesens tegneskole, Christiania 1867–70
Den kgl. Tegneskole 1868-ca. 70
samtidig elev av Johan Fredrik Eckersbergs malerskole, Kristiania
kunstakademiet, Stockholm under August Malmström og Johan Christoffer Boklund 1871–73
elev av grafikeren Antonio Piccinni, Roma 1873–76
Stipender, reiser og utenlandsopphold
Kgl. stipend 1870–73
Statens reisestipend 1875
Schäffers legat 1875
reisestipend fra Den kgl. Tegneskole 1892
Studieopphold i Stockholm 1870–73
Roma 1873–76
kort tid München 1876
Lofthus i Hardanger vinteren 1877/78
Paris oktober 1878–81 og våren 1882
Skagen, Danmark somrene 1881–83
Finnmark 1883–84
Paris og Berlin våren 1888
Paris 1892
Cornwall, England 1893–94
Capri, Italia 1897
Roma og Olevano ca. 1900
Venezia 1904
New York 1906
Paris 1910
Verona sommeren 1914
Spania og Bretagne sommeren 1920
Tunis 1921
Stillinger, medlemskap og verv
Overlærer Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Kristiania 1884–1923
Stemmerett Bildende Kunstneres Styre
Medlem Oslo Kunstforenings utstillingjury i perioder
styremedlem Kunstnerforening
Priser, premier og utmerkelser
2. og 3. premie i konkurransen om Kroningsplatte, Porsgrund 1906
Kongens fortjenstmedalje i gull
mention honorable Verdensutstillingen i Paris 1889
Offentlige arbeider
Utsmykninger og verk i offentlige samlinger:
Kristus helbreder en blind, altertavle, Fredrikstad domkirke (1897)
Kristus, altertavle (1901, ukjent kirke?)
Kartong til glassmaleri St. Olavs kirke, Oslo (1910)
Dekorasjoner kafé Original Pilsen, Tollbugt. 8 B, Oslo (1910)
Glassmaleri utført for Jubileumsutstillingen 1914, Kristiania
Portretter Oslo Sparebank og Universitetet i Oslo
Nasjonalgalleriet, Oslo
Oslo Bymuseum
Norsk Folkemuseum
Skien Kunstforenings Faste Galleri
Trøndelag Kunstgalleri
Nationalmuseum, Stockholm
Skagens museum
Illustrasjonsarbeider
B. Bjørnson: Synneuve Solbakken, Paris 1880
J. A. Friis: Laila, London 1883, norsk utg. Kristiania 1890
J. A. Friis: Skildringer fra Finmarken, Kristiania 1891
K. Dahl: Fra Tid til anden, Kristiania 1892
H. Wergeland: Den engelske Lods, København 1894
L. Dilling: Hverdagsmennesker, 1. samling, Kristiania 1895, 3. samling, Kristiania 1896
L. Dilling: Gjennem Lorgnetten, Kristiania 1896
Oscar Fredrik (kong Oscar 2): Vers og Prosa 1872–97 (vignetter), Kristiania 1897
L. Holberg: Comedier (friser, vignetter), Kristiania 1898
Christiania i vor og svunden Tid, Kristiania 1898
Sfinx: Vi og voreses (vignetter), Kristiania 1899
Tante Illi: Dengang vi var smaa, Kristiania 1902
Utstillinger
Separatutstillinger
Auksjonsutstilling, Kristiania, 1899
Bergens Kunstforening, 1902
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1902
Berlin, 1904
Hamburg, 1904
København, 1904
Auksjonsutstillinger, Tschudis Eftf. Kristiania, 1904
Auksjonsutstillinger, Tschudis Eftf. Kristiania, 1905
Antwerpen, 1905
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1906
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1908
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1911
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1913
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1915
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1916
Auksjonsutstilling, Strand auksjon, Grensen, Kristiania, 1907
Christiania Kunstforening, 1908
Harald Bruns kunsthandel, Kristiania, 1920
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1923
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1932
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1936
Kollektivutstillinger
Høstutstillingen, 1882-1886
Drammens Kunstforening, 1881
Salonen, Paris, 1878-1879
Salonen, Paris, 1882
Salonen, Paris, 1884
Salonen, Paris, 1887
Salonen, Paris, 1910
Verdensutstillingen i Paris, 1878
Verdensutstillingen i Paris, 1889
Charlottenborgutstillingen, 1877
Charlottenborgutstillingen, 1882
Charlottenborgutstillingen, 1885
Charlottenborgutstillingen, 1900
Internasjonal utstilling, München, 1879
Wien, 1882
Berlin, 1891
Nordisk utstilling, Göteborg, 1881
København, 1883
København, 1888
Jubileumsutstilling, Wien, 1888
Nordisk grafikk, Stockholm, 1889
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1901-11
Sort- og hvidt utstilling, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1902
Norsk maleriutstilling, Stockholm, 1902
Den internationale grafikkutstilling, Roma, 1902
Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1904-01
Grafiske Kunstneres Klub, Blomqvists Kunsthandel, Oslo, 1905
Grafikkutstilling, Kunstindustrimuseet i Oslo, 1907
Royal Academy, London, flere ganger bl.a. 1913
Høstutstillingen gjennem de første 25 år, Kunstnernes Hus, Oslo, 1932
Kunstforeningen 1831-1961,jubileumsutstilling, Oslo Kunstforening, 1961
Portretter
Kunstnerfrokost utført av P. S. Krøyer (1883, Skagens museum, P. nr. 2 fra venstre ved bordet)
Selvportrett silhuett gjengitt i Schulerud, M.: Norsk kunstnerliv, Oslo 1960, s. 367
Selvportrett Kunstneren og hans hustru (olje) gjengitt i Morgenbladet 7.5.1915
Selvportrett (litografi) gjengitt i Tidens Tegn 15.5.1923
Selvportrett fra Roma (tegning i medaljong) gjengitt omslag katalog Blomqvists Kunsthandel, Oslo 1932
Mannen med ljåen (tegning 1930)
Selvportrett ved staffeliet gjengitt samme sted
Eget forfatterskap
Fra Havet, (Kristiania, 1881, Med egne ill., (7 raderinger)
Blade fra Skitsebogen, (Kristiania, 1883, (5 xylografier)
Til Nordkap (10 akvareller), (Kristiania, 1892
Hvad jeg saa og hvem jeg mødte, (Kristiania, 1914
A New Sketching Ground in Norway. A Letter from Peters, W., The Studio, London, 1907, bd. 40, s.188–91
Norwegian Peasant Architecture, The Studio, London, 1908, bd. 43, s. 111–18
En rekke avisartikler
Brukerprofil
Du må være logget inn for å se brukerprofiler og sende meldinger.
Logg innAnnonsens metadata
Sist endret: 10.10.2025 kl. 23:47 ・ FINN-kode: 310213890













