Bildegalleri

Banken på Oppeid - En ypperlig mulighet å bo midt i hjertet av Oppeid, med nydelig utsikt og gangavstand til servicefasilitetene man trenger i hverdagen. Gjør oppmerksom på at bilde er for illustrasjon og avvik kan forekomme.

OPPEID

Banken på Oppeid

5 nye, lekre og attraktive leiligheter med høy standard, fantastisk utsikt og midt i hjertet av Oppeid

Prisantydning fra

2 100 000 kr

Prisantydning til

2 315 000 kr

Totalpris fra

4 200 000 kr

Totalpris til

4 630 000 kr

  • Planlegging

    2025

  • Salgsstart

    2025

  • Byggestart

    2026

  • Overtakelse

    2027

Nøkkelinfo

Boligtype
Leilighet
Soverom
2
Internt bruksareal
73 - 82 m² (BRA-i)
Bruksareal
73 - 82 m²
Balkong/Terrasse
10 - 19 m² (TBA)
Eieform
Andel

Les mer om bruksareal her

Fasiliteter

Garasje/P-plass
Balkong/terrasse
Bredbåndstilknytning

Enheter i prosjektet

Sorter etter

Nedoverpil

Visning

Ta kontakt for å avtale visning.Visningspåmelding

Beskrivelse

Vi er meget stolte av å kunne presentere et nytt og ganske så unikt leilighetsprosjekt - Banken på Oppeid!

For deg som ønsker leilighet med høy kvalitet, er dette et ypperlig alternativ. Her bor du midt på Oppeid, og har blant annet Hamarøy Shoppingssenter, Husfliden kafé, Kommunehuset, Hamsunsenteret, Hamarøy barne-ungdomsskole og VGS, og ikke minst et flust av turmuligheter i kort avstand fra boligen.

Bygget har vært en sentral del av lokalsamfunnet, og de fleste som har bodd i Hamarøy Kommune har et forhold til det. Tidligere huset det en bankfilial, hvor innbyggerne kunne ta ut penger, få økonomisk rådgivning og, i en kortere periode, ta del i et utdanningsprogram med praksis innen finans. Bankvirksomheten ble avviklet i 2016, og nå står bygget foran en ny æra. Det skal transformeres til moderne boliger, og vi er overbevist om at dette vil bli et fantastisk sted å bo.

Beliggenheten og kvaliteten på leilighetene, vil gjøre Banken på Oppeid til et attraktivt sted å bo, for alt fra godt voksne og førstegangskjøpere. Prosjektet vil bestå av et leilighetsbygg med 5 andelsleiligheter fra ca. 69 til 81 kvm, alle med 2 soverom. Felles for alle leilighetene er store balkonger eller markterrasser som lar deg nyte solen, og den nydelige utsikten. Det vil også være en flott hage som kan tilpasses i fremtiden etter beboernes ønsker.

De lyse og pene leilighetene er naturligvis topp moderne og innredes i lyse delikate fargetoner som tiltaler de fleste. Vi holder en særdeles god standard, med blant annet lekre bad med fliser på gulv, parkett på gulv i alle oppholdsrom og tidsriktig kjøkken med integrerte hvitevarer fra anerkjent kvalitetsleverandør. Leilighetene har gode planløsninger og leveres med garderobeskap til hver sengeplass. Det vil bli montert balansert ventilasjon for å holde inneklimaet komfortabelt. Alle leilighetene vil også være utstyrt med behagelig vedfyring, som kommer godt med i vinterhalvåret.

Det vil være tilrettelagt for 1 parkeringsplasser pr. leilighet. Etablering av garasje vil også være en mulighet om det er ønskelig. Dersom du bestiller garasjeplass, vil du få garasjeplass og oppstillingsplass. På fast parkeringsplass vil det naturligvis være tilrettelagt for elbillading. Alle leilighetene får en separat lagringsbod tilknyttet hver leilighet.

Er man tidlig ute, er det selvfølgelig mulig å gjøre individuelle endringer og påvirke leiligheten i større grad.

Fremdriftsplan og ferdigstillelse

Boligen planlegges ferdigstilt i perioden fra 4. kvartal 2026 til 1. kvartal 2027, under forutsetning om vedtak om igangsetting innen 31.12.2025. Dette gjelder ikke som en bindende frist for å ha boligen klar for overtagelse, herunder ikke grunnlag for å kreve dagmulkt.

Selger vil ved vedtatt igangsetting varsle Kjøper skriftlig om overtagelsesdato, som vil være å regne som en frist iht. bustadoppføringslova.
Selger kan kreve overtagelse inntil fire måneder før den avtalte fristen til å ha boligen klar til overtagelse. Selger skal skriftlig varsle om dette minimum to måneder før det nye overtagelsestidspunktet. Det eksakte overtagelsestidspunktet skal gis med minst 14 kalenderdagers skriftlig varsel. Det beregnes dagmulkt fra det nye overtagelsestidspunktet. Selger skal innen rimelig tid varsle forbruker dersom det oppstår forhold som vil medføre at han blir forsinket med sin utførelse.

Selger har rett til tilleggsfrist dersom vilkårene som nevnt i Bustadoppføringslova § 11 er oppfylt.

Påvirkes utførelsen av arbeid under kontrakten av konsekvenser av krigen i Ukraina, som får betydning for fremdriften, må Kjøper være oppmerksom på at det vil være påregnelig at Selger vil ønske å kreve forlengelse av alle frister i kontrakten, herunder frist for ferdigstillelse av arbeidet. Dette gjelder for eksempel ved forsinket / begrenset tilgang på materialer. Dette gjelder også dersom utførelse eller leveranse fra underentreprenør eller annen leverandør påvirkes. Dersom Selger vil kreve fristforlengelse som følge av disse omstendighetene, skal Selger varsle Kjøper uten ugrunnet opphold etter at Selger ble klar over omstendigheten som begrunner kravet. I et slikt tilfelle, oppfordres partene til å søke juridisk bistand. Det er videre på Selgers egen risiko å kreve fristforlengelse eller lignende, og det er ikke gitt at et slikt krav vil stå seg. Det klare utgangspunktet er for øvrig at megler heller ikke har en plikt til å ta stilling til saken.

Ved besøk på byggeplass før overtagelse skal kunder alltid være i følge med en representant fra Selger. All annen ferdsel på byggeplassen i anleggsperioden er beheftet med høy grad av risiko og er forbudt.

Garasje/Parkering

Det medfølger en utvendig biloppstillingsplass til hver leilighet. Iht. utenomhusplanen kan det oppføres 1 carport og 3 garasjer i tillegg til de 2 som er på eiendommen i dag, disse kan bestilles som tilvalg. Selger vil beholde eiendomsretten til å fritt kunne disponere over eventuelle usolgte parkeringsplasser, herunder kunne gjennomføre utleie eller salg til andre enn seksjonseiere. Lading for el-bil parkering/ladestasjon inngår ikke i leveransen fra Selger, men kan bestilles som tilvalg. Strømforbruk og kostnader for lading av el-bil betales av den enkelte andels eier. Kostnader for bruk er ikke fastsatt på salgstidspunkt. Selger tar forbehold om å fordele parkeringsplasser og evt. boder.

Organisasjonsform

Boligene i prosjektet er planlagt organisert i et borettslag i henhold til lov om burettslag av 06.06.2003 nr. 39, borettslagsloven. Blankbygda borettslag (under stiftelse) er planlagt å bestå av totalt 5 andeler. Antall andeler og boligselskap kan bli justert i forbindelse med utbyggingen.

Borettslaget vil bli tilknyttet boligbyggelaget NOBL. I et tilknyttet borettslag er det vedtektsfestet at andelseierne også skal være andelseiere i boligbyggelaget. Alle Kjøpere plikter derfor å være/bli medlem i boligbyggelaget . Se gjeldende medlemskapspris på boligbyggelaget sin hjemmeside: nobl.no. Kostnaden er ikke hensyntatt i prislisten og kommer i tillegg.

Generelt om Borettslag:
Et borettslag er et boligselskap som eies av andelseierne og som organiseres og driftes av andelseierne i fellesskap. Til hver andel er det knyttet en bruksrett med tilhørende borett til en bolig og borettslagets fellesarealer. Hovedregelen er at kun fysiske personer kan eie en andel i et borettslag, og det er restriksjoner på utleie. Generalforsamlingen er den øverste bestemmende myndigheten i borettslaget. Borettslaget plikter å avholde minst en generalforsamling hvert år. På generalforsamlingen velges det et styre som skal ha ansvaret for den daglige driften og for å ivareta beboernes felles interesser. I tillegg behandles regnskap og budsjett og andre saker som styret finner nødvendig eller som andelseierne har sendt inn. Alle andelseiere har rett til å være med i generalforsamlingen med framleggs-, tale- og stemmerett. Når et borettslag bygges, blir det delvis finansiert av et felleslån med sikkerhet i borettslagets eiendom. Resten finansieres av et innskudd som boligkjøperen må skaffe selv, enten via egenkapital eller lån i banken. Når man kjøper en bolig i et borettslag betales derfor et innskudd, mens boligens andel av fellesgjelden nedbetales gjennom de månedlige felleskostnadene. Kjøpesummen for boligen består av innskudd pluss boligens andel av fellesgjeld.

Forretningsfører:
Selger har engasjert forretningsfører for borettslaget med bindingstid på 3 år. Kostnader for dette er inntatt i budsjett for felleskostnader.

Utleie

Utleie av boligen reguleres av borettslagsloven §§ 5-3 til 5-10.

Andelseier kan leie ut boligen i opptil 30 døgn i året uten å søke om godkjenning fra styret.
Dersom andelseier har bodd i boligen i minst ett av de to siste årene, kan boligen leies ut i inntil tre år med godkjenning fra styret. Styret kan bare nekte godkjenning dersom forhold ved personen som bruken skal overlates til gir saklig grunn til det.

Boligen kan også leies ut med styrets samtykke i en del spesielle tilfeller. Dette gjelder blant annet utleie til ektefelle, slektninger i rett opp- og nedadgående linje og fosterbarn. Det samme gjelder dersom andelseier av ulike årsaker har midlertidig fravær fra boligen. Godkjenning av slik utleie kan heller ikke nektes uten at det foreligger en saklig grunn.

Beliggenhet

Attraktiv beliggenhet i sentrum av Oppeid, med gode solforhold og flotte grøntarealer som vil omringe prosjektet. Adressen er Husåsen 2, og tomten er skiltet. Se for øvrig kart.

Lånebetingelser fellesgjeld

Lånebetingelser fellesgjeld: Den totale kjøpesummen for boligen består av innskudd og andel fellesgjeld.
Innskudd: Innskuddet er den del av kjøpesummen som Kjøper må finansiere på egenhånd. Innskuddet inngår som del av borettslagets finansieringsplan sammen med felleslån og andelskapital. Dersom Selger endrer prisene på usolgte enheter etter at borettslagets finansieringsplan er vedtatt, vil økningen ikke inngå som del av innskuddet, men omtales som kontantdel. Denne verdien vil ikke være sikret med pant i borettslagets eiendom.

Fellesgjeld/Kapitalkostnader: Borettslaget finansieres med 50 % fellesgjeld og 50 % innskudd. Kapitalkostnader består av renter og avdrag på borettslagets fellesgjeld, som betales gjennom de månedlige felleskostnadene. Andel fellesgjeld og stipulerte felleskostnader for den enkelte bolig fremgår av prislisten. Fellesgjelden er planlagt etablert som et annuitetslån med 30 års løpetid.

Se prislisten for informasjon om nominell rente som er lagt til grunn i de stipulerte felleskostnadene. Dersom renten endres før overtagelsen eller i løpet av lånets løpetid, vil dette påvirke kapitalkostnadene og dermed felleskostnadene. Det presiseres at renten vil endre seg i samsvar med den generelle renteutviklingen og påvirke felleskostnadene tilsvarende, uavhengig av budsjettperiode. Renteutgiftene er for tiden fradragsberettiget med 22 % etter gjeldende regler for 2025, forutsatt at andelseieren har tilstrekkelig skattbar inntekt. Borettslaget eier eiendommen og står ansvarlig for å betjene felleslånet. Andelseier har ikke personlig ansvar for borettslagets fellesgjeld, men er solidarisk ansvarlig for å dekke borettslagets løpende utgifter. Dette innebærer at andelseiere kan holdes ansvarlig for manglende betaling av felleskostnader fra øvrige andelshavere med mindre borettslaget er forsikret mot tap av felleskostnader (husleiegarantiforsikring).

Individuell nedbetaling av fellesgjeld (IN-ordning): Borettslaget vil etablere en ordning med mulighet for individuell nedbetaling av andel fellesgjeld, en såkalt IN-ordning. Dette innebærer at andelseiere kan innbetale hele eller deler av sin andel fellesgjeld. Dette får innvirkning på de månedlige felleskostnadene som vil bli redusert tilsvarende reduksjonen i kapitalkostnadene for den innfridde del av andel fellesgjeld. Nedbetaling av andel fellesgjeld kan gjøres 2 ganger i året, med minimum kr 100.000,- per innbetaling. Det vil påløpe et gebyr for hver innbetaling etter IN-ordningen med kr 3.000,-. IN-ordningen er betinget av at fellesgjelden løper med flytende rente og at det er inngått en forsikring mot tap av felleskostnader (husleiegarantiforsikring). Det presiseres at nedbetalt andel fellesgjeld ikke kan reverseres. Det vil ikke være mulig å foreta nedbetaling før alle boliger i borettslaget er innflyttet/solgt og fellesgjelden er etablert med den nødvendige sikkerheten. Har du spørsmål vedrørende IN-ordningen, vennligst ta kontakt med ansvarlig megler eller forretningsfører.

Sikringsordning fellesgjeld

Borettslagets krav på fellesutgifter vil bli sikret i (Boligbyggelagenes Finansieringsforetak/NBBL). Borettslaget er, etter den til enhver tid gjeldende bestemmelser fastsatt av forsikringsselskapet, sikret mot tap som følge av at øvrige andelseiere unnlater å betale sine felleskostnader. Premien for forsikringen er hensyntatt i felleskostnadene. Sikringsordningens varighet er frem til oppsigelse. En eventuell oppsigelse vedtas av generalforsamlingen. Forsikringsgiver kan til enhver tid si opp avtalen med forsikringstaker dersom forsikrede ikke oppfyller de krav som er lagt til grunn ved førstegangsforsikring.

Stipulering av felleskostnader

Hver andelseier betaler månedlige felleskostnader til borettslaget. Felleskostnader består av kapitalkostnader knyttet til borettslagets fellesgjeld, samt drifts- og vedlikeholdskostnader internt i borettslaget. Stipulerte månedlige felleskostnader for første driftsår fremgår av prislisten. kommunale avgifter, TV/bredbånd, forsikring av bygningsmassen, strøm i fellesarealer, forretningsførsel, premie for husleiegarantiforsikring, vaktmestertjenester som snømåking og renhold, vedlikehold og andre driftskostnader er inkludert. Endelig budsjett fastsettes på generalforsamlingen.

Felleskostnader avhenger av rente- og avdragsvilkår på felleslånet, samt hvilke tjenester borettslaget ønsker utført i felles regi. Det tas forbehold om endringer i stipulerte felleskostnader, da dette er basert på erfaringstall og budsjett fra forretningsfører. Fordelingsnøkkel for fordeling av kostnader reguleres i borettslagets vedtekter, og bygger i utgangspunktet på areal. Enkelte elementer i budsjettet kan i vedtektene fastsettes til fordeling likt på alle andeler, eller etter forbruk.

Lovanvendelse

Kjøpet reguleres av Lov om avtale med forbrukar om oppføring av ny bustad m.m. (bustadoppføringslova) 13. juni 1997 nr. 43, i tilfeller hvor Selger er profesjonell og Kjøper er forbruker. Dette innebærer blant annet at Kjøper har krav på garantier iht. bustadoppføringslova § 12.

I tilfeller hvor Kjøper er profesjonell iht. bustadoppføringslova, dvs. gjør kjøpet som ledd i næringsvirksomhet, kan Selger kreve at avtalen reguleres av avhendingslova eller etter bustadoppføringslova hvor §§12, 18 og 52-54 ikke kommer til anvendelse.

Tomt

Prosjektet er planlagt å bestå av 5 leiligheter med 3 leiligheter i 2. etasje og 2.leiligheter i 1. etasje. Det opparbeides et felles uteområde som består av område for lek og aktivitet, samt områder for opphold.

Prosjektet skal oppføres på eiendommen gnr 14, bnr 9 og bnr 20 i Hamarøy kommune. Eiendommen skal sammenslås og eiendomsgrensene og arealet er ikke endelig avklart på salgstidspunktet. Det samlede tomteareal for eiendommen er ved salgsstart registrert i matrikkelen å være totalt 2070 m². Selger tar forbehold om det endelige tomteareal. Borettslagets tomt opprettes med eget matrikkelnummer.

Hver Kjøper vil i tillegg til sin bolig også disponere over borettslagets utvendige- og innvendige fellesarealer. Deler av fellesarealet kan i henhold til vedtekter være avsatt til enkelte boliger/andeler.

Fellesarealene, herunder bl.a. felles trappeganger, rømningsveier, felles bodanlegg samt fasader, herunder balkonger, terrasser mv. ferdigstilles av Selger samtidig med boligene.

Utomhusarealene tilhørende borettslaget ferdigstilles samtidig med ferdigstillelse av det enkelte bygg eller så snart årstiden tillater det.

På eiendommen vil det bli etablert diverse ledningsnett for vann, avløp, overvann, elektrisitet og eventuelt data/tv/telefon og andre ledninger. Disse ledningene som går over eiendommen, vil også være i sameie med andre tilliggende eiendommer. Kjøper er kjent med og aksepterer ovennevnte og at tilliggende eiendommer kan få tinglyst nødvendige rettigheter til å legge, vedlikeholde og skifte ut ledninger ved behov. Kjøper plikter å medvirke til dette i årsmøter dersom slike avtaler skal inngås og tinglyses etter at overskjøting har funnet sted.

Endelig adresse foreligger ikke på salgstidspunktet, men vil bli fastsatt før overtagelse.

Diverse

Leveransebeskrivelsen/prosjektbeskrivelsen ligger vedlagt i salgsoppgaven.

Ansvarlig megler

Thomas A Johnsen

Nærområdet

Annonseinformasjon

FINN-kode421793005
Sist endret16. des. 2025 13:37
Referanse827245010

Rapporter annonse

Annonsene kan være mangelfulle i forhold til lovpålagt opplysningsplikt. Før bindende avtale inngås oppfordres interessenter til å innhente komplett informasjon fra meglerforetaket, selger eller utleier.